Ad
Ad
Ad
Ad

Cu toate acestea, prognoza pentru perioada 2026-2028 este de noi niveluri record de vânzări

CLEAR International tocmai a publicat previziunile din octombrie 2024 pentru piața remorcilor grele din Europa de Est.

În 2023, guvernul rus a trecut țara pe picior de război. Acest lucru a inclus cumpărarea unor cantități semnificative de mijloace de transport, inclusiv remorci pentru mărfuri grele. Ca urmare, piața rusă a remorcilor a crescut cu 57%. Acest efect a continuat în 2024, cu o nouă creștere de 32% prevăzută. Cu toate acestea, pentru restul perioadei de prognoză, cererea de remorci din Rusia va reveni la niveluri mai normale.

Cu excepția Rusiei, majoritatea celorlalte țări est-europene vor înregistra o scădere a cererii de remorci în 2024. Aceasta va compensa cu mult efectul Rusiei, astfel încât cererea totală de remorci în regiune va scădea cu 8%. În special, cele mai mari piețe din regiune, precum Polonia, Turcia și Lituania, vor înregistra scăderi substanțiale ale înmatriculărilor de remorci în 2024.

Motivele acestei slăbiciuni sunt destul de evidente: războiul din Ucraina a dus la o scădere a încrederii întreprinderilor, care s-a manifestat prin lipsa dorinței de a investi în echipamente de transport noi, cum ar fi remorcile și camioanele.

De asemenea, 2023 a înregistrat o cerere record pentru remorci noi, piața est-europeană depășind pentru prima dată 120.000 de unități. Turcia a înregistrat niveluri senzaționale de vânzări de remorci Se poate spune că există acum o mulțime de remorci noi în flota regională.

Un alt factor de atenuare este faptul că, începând cu 2022 Q4, cererea de transport rutier în Europa de Est (măsurată în tone-km) a încetat să crească. Aceasta a crescut în mod liniar în ultimii 20 de ani, dar chiar și Polonia, care are cea mai mare cerere de transport rutier din Europa, a înregistrat o scădere de 2,7% a cererii. În întreaga Europă, aceasta a fost depășită doar de Germania, care a înregistrat o scădere de 5,8%.

Perspectivele pentru 2025 prevăd un nivel al cererii de remorci similar cu cel din 2024. Deși 13 din cele 15 țări din regiune vor înregistra o oarecare creștere, Turcia și Rusia vor reveni încă la un nivel normal al cererii după nivelurile foarte ridicate din 2023/2024. Scăderile din aceste două țări aproape că vor echilibra creșterile limitate din celelalte piețe mai mici.

Gary Beecroft, director al CLEAR International, a comentat: „Vânzările de pe piața remorcilor pentru 2024/25 vor fi ușor mai mici decât cele prevăzute în raportul de previziuni din martie 2024, dar anii următori vor rămâne aproape de traiectoria preconizată, depășind în cele din urmă nivelul record din 2023.”

Acest raport prezintă când, unde și cât de repede se va dezvolta piața remorcilor până în 2028.

77% din toate mărfurile din Europa sunt transportate pe cale rutieră, iar cea mai mare parte a acestei proporții este transportată într-o remorcă.

Toate prognozele o crestere negativa a PIB-ului cuprinsa intre -6% si -10% in 2020, in fiecare tara aflata in recesiune in acest an din cauza focar COVID-19, care a inchis partial toate economiile vestice, arata ultimul raport CLEAR International. Specialistii estimeaza un declin al pietei de remorci si semiremorci nou inmatriculate si o revenire usoara in urmatorii trei ani.

De la ultimul raport din februarie, toate tarile vest-europene si-au redus din nou prognozele pentru 2020, mentioneaza compania de cercetare. Ca urmare a contractarii, nivelul investitilor va fi extrem de scazut, un nivel care este in scadere din 2017. „Prin urmare nu este surprinzator ca 10 tari din Europa de Vest au inregistrat o scadere a cererii de remorci in 2019, in timp ce alte cinci au inregistrat mici plusuri”, se arata in raportul CLEAR. 
 
Pentru acest an, insa, scaderea medie a inmatricularilor noi de remorci va fi de 28%, procentul urmand a sari de 30% in cazul unor tari. „In ipoteza ca raspandirea virusului poate fi tinuta sub control, asa cum arata ultimele date disponibile la finalul lunii mai, CLEAR preconizeaza o crestere cu doua cifre a cererii de remorci in 2021”. Compania atrage atentia ca acest lucru nu va fi suficient pentru a recupera vanzarile pierdute anul acesta, pierderile urmand a fi recuperate in urmatorii trei ani. Scaderea totala a inmatricularilor 2018-2020 va fi de 31%, prin scaderea productiei va fi similara, apreciaza CLEAR. Prognozele se bazeaza pe de-o parte pe lantul de aprovizionare din Asia, deja afectat, dar si pe impactul taxelor asupra comertului international din ultimii ani, care a afectat atat importurile, cat si exporturile.