Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 5 martie Comisarul Transporturilor Tzitzikostas va prezenta un Plan de Acțiune pentru sectorul automotive, care se confruntă cu o gravă criză din cauza cererii scăzute de autovehicule electrice.

Industria auto din UE a exprimat printr-un comunicat al ACEA solicitarea de a primi o soluție urgentă pentru a face față costurilor disproporționate ale riscului de nerespectare a obiectivelor CO2 2025 pentru autoturisme și camionete din cauza cererii scăzute de vehicule cu emisii zero (ZEV) în UE. În lipsa unei astfel de soluții, strategiile de punere în conformitate cu dispozițiile regulamentului actual vor avea un impact negativ asupra competitivității industriei automobilelor din UE și asupra capacității acesteia de a menține locurile de muncă într-un moment în care trebuie să treacă printr-o tranziție costisitoare, în timp ce se confruntă cu o concurență acerbă din partea producătorilor auto chinezi și americani.

Mai precis, mecanismele actuale obligă producătorii de autovehicule să facă sau să combine una dintre următoarele acțiuni:

Pe scurt, fără o verificare a realității care să țină seama de condițiile de piață fundamental diferite, mecanismele actuale de conformitate au un cost economic considerabil și forțează producătorii de echipamente originale să deturneze resursele necesare de la investițiile în eforturi suplimentare de decarbonizare. Industria solicită factorilor de decizie să ia în considerare două opțiuni: o introducere treptată de 90 % pentru 2025 și de 95 % pentru 2026 sau introducerea unui mecanism mediu de conformitate pentru anii 2025-2029. 

1) Punctele de vedere conform cărora flexibilitățile ar „ucide obiectivele de CO2” omit cel mai important element: recunoașterea faptului că avem o problemă de cerere pentru vehiculele cu emisii zero (ZEV) în UE. Această opinie presupune că doar oferta determină cererea de ZEV din partea consumatorilor. De fapt, cererea consumatorilor este influențată de factori multipli, nu doar de ofertă. Există și alți factori importanți care influențează cererea consumatorilor: lipsa infrastructurii de încărcare, confortul utilizării, costul total al proprietății (TCO) și accesibilitatea, care sunt frecvent menționate drept obstacole pentru consumatori. Lipsa progreselor în ceea ce privește aceste condiții favorabile duce la stagnarea pieței, ceea ce pune producătorii într-o poziție precară, deoarece sunt singurii care se confruntă cu costuri de conformitate disproporționate.

De asemenea, 370 de modele BEV sunt disponibile în prezent pe piața UE, inclusiv 16 modele cu prețuri mai mici de 30.000 EUR. O selecție vastă de vehicule uzate cu kilometraj redus este disponibilă cu reduceri de 30-50% în comparație cu prețurile vehiculelor noi, dar există încă o cerere limitată și pentru acest segment. În ciuda ofertei, cota de piață pentru BEV în 2024 a fost sub 14%. Chiar și dacă ne uităm la anii anteriori, putem observa că cererea în perioada 2023-2024 a rămas stabilă, fără curba de creștere „în băț de hochei” care era de așteptat. De fapt, cota de piață pentru BEV în ultimii ani a rămas în mare parte stabilă și nu a reușit să atingă cota de piață de 25-30% prognozată în urmă cu mai mulți ani.

2) Ipoteza conform căreia, pentru fiecare BEV lipsă, producătorii de vehicule ar produce un nou vehicul ICE este eronată, deoarece ignoră realitățile pieței. Producătorii produc pentru a satisface cererea existentă și preconizată a pieței și nu în funcție de „cote” pentru fiecare tehnologie.

Opusul este de fapt adevărat: dacă producătorii de echipamente originale ar produce și ar vinde mai multe vehicule cu motor cu ardere internă, ar trebui să producă și mai multe vehicule ZEV pentru a compensa emisiile și a îndeplini obiectivele. În plus, datele actuale arată că ponderea autoturismelor pe benzină/diesel a scăzut în mod constant începând cu 2023, chiar și în absența obiectivelor pentru 2025, ceea ce pune sub semnul întrebării ipoteza conform căreia introducerea flexibilităților ar conduce brusc la producerea de „vehicule cu motor cu ardere internă suplimentare”.

3) Producătorii au un interes direct în a vinde exponențial ZEV-uri pentru a fi pregătiți pentru obiectivul -55% în 2030, mai degrabă decât să mențină vânzările de ZEV-uri stabile. Este imposibil să se treacă de la obiectivul -15% la obiectivul -55% într-un singur an.  Creșterea pieței BEV trebuie să fie semnificativ mai mare pentru a atinge obiectivele prevăzute pentru 2030. Aceasta înseamnă că industria se așteaptă ca în anii 2027-2029 să se vândă mult mai multe BEV-uri, mult mai multe decât obiectivul necesar de -15%.

4) În ceea ce privește conformitatea multianuală, nu va exista niciun impact negativ asupra mediului, deoarece orice „neconformitate” trebuie să fie compensată. Un astfel de sistem oferă capacitatea de a reacționa la fluctuațiile pe termen scurt ale pieței, permițând producătorilor de automobile să îndeplinească obiectivele de reducere a emisiilor de CO₂ în mod constant, mai degrabă decât prin măsuri abrupte, determinate de conformitate. Conformitatea multianuală aliniază investițiile la o creștere mai organică și permite pieței să răspundă pozitiv la eventualele măsuri privind cererea la nivel paneuropean sau național.

5) În ceea ce privește introducerea treptată, aceasta este o măsură suplimentară, încercată și testată, pentru a evita costurile disproporționate ale conformității pentru producători într-un moment în care aceștia trebuie să reinvestească în tranziție. O industrie lipsită de capacitatea sa de a inova și de a investi nu este bună nici pentru mediu, nici pentru politica industrială pe termen lung. Slăbirea industriei acum prin costuri de conformare nejustificate va submina capacitatea acesteia de a îndeplini obiectivele mai stricte pentru 2030 și 2035.

Fără flexibilitate, perioada 2025-2026 ar putea deveni o prăpastie de reglementare, forțând producătorii de automobile să ia măsuri extreme pe termen scurt – reduceri drastice de prețuri, creșteri excesive ale ofertei de vehicule electrice doar pentru a îndeplini un obiectiv pe un an. Acest lucru ar putea destabiliza prețurile, ar putea crea strategii de reducere nesustenabile și ar putea submina stabilitatea financiară, ceea ce ar avea un impact negativ asupra întregii industrii auto.

ACEA este de acord că UE ar trebui să intensifice măsurile de sprijinire a cererii de vehicule cu emisii zero, dar aceste măsuri nu vor fi luate imediat. De asemenea, acestea nu vor stimula piața peste noapte pentru a atenua costurile disproporționate ale conformității pentru producători în 2025. Dimpotrivă, deciziile privind plata penalităților sau punerea în comun cu producătorii străini, reducerea producției sau vânzarea vehiculelor în pierdere trebuie luate acum, legea nu permite producătorilor să aștepte până când vor exista măsuri de stimulare a cererii.

BMW Group a achiziționat două camioane cu pile de combustie cu emisii zero, pe măsură ce lansează o operațiune pilot ca parte a proiectului european H2Haul, care vizează promovarea mobilității pe bază de hidrogen în transportul de marfă. Cele două vehicule vor circula între Leipzig, Landsberg și Nuremberg, pentru a testa caracterul practic al acestei tehnologii. Pentru a permite funcționarea în serie, se construiesc două stații de alimentare cu hidrogen de ultimă generație în Leipzig și Hormersdorf. Acestea permit realimentarea rapidă cu cantități mari de hidrogen, ceea ce este esențial pentru utilizarea continuă a camioanelor cu pile de combustie în sectorul logistic. BMW Group implementează proiectul H2Haul în cooperare cu Iveco, DHL și TEAL Mobility.

„În logistica globală, este important să se selecteze mijloacele de transport potrivite, pentru a opera într-un mod eficient și orientat spre viitor. În acest scop, deschiderea către tehnologie a BMW Group se reflectă și în logistica sa de transport. Pentru prima dată, camioanele alimentate cu hidrogen vor fi acum utilizate în serie pentru producția germană de automobile. Lucrăm cu partenerii noștri de mai mulți ani pentru a implementa această flotă pilot. Acest proiect reprezintă o etapă importantă pe măsură ce acumulăm experiență în operarea în serie și continuăm să avansăm în această tehnologie importantă”, a declarat Michael Nikolaides, șeful rețelei de producție și logistică BMW Group.

Două din cele 16 camioane subvenționate în Europa vor circula pentru BMW Group Logistics

Scopul proiectului H2Haul este de a testa camioanele cu hidrogen cu sisteme de propulsie cu pile de combustie în condiții realiste și de a investiga contribuția importantă pe care acestea o pot aduce la decarbonizarea traficului greu. Testarea acestei tehnologii va deschide calea pentru comercializarea camioanelor cu pile de combustie în Europa. Finanțate de Clean Hydrogen Partnership, un total de 16 camioane vor rula în diferite țări europene, inclusiv două camioane IVECO S-eWay Fuel Cell operate în Germania de BMW Group Logistics.

Rezultatele obținute de BMW Group la exploatarea celor două camioane vor contribui la dezvoltarea tehnologiei până la maturitatea de piață și vor deschide calea pentru o introducere pe scară largă în sectorul transportului rutier de marfă. Timpul scurt de realimentare și autonomia mai mare înseamnă că autocamioanele cu hidrogen pot reprezenta o completare importantă a E-truck-urilor, care sunt de asemenea utilizate la BMW Group, pe rute lungi. Un alt atribut demn de subliniat este operarea logistică flexibilă a camioanelor cu H2, fără a fi nevoie să se pună în funcțiune o infrastructură de încărcare sau să se extindă o rețea.

Strategia BMW Group pentru reducerea emisiilor logistice

Participarea la proiectul H2Haul, cu utilizarea practică a camioanelor cu pile de combustie pe bază de hidrogen în transportul greu și pe distanțe lungi, face parte din Strategia BMW Group pentru reducerea emisiilor logistice și reprezintă un pas important către atingerea obiectivelor BMW Group privind clima pe drumul către logistica de transport cu emisii zero.

Echipa interdepartamentală „Emisii logistice reduse” dezvoltă concepte pentru a reduce CO2 în toate transporturile globale ale BMW Group, fie că este vorba de transport rutier, feroviar sau naval. Echipa evaluează tehnologiile de propulsie, luând în considerare diferite scenarii viitoare, cu scopul de a face ca transportul în cadrul rețelei globale de producție și distribuție să aibă emisii zero. Evaluările pozitive conduc la punerea în aplicare a proiectelor pilot și la dezvoltarea conceptelor de instalații, ale căror date privind emisiile sunt apoi consolidate pentru a permite elaborarea unui raport privind emisiile de CO2.

Utilizarea suplimentară a camioanelor cu motor cu combustie H2 în cadrul proiectului HyCET

Pe lângă participarea la proiectul H2Haul, sub conducerea consorțiului BMW Group a fost lansat și proiectul HyCET pentru testarea camioanelor cu motoare cu ardere H2. Ca parte a proiectului HyCET, două camioane de 40 de tone și un camion de 18 tone vor fi utilizate în BMW Group Logistics în viitor. Proiectul este finanțat de Ministerul Federal pentru Digital și Transport (BMDV). Partenerii afiliați în acest proiect sunt DHL, Volvo Trucks, Deutz, KEYOU și TotalEnergies. Prin testarea simultană a pilelor de combustie H2 și a motoarelor cu combustie H2, BMW Group își urmează, de asemenea, în mod consecvent abordarea privind deschiderea tehnologică în sectorul logisticii transporturilor.

Comparativ cu pilele de combustie, motorul cu combustie are un consum mai mare. Cu toate acestea, asemănarea cu motorul diesel consacrat înseamnă că producția acestuia costă mai puțin. Nivelul deosebit de scăzut al emisiilor produse de arderea hidrogenului înseamnă că autocamioanele cu combustie H2 sunt clasificate ca vehicule cu emisii zero în conformitate cu reglementările UE. Atât camioanele cu pile de combustie H2, cât și camioanele cu motoare de combustie H2 sunt utilizate pe aceeași rută BMW Group Logistics și vor folosi aceleași stații de alimentare. Compararea celor două tehnologii de propulsie va determina cele mai bune domenii posibile de aplicare pentru tehnologia respectivă în cadrul BMW Group Logistics.

Vehiculele cu hidrogen sunt utilizate și în intralogistică în Leipzig

În cadrul BMW Group, uzina din Leipzig a jucat ani de zile un rol de pionierat în utilizarea hidrogenului în logistică. În 2013, prima stație interioară de alimentare cu hidrogen din Germania a fost construită pe terenul uzinei din Leipzig. Aici pot fi realimentate stivuitoarele și remorcherele pentru logistica internă a fabricii. Peste zece ani mai târziu, fabrica din Leipzig deține una dintre cele mai mari flote din Europa, cu peste 200 de camioane industriale alimentate cu pile de combustie. În prezent, în incinta fabricii sunt amplasate cinci stații de alimentare cu hidrogen, dintre care cea mai nouă permite pentru prima dată realimentarea complet automatizată.

Utilizarea arzătoarelor flexibile cu hidrogen în atelierul de vopsitorie

Uzina BMW Group din Leipzig este prima uzină de automobile din lume care utilizează în atelierul său de vopsitorie o tehnologie de ardere nou dezvoltată, care poate utiliza atât gaz natural, cât și hidrogen. Cinci arzătoare bivalente, capabile de hidrogen, sunt utilizate în prezent la aplicarea vopselei contrastante pentru acoperiș pe MINI Countryman. Alte arzătoare din atelierul de vopsitorie sunt convertite treptat, astfel încât, pe termen lung, nu va mai fi nevoie să se utilizeze deloc gaze naturale. Astfel, fabrica din Leipzig devine un pionier în industria auto și face încă un pas spre reducerea emisiilor de CO2. „Viziunea noastră pentru Leipzig este decarbonizarea extinsă a producției. Printre altele, acest lucru poate fi realizat prin înlocuirea combustibililor fosili cu hidrogen”, spune Petra Peterhänsel, șeful uzinei BMW Group din Leipzig, descriind orientarea pe termen lung a uzinei.

Primul model de producție BMW alimentat cu hidrogen în 2028

Ca parte a abordării sale holistice și după testarea cu succes la nivel global a flotei pilot de vehicule BMW iX5 Hydrogen, se pregătește acum să înceapă producția de serie a vehiculelor cu sistem de propulsie pe bază de hidrogen în 2028. Modelele de serie vor fi integrate în portofoliul existent al BMW, adică BMW va oferi un model existent într-o variantă suplimentară a sistemului de propulsie cu pile de combustie pe hidrogen. Deoarece tehnologia pilelor de combustie este o altă tehnologie a vehiculelor electrice, BMW Group o consideră în mod explicit ca fiind complementară tehnologiei de propulsie utilizate de vehiculele electrice cu baterii (BEV) și alături de vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) și de motoarele cu ardere internă (ICE).