Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cea mai mare instituție globală de dezvoltare axată pe sectorul privat de pe piețele emergente, IFC și ALD, liderul mondial în domeniul leasingului de vehicule și subsidiară a Societe Generale, au anunțat pe 21 februarie încheierea unui parteneriat pentru reducerea emisiilor de carbon provenite din transport, prin accelerarea adopției și accesării vehiculelor ecologice pe piețele emergente.

Investiția IFC de 400 de milioane de dolari va ajuta compania ALD să-și mărească flota de vehicule green, o combinație de vehicule hibride, plug-in hibride și full electrice, în șapte țări, precum Turcia, Mexic, India, Serbia, România, Bulgaria și Croația.

Parteneriatul a fost intermediat de Societe Generale în numele ALD și ar trebui să adauge 15.000 de vehicule verzi cu un potențial de a reduce emisiile de carbon cu până la 22.180 tone pe an în țările vizate până în 2026.

Sectorul transporturilor contribuie cu cea mai rapidă creștere la schimbările climatice, reprezentând deja 23% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră – 17% numai din transportul rutier -, o țintă principală pentru decarbonizare. Inovația și finanțarea vehiculelor verzi ar putea reduce milioane de tone de CO₂ produse de sectorul transporturilor în orașele din întreaga lume în fiecare an.

„Adopția vehiculelor ecologice reprezintă un subiect important în reducerea emisiilor de carbon în țările emergente. Parteneriatul cu jucători globali, cum sunt Societe Generale și ALD, este o oportunitate pentru IFC în ceea ce privește extinderea finanțării mobilității sustenabile și reflectă angajamentele noastre față de modelele inovatoare de finanțare pentru soluții climatice.”,

a declarat Makhtar Diop, IFC Managing Director.

Promovarea mobilității electronice este una dintre abordările pe care IFC se concentrează pentru a sprijini tranziția către o economie cu emisii scăzute de carbon. Aceasta este cea mai mare investiție singulară pe care compania a făcut-o în sprijinul vehiculelor ecologice.

Scopul acestei colaborări va contribui la implementarea strategiei de bază a ALD, Move 2025, și la promovarea mobilității electrice în cadrul soluțiilor oferite către clienți cu accent pe vehiculele electrice în centrul ofertei sale.

Investiția se bazează pe activitățile de pregătire a pieței și a proiectelor („upstream”) desfășurate de IFC în faza inițială. O evaluare din 2021 din Brazilia, India și Mexic arată că o finanțare adaptată și accesibilă de-a lungul lanțului de aprovizionare cu vehicule electrice este esențială pentru deblocarea ritmului de creștere a acestora pe piețele emergente.

„În calitate de lider mondial în domeniul mobilității sustenabile, rolul nostru este de a face posibilă tranziția către mobilitatea electrică în cele 44 de țări în care ne desfășurăm activitatea. Acest parteneriat financiar va întări și mai mult strategia noastră de mobilitate electrică în țările emergente unde adopția vehiculelor cu emisii de carbon scăzute este încă la un nivel redus și, de asemenea, ne va ajuta să accelerăm tranziția către vehiculele ecologice pentru a combate schimbările climatice la scară globală.”,

a adăugat Tim Albertsen, CEO, ALD.

La început de octombrie, 1 MW de gaze naturale pe bursa olandeză, care dictează prețul acestui combustibil în Europa, a scăzut la puțin sub 167 de euro, ceea ce reprezintă mai puțin de jumătate din cei aproape 350 de euro cât costa aceeași cantitate de gaz în august.

Rezultatul a fost reducerea prețului la LNG, dar acesta este încă aproape de 20 zloți polonezi (4,18 euro) pe kg. La acest preț, nu este profitabil pentru transportatorii polonezi să utilizeze camioane cu LNG.

Majoritatea camioanelor pe LNG sunt încă trase pe dreapta. Cererea de LNG a scăzut foarte mult, drept pentru care și stațiile de alimentare cu LNG vând de 4 ori mai puțin acum decât în trecut.

Dacă prețurile camioanelor pe gaz sunt cu 40% mai mari decât cele ale camioanelor diesel, tranziția la camioanele electrice, care sunt de 3 ori mai scumpe decât cele diesel, este sub un mare semn de întrebare. În plus, acestea necesită achiziționarea de încărcătoare, dintre care modelele rapide reprezintă o cheltuială de 70.000-80.000 de euro.

Autovehiculele electrice nu sunt atractive nici din punct de vedere al achiziției de energie. La un preț de 0,47-0,5 euro pe kWh și un consum de 1,1-1,6 kWh pe km, prețul energiei utilizate pentru a parcurge 100 km cu un camion electric este de 47-50 euro, cu 21 de euro mai puțin decât în cazul circulației pe LNG, dar pe motorină este cea mai ieftină, 37-42 de euro/100 km.

Presupunând că prețurile vehiculelor electrice vor scădea și vor fi de numai 2 ori mai mari decât cele ale vehiculelor diesel, achiziționarea de camioane electrice va forța proprietarii companiilor de transport rutier să crească prețul transportului cu cel puțin 30%. Între timp, exemplul LNG arată că clienții nu sunt pregătiți pentru acest lucru. Tarifele sunt deja la un nivel atât de ridicat, încât o nouă majorare ar putea să nu fie acceptată nici măcar de clienții cei mai interesați să fie verzi.

În acest context, pentru următorii 2 ani, până când economia se va stabiliza, transportatorii se așteaptă mai degrabă la experimente decât la o implementare în masă. Acest lucru, din păcate, nu va permite reducerea costurilor de producție și cercul este închis.