Producătorii europeni de camioane membri ai ACEA au căzut de comun acord asupra faptului că până în 2040 toate vehiculele noi vândute trebuie să funcţioneze fără combustibili fosili, pentru a se putea atinge obiectivul stabilit prin Pactul Verde European, de neutralitate a emisiilor de carbon până în 2050. Principala condiţie însă este asigurarea unei infrastructuri optime de alimentare/încărcare, care să permită o planificare optimă a transporturilor rutiere.
„Schimbarea climatică este cea mai importantă provocare a timpurilor noastre. În acelaşi timp, pandemia Covid-19 a subliniat rolul crucial pe care transportul rutier şi logistica le joacă în aprovizionarea cu bunuri de primă necesitate”, a declarat Henrik Henriksson, CEO Scania şi preşedintele Asociaţiei Constructorilor Europeni de Vehicule (ACEA).
Institutul de Cercetare a Impactului Climatic din Postdam (PIK) şi ACEA au semnat o declaraţie comună prin care subliniază condiţiile în care sistemul de transport trebuie să se schimbe pentru a reduce emisiile de carbon. Astfel, pe lângă investiţiile pe care trebuie să le facă industria producătoare se impune o intervenţie „în forţă” a autorităţilor, prin taxarea utilizării infrastructurii rutiere în funcţie de emisiile de CO2. Aceasta ar fi cea mai potrivită metodă coercitivă, care ar putea determina companiile de transport să îşi înlocuiască flota cu vehicule cu zero combustibili fosili. Pentru că niciun agent economic nu va renunţa la camioanele pe motorină atâta timp cât atât combustibilul, cât şi vehiculele în sine, sunt mai ieftine decât soluţiile alternative de propulsie.
FTP Industrial, companie producătoare de motoare, membră a grupului CNH Industrial (CNHI), este partener al Uniunii Europene în cadrul a două proiecte de cercetare al căror scop este furnizarea de sisteme de propulsie cu zero emisii poluante pentru camioane şi autocare.
LONGRUN – acronim folosit pentru „proiectul de dezvoltare a unui tren de rulare eficient şi ecologic pentru aplicaţii de transport pe distanţe lungi pentru camioane grele şi autocare” – este inclus în programul de inovaţie „Orizontul Uniunii Europene 2020”, din care fac parte 30 de parteneri, inclusiv Iveco, constructorul de vehicule comerciale din grupul CNHI.
Proiectul promovează dezvoltarea de sisteme de propulsie hibride diesel-electric, atât pentru camioane, cât şi pentru autocare.
Partenerii vor dezvolta 8 vehicule demo, cu 3 variante de motoare şi o linie de propulsie hibridă. LONGRUN va contribui la reducerea emisiilor poluante şi de monoxid de carbon cu 30%, iar a celor de dioxid de carbon cu 10%.
FTP Industrial şi Iveco au fost parteneri şi în proiectul Imperium, un consorţiu din care au făcut parte principalii producători de camioane şi de motoare, furnizori de sisteme tehnologice şi instituţii de cercetare.
Proiectul, derulat sub patronatul Comisiei Europene şi Iniţiativei Europene pentru Vehicule Verzi (EGVI), a avut ca obiectiv furnizarea de vehicule şi soluţii de mobilitate prietenoase cu mediul.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit