Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit datelor publicate de Direcţia Generală Permise de Conducere şi Înmatriculări (DGPC) şi analizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în iunie 2025 înmatriculările de autoturisme noi au generat o scădere cu 50%, comparativ cu aceeași lună din 2024.

Scăderi au avut și autoturismele „electrificate” cu 30% și o cotă de piață de 56,7%, autoturismele mild-hibrid (MHEV) cu 29,3% și o cotă de 28,5%, cele full-hibrid (FHEV) cu 34,5% și o cotă de 17,8%, iar autoturismele pur electrice (BEV) cu 54,3% și o cotă de 3,7%. Pe de altă parte, autoturismele plug-in hibrid (PHEV) au generat o creștere de +20,6%, cu o cotă de piață de 6,7%. De asemenea, vehiculele comerciale ușoare plus minibus au scăzut cu 45,5%, în timp ce vehiculele grele plus bus au urcat cu 32,5%, față de iunie 2024.

APIA reamintește de decizia asociației de a calcula separat motorizările mild-hibrid, marcând un pas important în direcția unei raportări precise și transparente. Noua inițiativă poziționează Asociația APIA drept pionier în ceea ce privește recunoașterea distinctă a tehnologiilor hibride ușoare în statisticile oficiale din țară.

Declarația Președintelui APIA, Dan Vardie: „Piața auto din România a fost grav afectată de cea mai lungă întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspendarea completă a ediției 2025. Această situație fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție, iar scăderea de peste 50% a înmatriculărilor de autoturisme electrice, în luna iunie, este o consecință directă și alarmantă.

În timp ce Uniunea Europeană își intensifică eforturile pentru accelerarea tranziției către mobilitate electrică – cu obiectivul ferm de eliminare a motoarelor termice până în 2035 – România riscă să se îndepărteze periculos de aceste ținte. Lipsa de coerență și predictibilitate în politicile naționale nu doar că frânează tranziția verde, ci pune în pericol întregul ecosistem industrial auto, care are nevoie de semnale clare și susținere constantă. Este esențial ca Programul Rabla să fie relansat de urgență, cu un nivel de sprijin adecvat, care să redea încrederea pieței și să reconecteze România la direcția strategică a Europei.”

Autoturismele (reprezentând aproximativ 80% din totalul pe piață) au generat în iunie 2025 un volum mai mic de 10.522 de unități, față de iunie 2024.

Privind segmentarea pe clase APIA observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele în iunie 2025 :

În ceea ce privește cota de piață, SUV-urile s-au clasat pe primul loc, având 55,4%, în scădere cu 43,5% față de iunie 2024, urmate de autoturismele din Clasa C, cu o cotă de 25,5%, în scădere cu 58,2%, și de autoturismele din Clasa B, cu o cotă de 12,9%, în scădere cu 58,1%.

Ponderea vehiculelor înmatriculate în iunie 2025 în funcție de tipul de combustibil a fost de -64,4% față de anul precedent pentru motorizările pe benzină (33,4%) și de -61,2% față de anul precedent pentru cele pe motorină (9,9%).

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, în iunie 2025 s-a înregistrat o scădere de -29,3%, ceea ce a dus ponderea acestora pe piața auto totală la 28,5%. Important de știut, 90% dintre motorizărilor mild-hibrid sunt motorizări pe benzină, iar doar 10% sunt motorizări pe motorină. 

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate”, adică vehiculele electrice (BEV-uri și PHEV-uri care pot fi încărcate dintr-o sursă externă de electricitate) și mild-hibrid și full hibrid (propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate), dețin cel mai important segment de pe piața românească, atingând 56,7% în iunie 2025, ceea ce depășește cu mult cota deținută împreună a motorizările pe benzină și motorină.

Cota de piață a vehiculelor full electrice crește de la 4% în iunie 2024 la 3,7% în iunie 2025, în timp ce cota de piață a autoturismelor plug-in hibrid crește de la 2,8% în iunie 2024 la 6,7%.

În iunie 2025, numărul de vehicule comerciale ușoare și minibus-urile a înregistrat mai puțin cu -45,5% față de iunie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibusuri au scăzut cu -47,7%.

În același timp, vehiculele comerciale ușoare electrice a ajuns la 333 de unități în primele șase luni ale lui 2025, comparativ cu 318 de unități în aceeași perioadă a anului trecut.

Vehiculele comerciale grele și busurile au urcat de +32,5% în iunie 2025 față de iunie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele au marcat o creștere de +39,2%.

Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) a reacționat la decizia Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) cu privire la suspendarea lansării programului RABLA ediția 2025.

Această măsură ar lovi puternic piața de autovehicule noi din România, aflată deja într-o cădere puternică (numărul înmatriculărilor de vehicule noi persoane fizice a scăzut cu 26% față de primele cinci luni ale lui 2024) și, în același timp, ar diminua încrederea cetățenilor care așteptau sprijin pentru a-și achiziționa un vehicul nou. La fel de afectate sunt și companiile de producție, vânzări și distribuție de vehicule noi, care dispun de stocuri importante de vehicule și au alocat costuri suplimentare pentru a acoperi cererile potențialilor clienți.

„Nu avem claritate cu privire la fundamentele acestei decizii intempestive și este inacceptabilă implementarea acesteia cu doar 24 de ore inainte de startul programului pentru persoanele fizice.
Programul RABLA este eficient atât din punct de vedere al obiectivelor de mediu, prin scoaterea din circulație a RABLELOR și introducerea de vehicule noi, dar mai ales din punct de vedere economic, fiind finanțat din fonduri provenite din certificate verzi (folosite numai pentru programe de mediu).
Totodată, acest program conduce la vânzarea de vehicule noi pentru care se încasează TVA și alte taxe în raport de 1,5 lei beneficiu la 1 leu cheltuit, sume ce se coleteaza la buget și care pot fi folosite pentru acoperirea tuturor tipurilor de finanțări și cheltuieli.
De asemenea, ne exprimăm ingrijorarea pentru clienții care deja au plătit avansuri sau au demarat contractarea de credite, sau chiar au casat vehiculele vechi în așteptarea lansării acestui program.
Sperăm și avem încredere că noul guvern va lua decizia corectă și mult așteptată atât de către companii, cât mai ales de cetățenii României și susținem demararea programului RABLA pentru persoane fizice cât mai curând posibil.”, a declarat Adrian Sandu, secretar general ACAROM. 

Totodată, ACAROM speră că deciziile noului guvern se vor baza pe consultări cu actorii implicați pentru a oferi predictibilitate în acest scop, al creării, dezvoltării și sustenabilității business-urilor din România.

Elementele esențiale de context pentru piața auto din România:

* România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto (autoturisme) din UE, respectiv 15,4 ani cu 3 ani mai mult decât media UE (12,5 ani). România este pe locul 3 după Grecia (17.5) și Cehia (16,2 ani).

* 70% din autoturismele înmatriculate pentru prima dată în România în 2024 sunt second-hand.

* Odată cu eliminarea taxei de primă înmatriculare, respectiv anul 2017, procentul autoturismelor second-hand înmatriculate a crescut cu 7%, de la 76% în 2016 la 83% în 2017, urmând apoi o stabilizare la 70% în 2024.

* Peste 80% din autoturismele din România au o vârstă mai mare de 10 ani, comparativ cu 45% media UE.

* În perioada 2007-2024 au fost importate ~ 5.3 milioane autoturisme second-hand .

* În cazul în care aceste tendințe se mențin, vârsta medie a parcului auto va ajunge la 17 ani până în anul 2030, existând premisele ca o dată cu apropierea de anul-prag 2035 (zero emisii din transportul auto), un val mai mare de autoturisme SH să pătrundă în România.

* Îmbătrânirea parcului auto creează dificultăți în reducerea emisiilor de CO2 și implicit în atingerea obiectivelor asumate prin intermediul Pactului Ecologic European (Green Deal) și a altor programe și direcții care vizează reducerea poluării generate în sectorul auto.