Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Expert: Gergely Fónod, Managing Director, Rohlig SUUS Logistics Slovacia

Slovacia este una dintre cele mai industrializate economii din Europa, iar industria auto reprezintă principalul pilon al producției, generând aproximativ 9,2% din PIB și aproape jumătate din veniturile industriale. Producători majori precum Volkswagen, Kia, Stellantis și Jaguar Land Rover operează deja în țară, iar în 2024 au produs aproape un milion de vehicule. În 2024, fabricile slovace au produs aproape un milion de mașini, fapt ce plasează țara pe primul loc la nivel mondial în ceea ce privește numărul de vehicule fabricate pe cap de locuitor. În același timp, sectorul se confruntă cu cele mai mari provocări din istoria sa. Industria auto, mult timp motorul economiei slovace, trece printr-o transformare profundă determinată de electrificare și schimbările de reglementare. În prezent, Volvo construiește o fabrică de vehicule electrice lângă Košice, cu o capacitate de producție de aproximativ 250.000 de unități pe an.

Trecerea la electromobilitate aduce cerințe logistice mult mai complexe: manipularea bateriilor și a componentelor de înaltă tensiune, clasificate ADR, necesită infrastructură specializată, personal instruit și o coordonare mai strictă a fluxurilor de aprovizionare. În același timp, tarifele americane impuse vehiculelor europene și intensificarea concurenței – în special din partea mărcilor chineze – determină reorientarea producției și a distribuției pe piața europeană. În acest context, Asia Centrală devine o destinație tot mai atractivă, datorită creșterii economice, dezvoltării clasei de mijloc și potențialului ridicat pentru vânzările de vehicule noi.

Pentru a rămâne competitivi, producătorii adoptă modele logistice avansate precum VMI (Vendor Managed Inventory), care optimizează stocurile, reduce capitalul blocat și stabilizează aprovizionarea. Rohlig SUUS Logistics implementează deja astfel de soluții în Europa Centrală și de Est, observând o cerere tot mai mare pentru procese rapide, flexibile și eficiente. Prin modelul Supply Chain Solutions (SCS) și prin soluțiile de tip Customs Control Tower, SUUS sprijină producătorii în gestionarea fluxurilor, reducerea complexității administrative și menținerea continuității operaționale.

Pe o piață aflată în schimbare rapidă, logistica devine un element strategic. Iar pentru Slovacia, cu o bază industrială puternică și o poziție regională favorabilă, transformarea actuală poate genera noi investiții și oportunități de creștere.

În cadrul programului său strategic de sustenabilitate pep+ (PepsiCo Positive), unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, PepsiCo introduce în flota de distribuție operată de GXO zece autovehicule electrice: opt camioane de 7,2 tone și două vanuri de 3,5 tone.

Aproximativ un sfert din flota, celui mai mare furnizor de logistică contractuală pur-play din lume, GXO care distribuie pentru PepsiCo în zona București-Ilfov este acum electrificată, contribuind la o reducere anuală de aproximativ 180 de tone de CO₂ față de vehiculele diesel.

„Decarbonizarea lanțului nostru valoric este un efort complex, care necesită o abordare multidirecțională și adoptarea mai multor soluții. Demersurile pe care le-am început în 2019, prin înlocuirea a 90% din flota proprie PepsiCo cu mașini hibride și, mai recent, prin adăugarea celui de-al doilea camion electric, au reprezentat etape importante în consolidarea angajamentului nostru pentru sustenabilitate și reducerea impactului asupra mediului. Prin integrarea a încă 10 autovehicule electrice în flota de distribuție operată de GXO, continuăm acest parcurs și, împreună cu partenerul nostru, valorificăm avantajele operaționale pe care acestea le oferă, pentru o distribuție sustenabilă, eficientă și sigură a produselor noastre.”, a precizat Emilian Dinică, Supply Chain Director, PepsiCo East Balkans.

Noile vehicule electrice au acumulatori de mare capacitate, oferind până la 180 km pentru camioane și circa 200 km pentru vanuri. Pentru încărcarea lor, PepsiCo a instalat încă din 2023 două stații dedicate în fabrica din Dragomirești: una de 50 kW DC, iar a doua de 22 kW AC.

„Parteneriatul nostru de zece ani cu PepsiCo în România a fost o călătorie a îmbunătățirii continue, susținută de tehnologii inovatoare”, a adăugat Jean-Luc Bessade, Managing Director pentru Polonia, Republica Cehă și România în cadrul GXO. „Suntem mândri să marcăm acest deceniu de colaborare printr-un reper important în domeniul ESG, care contribuie la atingerea obiectivelor noastre comune de sustenabilitate”.

PepsiCo a investit în România peste 150 milioane de dolari în proiecte sustenabile, precum instalarea a peste 3.000 de panouri fotovoltaice în locațiile proprii, automatizarea fabricilor – băuturi, în Dragomirești-Deal, și snackuri, în Popești-Leordeni, și construirea unui depozit high-bay. Aceste investiții au contribuit atât la creșterea capacității de producție, cât și la eficiența energetică, reducerea consumului de energie și apă, scăderea emisiilor de CO₂ și diminuarea utilizării de plastic.