MAN Truck & Bus a încheiat primul trimestru (T1) din 2025 cu vânzări mai puțin puternice față de aceeași perioadă din 2024, în condițiile în care cererea clienților a fost mai redusă.
Vânzările au fost cu 14% sub nivelul anului precedent, înregistrând un număr mai mic de livrări de camioane și autobuze către regiunea UE27+3. Veniturile din vânzări de 3,1 miliarde de euro au scăzut cu 12% față de aceeași perioadă a lui 2024. De asemenea, a scăzut și rezultatul operațional ajustat de 143 de milioane de euro față de cifra anului precedent (–136 milioane de euro), la care s-a adăugat cererea slabă și costurile mai mari de producție. Astfel, marja operațională ajustată a ajuns la 4,6%, în scădere cu 3,3 puncte procentuale față de aceeași perioadă a lui 2024.
„În primul trimestru, am simțit impactul mai slab al cererilor asupra vânzărilor și câștigurilor noastre. Pentru a ne îmbunătăți și mai mult reziliența, am lucrat mai mult pentru generarea de numerar și pentru a ne optimiza costurile. Cu toate acestea, este încurajator faptul că cererea a crescut din nou. Astfel, tendința pozitivă a noilor comenzi se consolidează. Cererea a fost cu 50% mai mare decât în același trimestru al anului precedent și este acum, pentru prima dată, la un nivel similar celui înregistrat la finalul lui 2022 sau începutul lui 2023. Suntem optimiști că această tendință de creștere poate fi susținută pe parcursul anului. Prin urmare, ne pregătim să ajustăm treptat programul de lucru în locațiile noastre din Germania.”, a declarat Inka Koljonen, CFO MAN.
Odată cu lansarea pe piață a MAN eTruck, subiectul electromobilității continuă să câștige din ce în ce mai mult teren. Cele 380 de autobuze și camioane vândute în primele trei luni reprezintă o creștere de 178% față de primul trimestru al lui 2024, determinată în principal de cererea puternică pentru autobuzele electrice urbane. De asemenea, MAN a livrat clienților săi o mare parte din pre-seria eTruck în T1 2025. Începerea producției de serie a eTruck la fabrica din München fiind planificată pentru iunie. Pentru a răspunde cererilor mai mari pentru baterii, MAN a lansat propria sa producție de baterii pentru eTrucks și eBuses la Nürnberg în aprilie, unde s-a investit în total aproximativ 250 de milioane de euro.
Conform datelor publicate de Asociația Constructorilor de Automobile (ACAROM) din România și ACEA, înmatriculările de autoturisme noi în UE au scăzut cu 1,9% în T1 2025 comparativ cu T1 2024, datele din martie 2025 indicând o ușoară scădere de 0,2%, deoarece situația economică globală a rămas deosebit de dificilă și imprevizibilă pentru producătorii de automobile. La 15,2% în T1 din 2025, cota de piață a vehiculelor full electrice rămâne departe de așteptări. Modelele electrice hibrid continuă să fie cel mai popular tip de motorizare în rândul cumpărătorilor.
Vehiculele full electrice (BEV) reprezentau 15,2% din cota totală de piață a UE în martie 2025, în creștere de la un nivel scăzut de 12% în T1 din 2024. Vehiculele electrice hibride (HEV) au urcat la o cotă de piață de 35,5%, fiind alegerea preferată a consumatorilor din UE. Între timp, cota de piață a vehiculelor pe benzină și diesel a scăzut la 38,3%, de la 48,3% în aceeași perioadă a lui 2024.
În T1 2025, vânzările de vehicule full electrice noi s-au majorat cu 23,9%, ajungând la 412.997 de unități, reprezentând o cotă de 15,2% din totalul pieței UE. Trei dintre cele mai mari patru piețe ale UE au înregistrat o creștere puternică, reprezentând 63% din totalul înmatriculărilor de vehicule full electrice: Germania (+38,9%), Belgia (+29,9%) și Țările de Jos (+7,9%). În schimb, Franța a înregistrat o scădere de 6,6%.
Cifrele pentru T1 2025 arată, de asemenea, că înmatriculările noi de vehicule electrice hibride în UE au crescut cu 20,7%, datorită creșterii semnificative înregistrate pe patru piețe: Franța (+47,5%), Spania (+36,6%), Italia (+15,3%) și Germania (+10,5%). Astfel, numărul înmatriculărilor din T1 2025 se ridică la 964.108 de unități, reprezentând 35,5% din cota de piață a UE.
Înmatriculările de vehicule electrice hibride plug-in au crescut cu 1,1% în T1 2025, totalizând 207.048 de unități. Acest lucru s-a datorat în principal unei creșteri semnificative a vânzărilor pe piețe-cheie, precum Germania (+41,8%) și Spania (+30,7%). Ca urmare, vehiculele electrice hibride plug-in au reprezentat 7,6% din totalul înmatriculărilor de vehicule în UE, în creștere de la 7,4% în primul trimestru din 2024.
În martie 2025, vehiculele full electrice și vehiculele electrice hibride au crescut cu 17,1% și, respectiv, cu 23,9%, în timp ce vehiculele electrice hibride plug-in au crescut cu 12,4%.
Înmatriculările de autoturisme pe benzină au scăzut cu 20,6% până la finalul T1 2025, declinul înregistrându-se pe toate piețele importante. Cea mai puternică scădere a fost înregistrată în Franța, unde înmatriculările au scăzut cu 34,1%, urmată de Germania (-26,6%), Italia (-15,8%) și Spania (-9,5%).
Cu 779.817 de înmatriculări de autovehicule noi până în prezent, cota de piață a autovehiculelor pe benzină a scăzut la 28,7%, de la 35,5% în urmă cu un an. În mod similar, piața vehiculelor diesel a scăzut cu 27,1%, având o cotă de piață de 9,5% în primul trimestru din 2025. În ansamblu, majoritatea piețelor din UE au înregistrat scăderi cu două cifre.
În plus, vehiculele pe benzină arată o scădere de 20,7% în martie 2025, iar vehiculele diesel o scădere de 25,5%.
România se află pe poziția 13 în UE, cu un volum de 33.692 de autoturisme noi înmatriculate, generând o creștere de +1,4% față de perioada ianuarie-martie 2024. Dintre acestea, 2.161 de unități au fost full electrice (-36,4%) și 15.788 au fost cu motorizare hibridă (+40,4%).
Cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în Europa au fost reprezentate de grupul VW, înregistrând 875.875 de unități, în creștere cu +5,7%, urmate de grupul STELANTIS cu 525.283 de unități, în scădere cu -12,2%, și de Grupul Renault cu 344.519 de unități, în creștere cu +10% (din care DACIA: 153.382 de unități, în creștere cu +1,3% comparativ cu T1 2024). Autoturismele Ford au reprezentat 114.678 de unități noi înmatriculate în T1 2025, în scădere cu -1,9% față de T1 2024.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit