Potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România, APIA, înmatriculările de autoturisme noi din România au scăzut cu peste 23% în august 2024, față de august 2023. Autoturismele electrificate s-au înregistrat cu 16% mai puțin, având o cotă de piață de 28,5%, iar autoturismele pur electrice au marcat o scădere de 69%, cu o cotă de 5%. Vehiculele comerciale ușoare și minibus-urile au scăzut cu 20,7%, iar vehiculele comerciale grele și autobuzele au scăzut cu 53,3%.
Astfel, în august 2024 înmatriculările de autovehicule noi au scăzut cu 24,5% față de august 2023 și cu 27,2% față de iulie 2024. Autoturismele, care constituie aproximativ 86% din piață, au totalizat 9.859 de unități, cu o scădere de 23% comparativ cu august 2023. Totuși, înmatriculările de autoturisme noi au urcat cu 5,8% pe tot parcursul anului 2024 față de aceeași perioadă din 2023.
Față de aceeași perioadă a anului precedent, segmentele pe clase în care sunt încadrate autoturismele au avut în august 2024 o evoluție mixtă: Clasa A a scăzut cu 87,1%, Clasa B cu 36,3%, Clasa C cu 24,2%, Clasa D cu 8,5%, Clasa E a urcat cu 47,7%, Clasa F a scăzut cu 5,4%, iar SUV-urile au scăzut cu 10%.
În privința cotei de piață, segmentul SUV conduce piața cu o cotă de 52,3%, în scădere cu 10% față de anul precedent. Clasa C ocupă a doua poziție cu 28,7%, în scădere cu 24,2%, iar Clasa B are o cotă de 11,6%, scăzând cu 36,3%.
În funcție de tipul de combustibil, autoturismele înmatriculate pe benzină plus mild hybrid benzină au scăzut cu 21,9%, ajungând la o pondere de 63,7%, iar cele diesel, plus mild hybrid diesel au scăzut cu 44,9%, deținând 7,8% din piață.
Notă: Statisticile separate ale motorizărilor mild hybrid benzină, respectiv pentru mild hybrid diesel, pot fi accesate pe https://www.apia.ro/platforma-raportare.
Autoturismele electrificate (inclusiv cele electrice 100%, hibride plug-in și full hybrid) au atins o cotă de piață de 28,5%. Aceasta depășește cu 20,7 puncte procentuale cota deținută de autoturismele cu motoare diesel, inclusiv cele mild hybrid diesel.
Autoturismele full electrice au avut o cotă de piață de 5%, în scădere față de 12,5% în august 2023. Autoturismele plug-in hybrid au crescut la o cotă de 5,9%, față de 3,7% în aceeași perioadă a anului trecut. Cele mai vândute autoturisme 100% electrice în august 2024 au fost: Tesla Model 3 (168 de unități, +33% față de anul precedent), Tesla Model Y (47 de unități, -87%) și Hyundai Kona (32 de unități).
În topul autoturismelor Plug-in, Hyundai Tucson conduce clasamentul cu 111 de unități și o creștere de 236%, urmat de Toyota RAV4 (46 de unități, -15%) și Volkswagen Golf (29 de unități). În segmentul autoturisme hibride, liderul este Toyota Corolla, cu 308 de unități și o creștere de 35,7%, urmat de Honda CR-V (164 de unități) și Toyota RAV4 (149 de unități, +14.6%).
Vehiculele comerciale ușoare și minibus-urile au scăzut cu 20,7% față de august 2023, dintre care autovehiculele comerciale ușoare fără minibus-uri au avut o scădere de 18,5%. Totuși, în acest an, autovehiculele comerciale ușoare au înregistrat o creștere de 30,9% comparativ cu aceeași perioadă din 2023.
Vehiculele comerciale grele și bus-urile au scăzut cu 53,3% față de august 2023. Autovehiculele comerciale grele (peste 3,5 tone plus autotractoare) fără bus-uri au avut o scădere de 53,8%, iar vehiculele comerciale grele de peste 16 tone plus autotractoare au scăzut cu 53,1%.
Conform datelor ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din ROMÂNIA și ACEA, înmatriculările de autovehicule noi în UE au crescut ușor (+0,2%) în iulie 2024, cu rezultate mixte pentru cele patru piețe principale din regiune: Italia (+4,7%) și Spania (+3,4%) au înregistrat creșteri moderate, în timp ce piața franceză (-2,3%) și germană (-2,1%) au scăzut.
Cu șapte luni înainte de 2024, înmatriculările de mașini noi au urcat cu 3,9%, la peste 6,5 milioane de unități. Acesta este rezultatul scăzut al unei baze de referință. Cele mai mari piețe au înregistrat toate o performanță pozitivă în creștere ușoară, Spania (+5,6%), Italia (+5,2%), Germania (+4,3%) și Franța (+2,2%).
Mașinile electrice cu baterii au reprezentat 12,1% din piața auto UE în iulie, față de 13,5% cu un an înainte. Cota de piață a vehiculelor hibride-electrice a crescut de la 25,5% la 32%. De asemenea, cota combinată a automobilelor pe benzină și motorină a scăzut de la 50% la 46%.

Înmatriculările de vehicule electrice cu baterii (BEV) au scăzut cu 10,8%, la 102.705 de unități, în iulie 2024, reducându-și cota de piață globală la 12,1%, de la 13,5% cu un an înainte. În ciuda creșterilor înregistrate în Belgia (+44,2%), Țările de Jos (+8,9%) și Franța (+1%), aceasta nu a putut compensa scăderea din Germania (-36,8%). În perioada ianuarie – iulie, au fost înmatriculate 815.399 de autoturisme noi cu baterii electrice, reprezentând 12,5% din piață.
Numărul de înmatriculări de mașini hibride plug-in au înregistrat un declin luna trecută (-14,1%), cu toate că a crescut cu 3,2% în Germania. În iulie, mașinile plug-in hybrid au reprezentat 6,8% din totalul pieței auto, în scădere față de 7,9% anul trecut, cu 57.679 de unități vândute.
Vehiculele hibride-electrice s-au majorat cu 25,7%, ajungând la 273.003 de înmatriculări în iulie. Toate cele patru piețe majore pentru acest segment au înregistrat creșteri de două cifre: Franța (+47,4%), Spania (+31,5%), Germania (+22,4%) și Italia (+17,4%). Această creștere a împins cota de piață a vehiculelor hibride-electrice la 32%, de la 25,5% în iulie 2023.
Vânzările de autoturisme pe benzină au scăzut cu 7% în iulie 2024. Creșterea modestă de pe piețele-cheie, precum Italia (+3,8%) și Germania (+0,1%) nu a putut compensa scăderile din Franța (-22,6%) și Spania (-12,5%). În prezent, mașinile pe benzină reprezintă 33,4% din piață, față de 35,9% în iulie anul trecut.
Piața automobilelor diesel a înregistrat o scădere de 10,1%, rezultând o cotă de piață de 12,6% în iulie anul trecut. În timp ce Germania a generat o creștere modestă de 1,4%, s-au înregistrat scăderi semnificative pe alte piețe importante, așa cum Italia (-24,6%), Franța (-23,9%) și Spania (-11,6%).
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit