Kia Europe devine primul producător de echipamente originale auto (OEM) care testează public pașaportul pentru baterii la nivel celular, o inovație menită să asigure transparență în privința bateriilor automobilelor electrice și date în timp real despre starea fiecărei celule a bateriei. Acest sistem permite urmărirea stării de sănătate (SoH – State of Health), diagnosticarea reparațiilor în timp real și trasabilitatea completă pe tot parcursul ciclului de viață al bateriei. Pentru șoferi de automobile electrice, avantajele includ durată de viață extinsă a bateriei, costuri reduse de întreținere și mai multă încredere în tranzacțiile la cumpărarea sau vânzarea de automobile electrice second-hand.
„Kia își propune să stabilească un nou standard pentru clienți în ceea ce privește transparența și performanța bateriilor”, a declarat Marc Hedrich, președinte și CEO al Kia Europe. „Prin testarea pașapoartelor pentru baterii la nivel de celulă, obținem informații despre beneficiile pe care le putem oferi clienților noștri în ceea ce privește deținerea unui automobil. De asemenea, pe lângă avantaje precum durata de viață extinsă a bateriei, vom construi și o relație de încredere.”
Separat de această cercetare preliminară, Kia a creat o organizație internă dedicată pentru dezvoltarea propriului serviciu de pașaport pentru baterii, în colaborare cu parteneri din întregul lanț valoric al bateriilor pentru automobile electrice și din rețelele aferente. Noul pașaport pentru baterii Kia va depăși cerințele de reglementare, incluzând informații suplimentare despre siguranță și stabilind un standard de referință pentru industrie. Kia intenționează să implementeze acest serviciu pentru toate modelele EV/HEV vândute în Europa până în februarie 2027, în conformitate cu regulamentul UE privind bateriile.
Pentru test, un model Kia EV3 echipat cu sistemul de monitorizare Dukosi a celulelor bateriei a fost trimis din Coreea de Sud în Europa, ajungând în Germania în februarie. Automobilul de testare poate transmite în timp real date despre fiecare celulă a pachetului de baterii și le încarcă în pașaportul digital al bateriei. Astfel, utilizatorii, mecanicii și autoritățile de reglementare pot accesa informații actualizate despre starea de sănătate a bateriei prin intermediul sistemului de infotainment al mașinii. Datele din pașaportul bateriei colectate se actualizează automat după reparații. Pentru a accesa datele, testul a folosit un mediu pilot de partajare a datelor creat de TNO.
Delft University of Technology, împreună cu Hyundai Motor Group, a coordonat testarea colaborativă a pașaportului pentru baterii, parte a unui studiu european comun care urmărește evaluarea maturității acestui sistem. Proiectul face parte dintr-o inițiativă de cercetare colaborativă la nivelul UE, menită să testeze în condiții reale implementarea pașaportului UE pentru baterii și să identifice provocările și oportunitățile asociate. Integrarea tehnică și platforma de administrare a pașaportului pentru baterii, pentru transferul securizat al datelor între sistemele automobilului și părțile interesate au fost gestionate de furnizorul global de piese auto Hyundai Mobis și Hyundai Motor Group.
Un studiu pilot, realizat împreună cu proiectul DATAPIPE, finanțat de UE, precum și cu ARN (organizația olandeză de responsabilitate a producătorilor pentru analiza mașinilor și bateriilor la sfârșitul ciclului de viață al acestora), a analizat potențialul pașapoartelor digitale pentru produse care ar putea fi benefice în viitor. În prezent, pașaportul UE pentru baterii include peste 100 de atribute de date.
Soluția Kia, mai avansată decât sistemele convenționale de monitorizare, colectează și afișează date pentru fiecare celulă, starea întregului pachet de baterii sau modul. Această abordare oferă clienților informații detaliate în timp real, permițând întreținerea preventivă, extinderea duratei de viață a bateriei și reducerea costurilor.
Monitorizarea precisă a bateriei permite reparații specifice fiecărei celule, reducând costurile și timpul de întreținere. Datele în timp real cresc încrederea cumpărătorilor de automobile electrice second-hand și sprijină deciziile privind reutilizarea și reciclarea bateriilor, contribuind la reducerea deșeurilor.
Testul Kia demonstrează cum transparența la nivel de celulă și diagnosticarea în timp real pot combina conformitatea cu beneficiile pentru clienți, deschizând calea către un ecosistem de automobile electrice mai sustenabil.
Cu ocazia salonului Busworld 2025 de la Bruxelles, divizia ZF Commercial Vehicle Solutions (CVS) a lansat un nou serviciu menit să ajute producătorii de autobuze și autocare (OEM) să se conformeze standardelor internaționale privind actualizările software din domeniul auto.
Pe măsură ce vehiculele moderne depind tot mai mult de sisteme electronice avansate, Organizația Națiunilor Unite a introdus Regulamentul ECE/R156, care impune producătorilor implementarea unui Sistem de Management al Actualizărilor Software (SUMS). Scopul acestui regulament este de a asigura actualizări software sigure și securizate pe întreaga durată de viață a vehiculului.
După introducerea cu succes a SUMS Service Suite pentru producătorii de semiremorci, ZF a identificat o cerere tot mai mare în întregul sector al vehiculelor comerciale și extinde acum oferta către producătorii de autobuze.
Concepută special pentru producătorii de autobuze, ZF SUMS Service Suite este formată din patru elemente modulare. Printre acestea se numără ZF SCALAR Software Manager, certificat ISO 24089, care gestionează, înregistrează și verifică versiunile software și hardware ale tuturor dispozitivelor relevante conform UN/ECE R156.
Platforma facilitează auditurile periodice, reînnoirile certificărilor și documentează impactul actualizărilor software asupra omologărilor și reglementărilor.
Datorită integrării fluide cu ZF [pro]Diagnostics, noua platformă software ZF, destinată diagnosticării și configurării dispozitivelor ZF, va permite efectuarea automată a verificărilor de stare software, actualizări sigure și generarea documentației necesare în atelier — un factor esențial pentru asigurarea conformității cu standardul UN/ECE R156 pe teren.
De asemenea, suita include servicii de consultanță care îi ajută pe producători să se orienteze în complexitatea standardului UN/ECE R156, precum și un manual complet, modele și liste de verificare care clarifică cerințele de certificare.
În plus, ZF [pro]Academy oferă programe de formare dedicate standardului UN/ECE R156.
În calitate de lider în domeniul tehnologiei pentru vehicule comerciale, ZF CVS respectă deja cerințele riguroase ale standardului ISO 24089 privind ingineria actualizărilor software, oferind soluții sigure și conforme cu legislația.
ZF CVS este unul dintre primii furnizori de prim rang (Tier-1 suppliers) din industria vehiculelor comerciale care a trecut cu succes prin auditurile riguroase necesare pentru certificarea ISO 24089.
„SUMS Service Suite oferă producătorilor de autobuze o soluție practică și flexibilă pentru gestionarea actualizărilor software, în conformitate cu standardele de reglementare aflate în continuă evoluție”, a declarat Frank Burkhart, Vice President Key Account Executive Sales for Bus la ZF Commercial Vehicle Solutions (CVS).
„În calitate de furnizor de top de tehnologii pentru autobuze și autocare, ZF continuă să sprijine industria în tranziția către digitalizare și conceptul de Software Defined Commercial Vehicle. Expertiza noastră profundă în industrie, relațiile strânse cu clienții și competențele digitale ne permit să oferim un pachet modular complet, de tip 360°, care nu doar asigură conformitatea, ci îi ajută pe producători să creeze o bază solidă pentru un management sigur și eficient al ciclului de viață software.”
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit