Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit analizei Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), piața auto din România a înregistrat, în august 2025, un avans pe segmentul vehiculelor comerciale grele, în timp ce autoturismele electrificate domină partea de retail.

Înmatriculările de vehicule comerciale grele și bus au crescut cu +19,4% față de august 2024. Segmentul de peste 16 tone, care include autotractoarele, a avansat cu +19,2%, confirmând că transportul rutier de marfă rămâne motorul pieței comerciale.

Prin comparație, vehiculele comerciale ușoare și minibus au înregistrat doar un plus de +8,9%, dintre care vehiculele comerciale ușoare aproape au stagnat (+0,8%).

În timp ce piața autoturismelor noi a crescut în august (+52,6%), cu o cotă de aproape 60% pentru motorizările electrificate, sectorul comercial greu rămâne aproape exclusiv dependent de propulsia clasică.

Datele APIA arată că electromobilitatea lipsește încă din transportul greu, în timp ce la vehiculele comerciale ușoare electrice s-au înmatriculat doar 424 unități în primele opt luni din 2025, practic identic cu anul trecut (423).

Declarația Președintelui APIA, Dan Vardie: „Rezultatele din luna august reprezintă, fără îndoială, un moment pozitiv pentru întreaga industrie auto, cu o creștere de peste 50% a înmatriculărilor și cu o cotă de aproape 60% deținută de motorizările electrificate. Este remarcabil avansul segmentului full-hybrid, care marchează un plus de 28% în primele opt luni, precum și cel al plug-in hybrid, aflat pe un trend ascendent de +40%. În același timp, chiar dacă luna august a adus o dublare a înmatriculărilor de autoturisme 100% electrice, trebuie să subliniem că, per total, acest segment rămâne pe minus cu -32% față de anul trecut și păstrează o cotă modestă de circa 6% din piață. Această realitate arată că România continuă să aibă dificultăți majore în accelerarea electromobilității, în contrast cu tendințele europene. Totuși, trebuie să privim aceste rezultate cu realism: după primele opt luni, piața auto per ansamblu rămâne în scădere cu aproape 9%. Această discrepanță între evoluția punctuală din august și tendința anuală arată, încă o dată, cât de vulnerabil este sectorul în lipsa unor programe guvernamentale coerente și predictibile.”

General Motors și Hyundai au consolidat unul dintre cele mai extinse parteneriate din lume în industria auto prin anunțarea unei colaborări extinse pentru dezvoltarea a cinci modele de vehicule noi. Patru dintre modele vor fi destinate piețelor din America Centrală și de Sud, inclusiv un SUV compact, două pick-up-uri de dimensiuni medii, dar și un pick-up compact, iar pentru America de Nord va fi lansat un vehicul comercial electric, derivat din Chevrolet BrightDrop.

În cadrul proiectului, General Motors va conduce dezvoltarea celor două pick-up-uri medii, care vor împărți aceeași platformă, iar Hyundai pentru celelalte modele. Fiecare vehicul va fi comercializat sub brand propriu, dar va purta amprenta tehnologică a ambelor companii. Primele modele vor fi lansate în 2028, cu o producție anuală estimată la peste 800.000 de unități.

Colaborarea include și o inițiativă comună de aprovizionare în America de Nord și de Sud, acoperind materii prime, componente, logistică și transport, precum și explorarea utilizării oțelurilor cu emisii reduse de carbon.

Obiectivele colaborării sunt reducerea costurilor, accelerarea lansării pe piață, extinderea gamei de produse și îmbunătățirea competitivității. Companiile vor colabora și în domenii tehnologice emergente, precum pilele de combustie.

Mary Barra, CEO General Motors, a subliniat că „Parteneriatul dintre General Motors și Hyundai au puncte forte complementare și echipe extraordinare. Scopul nostru este să deblocăm amploarea și creativitatea ambelor companii pentru a oferi clienților vehicule mai competitive și mai eficiente.”