Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Blocajul Nexperia provoacă perturbări majore în Germania și reînvie dependența critică de lanțurile asiatice

La sfârșitul lunii octombrie 2025, industria auto europeană se confruntă cu o nouă criză a microcipurilor, care se agravează rapid, readucând în prim-plan vulnerabilitățile structurale ale lanțului global de aprovizionare.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a avertizat pe 29 octombrierezervele de cipuri sunt aproape epuizate, iar primele efecte se resimt deja în Germania, centrul producției auto europene.

Primele consecințe: opriri și planuri de urgență în Germania

Volkswagen ia în calcul oprirea producției modelului Golf la uzina din Wolfsburg din cauza lipsei de cipuri furnizate de Nexperia, avertizând că stocurile vor fi epuizate în câteva zile.
Mercedes-Benz a anunțat că dispune de cipuri doar „pe termen foarte scurt”, iar Stellantis a format un „cabinet de criză”, gestionând zilnic riscurile de întrerupere a producției.

Problemele se extind și la producătorii de componente:

Creșteri de costuri și întârzieri generalizate

În doar câteva zile, termenele de livrare s-au extins cu 6–8 săptămâni, iar costurile componentelor electronice au crescut între 5% și 20%.
Marile companii auto au reactivat planurile de urgență:

Situația amintește de criza semiconductorilor din 2020–2022, care a dus la neproducerea a 18 milioane de vehicule la nivel mondial și pierderi de 100 miliarde de euro doar în Europa, dintre care jumătate în Germania.

Cauza: intervenția Olandei asupra companiei Nexperia

Criza actuală a fost declanșată după ce, pe 30 septembrie, guvernul olandez a decis preluarea controlului asupra Nexperia, producător de microcipuri deținut din 2019 de compania chineză Wingtech Technology.
Măsura, bazată pe Goods Availability Act, a fost justificată prin „probleme grave de guvernanță” și riscuri de transfer neautorizat de tehnologie către China.

Ca represalii, China a interzis pe 4 octombrie exportul de produse Nexperia fabricate pe teritoriul său, blocând complet lanțul logistic:
deși wafer-ele se produc în Europa, asamblarea și testarea – realizate în China – au fost suspendate, provocând un blocaj imediat al aprovizionării.

Nexperia – un pilon esențial pentru industria auto

Compania olandeză produce aproximativ 100 de miliarde de cipuri pe an, având o cotă de 40% în segmentul automotive.
Născută dintr-un spin-off Philips, Nexperia a fost cumpărată de Wingtech pentru 2,6 miliarde de euro și furnizează cipuri pentru toți marii producători europeni – de la Volkswagen și Bosch până la Stellantis și Continental.

Potrivit ACEA, înlocuirea Nexperia în lanțul de aprovizionare este un proces complex, de durată și costisitor, din cauza standardelor tehnice și certificărilor specifice industriei auto.

Criza scoate din nou în evidență dependența structurală a Europei de Asia în producția de semiconductori:

Blocajul din Dongguan (China) a rupt sincronizarea dintre aceste etape, provocând întârzieri de săptămâni și forțând companiile europene să adopte strategii de supraviețuire logistică:

Escaladare geopolitică: SUA – China – Europa

Criza are și o dimensiune geopolitică pronunțată.
Wingtech figurează din 2024 pe lista entităților restricționate de Departamentul Comerțului al SUA, iar noua „regulă de 50%”, introdusă în septembrie 2025, extinde sancțiunile la toate filialele deținute majoritar de firme sancționate.

În acest context, acțiunea Olandei a fost interpretată de Beijing drept o mișcare coordonată cu Washingtonul.
Pe 7 octombrie, un tribunal din Amsterdam l-a suspendat pe Zhang Xuezheng, CEO-ul Nexperia, iar pe 30 octombrie Wingtech a cerut reintegrarea sa, respingând acuzațiile de furt tehnologic.

Reacția Bruxellesului și măsuri de urgență

Comisia Europeană a deschis un dialog diplomatic cu Olanda și China.
Comisarul pentru Comerț, Maros Sefcovic, a declarat că situația este „de importanță strategică pentru relațiile UE–China” și a anunțat planuri de contingență pentru identificarea unor surse alternative de aprovizionare.

În paralel, Ministerul german al Economiei negociază direct cu Beijingul pentru deblocarea livrărilor de componente destinate clienților germani.
Totuși, analiștii avertizează că efecte concrete nu sunt așteptate pe termen scurt, în pofida acordului de principiu semnat pe 30 octombrie între Donald Trump și Xi Jinping.

Europa rămâne vulnerabilă pe termen lung

Potrivit McKinsey, în 2024 Europa producea 70% din wafer-ele necesare industriei auto, dar depindea aproape integral de Asia pentru asamblare și testare — segmentul back-end al lanțului de producție.
Consolidarea acestuia ar necesita investiții de circa 190 miliarde de euro până în 2028, într-un context în care cererea de cipuri pentru vehicule este estimată să se tripleze până în 2030.

Criza Nexperia confirmă vulnerabilitatea strategică a industriei auto europene și dependența structurală de lanțurile asiatice.
Deși Europa a investit masiv în producția de wafer-e și cercetare, lipsa unei capacități proprii de asamblare și testare menține continentul expus riscurilor geopolitice.
Fără o strategie comună pentru integrarea completă a lanțului valoric al semiconductorilor, sectorul auto european riscă să rămână prizonierul crizelor recurente care pot paraliza, în câteva zile, întreaga industrie.

Mărcile Volkswagen, Skoda, Seat/Cupra și Volkswagen Vehicule Comerciale au înregistrat o creștere semnificativă a veniturilor din vânzări (+5,0%) în prima jumătate a lui 2025, ajungând la aproximativ 72,5 miliarde de euro, într-un context dificil de piață. În ciuda impactului negativ al tarifelor de import din SUA, profitul operațional al activității de bază a grupului a crescut la 3,46 miliarde de euro. Factorii cheie ai acestui rezultat solid au inclus reînnoirea gamei de produse, îmbunătățirea gradului de utilizare a capacității de producție la fabrici, reducerea costurilor de producție, precum și continuarea măsurilor de restructurare convenite.

„În prima jumătate a anului, plină de provocări, am demonstrat că valorificăm pe deplin potențialul de bază al grupului nostru de mărci. Noile modele au avut un ecou excelent pe piață, iar creșterea eficienței producției a avut un impact pozitiv semnificativ. Suntem pe drumul cel bun și trebuie să continuăm să avansăm în mod constant. În același timp, promovăm cu fermitate planul de îmbunătățire a performanței și investim în domenii orientate spre viitor, precum scurtarea ciclului de inovare, tehnologia bateriilor și calitatea software-ului. Următoarea măsură importantă va fi familia noastră de mașini electrice urbane, care va face mobilitatea entry-level mai atractivă și mai rentabilă în Europa.”

„Am înregistrat progrese în ceea ce privește eficiența costurilor. De la începutul acestui an, costurile fabricilor au scăzut, ceea ce demonstrează efecte pozitive ale inițiativelor noastre de optimizare a costurilor. Acest progres se datorează unei implementări operaționale riguroase.”

„Măsurile specifice pe care le luăm în prezent contribuie la simplificarea proceselor noastre de producție și la îmbunătățirea utilizării capacității fabricilor noastre. Această tendință pozitivă confirmă angajamentul nostru ferm față de implementarea cu succes a măsurilor de restructurare deja inițiate și pune bazele pentru o rentabilitate durabilă și stabilitate financiară.

Volkswagen Passenger Cars a generat livrări mai mari cu 4,6%

Marca Volkswagen Passenger Cars (exclusiv piața din China) a înregistrat vânzări stabile de 1.521.278 de unități. Deși marca Volkswagen a reușit să crească livrările cu 4,6% în prima jumătate a anului, ca urmare a creșterii vânzărilor modelelor ID. 3, ID. 4, Polo, Tiguan și T-Cross, precum și a lansării cu succes pe piață a modelului Tayron, vânzările totale de unități s-au situat la nivelul anului precedent, ca urmare a producției mai mici de terți în cadrul Grupului Volkswagen.

Veniturile din vânzări au atins 43,45 miliarde de euro, în creștere cu 3% față de aceeași perioadă a anului trecut. Profitul operațional a crescut cu 20,3%, ajungând la 1,1 miliarde de euro. Marca Volkswagen a optimizat structura costurilor prin implementarea continuă a măsurilor de eficientizare convenite la finalul anului trecut. În comparație cu marja de profit operațional de 2,2% din aceeași perioadă a anului trecut, marja de profit operațional a crescut în acest trimestru la 2,5%. Eliminând impactul acestor factori neoperaționali, marca Volkswagen a înregistrat performanțe mai puternice, în conformitate cu obiectivele stabilite pentru întregul an.

Škoda Auto și-a consolidat succesul anului financiar 2024, fiind cel mai bun an din istoria sa

În primele șase luni ale anului, Škoda Auto și-a crescut livrările globale cu 13,6%, la 509.400 de vehicule și a devenit a treia cea mai bine vândută marcă de autoturisme din Europa. Cererea puternică de modele electrice și hibride plug-in a jucat un rol cheie în această dezvoltare. Aproape fiecare a patra Škoda vândută în Europa (22,8%) a fost echipată cu un grup motopropulsor electrificat. Cifrele puternice din vânzări se reflectă și în rezultatele financiare ale companiei. Veniturile din vânzări au crescut la 15,07 miliarde de euro (+10,4%), iar rezultatul operațional a ajuns la 1,285 miliarde de euro (+11,8%), cu o marjă operațională stabilă de 8,5% – și datorită implementării consecvente a programului Next Level Efficiency.

Seat/Cupra s-a majorat cu 1,7% comparativ cu 2024

Cu 302.600 de vehicule livrate în prima jumătate a lui 2025, Seat/Cupra a înregistrat o creștere de 1,7% față de anul precedent. În același timp, veniturile din vânzări au scăzut ușor cu 2%, până la 7,6 miliarde de euro. Rezultatul operațional a scăzut, de asemenea, comparativ cu nivelul anului precedent, la 38 de milioane de euro, ca urmare a modificărilor mixului de vânzări, a tarifelor de import din UE pentru CUPRA Tavascan produs în China, a creșterii costurilor materialelor și a concurenței mai dure pe piețele cheie.

Vânzările VWN au crescut cu 7,6% în prima jumătate a anului

Volkswagen Vehicule Comerciale (VWN) și-a majorat veniturile din vânzări cu 7,6%, la 8,70 miliarde de euro în prima jumătate a lui 2025, în ciuda unei ușoare scăderi de 3% a vânzărilor de unități în raport cu valoarea comparabilă a anului precedent. În al doilea trimestru, brandul și-a îmbunătățit semnificativ cifrele cheie: rezultatul operațional, vânzările unitare, livrările și veniturile din vânzări au fost semnificativ peste nivelul din primul trimestru al lui 2025. Vânzările de unități ale ID. Buzz au avut o creștere de aproape 70% față de prima jumătate a lui 2024, inclusiv variantele ID. Buzz Cargo, LWB, GTX și Pure.

Comenzile primite pentru ID. Buzz au crescut, de asemenea,  la 42% peste nivelul anului precedent. În al doilea trimestru, rezultatul operațional a evoluat pozitiv. După 37 de milioane de euro în primul trimestru, VWN a înregistrat un rezultat operațional de 170 de milioane de euro în perioada aprilie-iunie. Rezultatul operațional cumulat pentru prima jumătate a anului a fost, prin urmare, de 207 milioane de euro. Marja operațională s-a îmbunătățit în consecință, de la 0,9% în primul trimestru la 2,4% după șase luni. Cu toate acestea, cifra este încă mai mică decât marja operațională pentru prima jumătate a lui 2024. Principalele motive sunt introducerea unei noi generații de modele T, o piață în general dificilă și, în unele cazuri, în scădere pentru vehiculele utilitare ușoare și prevederile legate de reglementările privind flotele de CO₂ din Europa.