La mai bine de doi ani de la inceputul recesiunii, Construct Expo Utilaje a reusit sa adune din nou nume mari, care in ultima vreme nu mai considerasera utila participarea la un astfel de eveniment, pe de o parte din cauza lipsei vizitatorilor, iar pe de alta, pentru ca nu aveau produse noi si viabile pentru Romania. Insa anul acesta piata a inceput sa dea semne de revenire, ceea ce a impulsionat prezenta, usor surprinzatoare, a Volvo sau Caterpillar, la targul de la Romexpo. La fel de neasteptata a fost si absenta dealerului de echipamente Manitou, un participant constant la aceasta expozitie.
Construct Expo Utilaje s-a desfasurat simultan cu Expo Ambient, care promoveaza produse pentru amenajari interioare si exterioare, Construct Antreprenor (materiale de constructii, instalatii electrice, echipare de santier) si Romtherm (echipamente de incalzire si conditionare a aerului si instalatii sanitare).
Activitatea de service compenseaza vanzarile
Lift Truck a expus in cadrul Construct Expo Utilaje un stivuitor rotativ Merlo din seria Roto, cu brat rotativ de 21 m, care creste eficienta si versatilitatea manipulatorului prin adaugarea celei de-a treia dimensiuni de rotatie. Acest tip de utilaj poate fi folosit inclusiv la izolarea blocurilor, fiind mai rentabil si mai rapid decat o schela, acoperind cu intinderea totala de peste 30 m un bloc cu opt etaje. De asemenea, nacela este extensibila, asigurand un front de lucru de 4,5 m. Toate aceste calitati fac din el produsul cel mai bine vandut din intregul portofoliu Lift Truck.
Firma mai propune un mixer de beton autoincarcabil din gama DBM, de la Merlo. „Se construiesc multe pensiuni in zonele Brasov, Fagaras, Sibiu, iar acest mixer nou de beton se potriveste foarte bine unor astfel de constructii. La fel, acum este o piata buna pentru telescopicele mici, pana la 10 m. De asemenea, in zona Moldovei exista o cerere foarte mare de utilaje noi, medii, de 10-15 m, spre deosebire de Ardeal, unde cele mai cautate sunt cele second-hand”, a precizat Laurentiu Stefanoaia, director de vanzari Lift Truck, adaugand: „incet, lucrurile se leaga, mai ales de cand au inceput sa se mai vanda din constructiile finalizate”.
Cu doar 10 masini vandute, anul trecut a fost extrem de slab comparativ cu 2009, dar 2011 este pana in prezent la nivelul lui 2009. Afacerile companiei au mers bine, dar din activitatea de service. „Facem intretinere/reparatii pentru produsele Merlo, dar si pentru orice alt tip de macara montata pe camion. In plus, avem contract de servisare cu toate sediile Remat. Si, cu piese suficiente in stoc, utilajul se repara repede”, a punctat Stefanoaia. Incepand cu 2008, veniturile din activitatea de service s-au dublat anual, reprezentand 60% din activitatea companiei, alaturi de 30% vanzari si 30% servicii de inchiriere.
Lift Truck mai are in portofoliu si un sistem GPS produs in Italia, care prezinta avantajul independentei fata de bateria masinii, ca atare putand fi amplasat oriunde, inclusiv in anvelopa, pe interior. „Este echipat cu baterie proprie care tine trei ani. La un pret de 350-400 de euro, dispozitivul emite un raport la fiecare 20 de minute despre pozitia unde se afla utilajul, fiind utilizat exclusiv pentru furt”, a mai spus reprezentantul Lift Truck.
Volvo Romania isi intregeste gama de constructii
Volvo Construction Equipment Romania a ales sa participe anul acesta la Construct Expo pentru a populariza faptul ca de la 1 aprilie a preluat toata gama de utilaje specializate pentru activitatea de asfaltare, care pana acum se distribuiau printr-un alt dealer.
„Pe o structura deja formata aici, Volvo Romania a preluat tot portofoliul de utilaje pentru constructii. A trebuit sa asteptam insa momentul cel mai bun avand in vedere faptul ca afacerea de asfalt este una deosebita, care necesita multa competenta si pregatire. Nu am vrut sa preluam utilajele doar pe hartie, ci sa fim pregatiti ca, odata cu vanzarea acestora, sa le putem sprijini cu piese, service si intretinere”, a precizat Marian Nedelcu, sales support& marketing manager Volvo Romania.
Desi Construct Expo nu este un targ cu rezonanta, reprezentantul Volvo il considera un bun motiv pentru a se intalni cu cativa clienti. „Oricum, faptul ca am preluat utilajele de asfaltare a avut un impact mare si imediat pe piata, reintregirea gamei fiind primita foarte bine”, a punctat Nedelcu. Cu contracte in derulare, Volvo ofera servicii de inchirieri si pentru aceste utilaje, detinand suficiente pe stoc. „Aspectul cel mai important in domeniu este gestionarea stocurilor. Iar noi avem marele avantaj ca suntem reprezentanta Volvo in Romania si astfel beneficiem de resursele altor tari europene, adica ne putem gestiona stocurile si putem foarte usor, in functie de cerere, sa aducem utilajele de la o ora la alta”, a mai spus Nedelcu. La fel, piesele exista in cantitate suficienta in Romania, dar exista si un sistem logistic care functioneaza foarte bine, cu comanda si livrare standard cu camionul. Insa, „cei care se grabesc pot opta pentru transportul cu avionul”, a mai spus Marian Nedelcu.
Dupa boom-ul incheiat in august 2008, in 2009 piata s-a restrans foarte mult, cu circa 80%, ca apoi sa se mentina la acelasi nivel. „Primele luni din 2011 au fost mult mai promitatoare, dar in constructii achizitiile nu se fac in primele luni din an. Spre deosebire de 2010, cand era multa liniste, acum avem contacte foarte bune cu clientii, chiar si livrari catre Stat, desi nu suntem specializati pe tipul acesta de afaceri”, a mai spus Nedelcu.
Reprezentantul Volvo considera Romania drept o piata atipica prin comparatie cu tarile din vestul Europei, unde „exista o cultura care la noi inca nu s-a format. Piata romaneasca este dominata de proiectele bazate pe fonduri europene. Dar exista si investitii care nu sunt legate de anumite proiecte. Ca atare, in Romania nu trebuie sa ai un astfel de proiect ca sa cumperi utilaje, ci le poti achizitiona prin fonduri europene si abia pe urma hotarasti cum le utilizezi”, a punctat Nedelcu.
O solutie multifunctionala, la standul Auto Construct
Alaturi de semiremorcile si remorcile pe care le comercializeaza de ani de zile pe piata noastra, Auto Construct Invest propune si sisteme de manipulat containere fabricate de CTS (Container Transport Systems) Servis din Cehia. Utilizarea lor transforma un camion standard intr-un mijloc de transport multifunctional. Astfel, un sasiu poate fi folosit pentru diverse containere (de mare capacitate, pentru transport de deseuri, fier vechi sau alte materiale in vrac, cu obloane de mica inaltime utilizate pentru transportul materialelor de constructii, platforma pentru marfuri generale si utilaje sau containere de tip rezervor sau pentru raspandirea materialelor antiderapante si de stingerea incendiilor, drept containere de depozitare) sau suprastructuri, potrivite pentru o intrebuintare rapida.
Sistemele de manipulat containere prezinta avantajul incarcarii la nivelul solului, descarcarea realizandu-se ca si cu o bena standard, soferul reusind sa controleze tot procesul din cabina. In plus, sistemul este robust si sigur si ofera timpi redusi al ciclului total la descarcarea sau schimbarea containerelor. In plus, autotractorul se transforma intr-un utilaj multifunctional, utilizand suprastructuri diferite pentru un singur sasiu. De asemenea, in varianta incarcator cu carlig si macara actionata hidraulic, utilajul devine un camion cu autonomie totala. Aceasta combinatie este folosita in doua variante de baza: cu macaraua si incarcatorul cu carlig montate direct pe sasiu, sarcina utila fiind diminuata de greutatea macaralei, sau numai cu incarcatorul cu carlig montat direct pe sasiu si macaraua pe cadrul containerului, astfel putand fi descarcata.
Ca atare, inlocuirea camioanelor standard de catre un sistem de manipulat containere poate aduce o economie – in ceea ce priveste salariile soferilor, taxele de drum si asigurarile, dar si costurile de intretinere si service – cuprinsa intre 40.000 si 70.000 de euro/an.
Pachete de finantare avantajoase, pentru stimularea achizitiilor
IrCat, distribuitor Doosan, Bobcat, Ingersoll Rand, Volvo, Hartl, Putzmeister si Montabert, a anuntat introducerea in gama de utilaje a unor noi producatori, respectiv Tana, care furnizeaza echipamente pentru gropi ecologice, si Putzmeister, care va distribui prin IrCat gama de pompe de beton tractabile. De asemenea, IrCat va fi distribuitorul producatorului spaniol de statii de asfalt Intrame, precum si al statiilor fixe de sortare de la CDE.
IrCat a expus la Construct Expo 2011 un nou model de miniexcavatoare Bobcat de 1,5 t, alaturi de noul incarcator multifunctional Bobcat. De asemenea, au fost expuse si cele mai populare modele din gama furnizorilor IrCat de excavatoarelor pe senile si incarcatoare frontale.
„Anul trecut vanzarile au mers mai bine decat in 2009 si speram ca 2011 sa fie mai bun decat precedentii doi. In 2009, piata utilajelor de constructii s-a prabusit cu circa 70% fata de 2008. Totusi, anul trecut am simtit o dezmortire, clientii mai putin «paralizati» de frica incepand sa investeasca in utilaje. La fel, anul acesta se simte o revigorare, cererile crescand in primele luni”, a precizat Adrian Calina, specialist in vanzari IrCat. Anul trecut, ponderea cea mai mare din vanzari a ocupat-o incarcatorul multifunctional, care se contureaza a fi si anul acesta in topul solicitarilor.
IrCat detine echipamente noi pe stoc. „Exista clienti pentru fiecare categorie de produs din punct de vedere al aparitiei lui pe piata. Unii vaneaza exclusiv echipamentele recuperate de la companiile de leasing, altii sunt amatori de chilipiruri si niciodata nu vor da peste 20% din valoarea unui echipament nou. Insa cea mai mare parte a clientilor solicita numai echipamente noi, mai ales acum, cand sunt mult mai atenti la felul in care isi cheltuiesc banii. Dar cererile pentru echipamente noi sunt in continuare foarte prezente”, a punctat Calina.
IrCat ofera si finantare pentru utilajele din gama Bobcat, printr-o colaborare cu o companie de leasing, colaborare care presupune ca IrCat sa preia costurile de finantare. „Daca un client doreste sa achizitioneze un utilaj si sa nu plateasca dobanda, ii oferim aceasta oportunitate. Va achita un avans companiei de leasing, iar restul se va esalona pe 12 sau 24 de luni, fara sa plateasca dobanda”, a mai spus reprezentatul IrCat.
Hitachi propune o noua serie de incarcatoare pe roti
De la infiintarea sa, in 2004, Powertek Group a participat anual la Construct Expo. Si in 2011, grupul, care activeaza atat pe piata din Romania, cat si in Bulgaria si Republica Moldova, a avut poate cel mai vizibil stand din cadrul expozitiei, propunand o gama larga de utilaje de la Terex, Atlas, Menci, Cometto, dar si echipamente Hitachi. Din gama Hitachi, Powertek comercializeaza mini- si midiexcavatoare pe senile, ca si excavatoare mari pe senile, excavatoare pe roti, excavatoare material handling sau cu brat super-lung. Acestora li se adauga si excavatoare pentru demolari, excavatoare plutitoare, pentru minerit, incarcatoare frontale medii si mari, pe roti, camioanele rigide si dumperele pe senile.
Anul acesta Powertek a expus modele din seria noua de incarcatoare ZW Hitachi, care beneficiaza de numeroase tehnologii si mecanisme inovatoare, intre care controlul total al motorului si al pompei, o premiera in acest sector. De asemenea, trei moduri de lucru si trei moduri de conducere sporesc usurinta in utilizare a utilajului, asigurand o productivitate mai mare. ZW 310, cu o putere maxima a motorului de 295 CP, ofera o greutate operationala cuprinsa intre 22.700 si 23.700 kg, cu o capacitate de umplere a cupei de 3,2-4,5 m3.
Powertek propune si buldozerul pe senile Dressta TD-9M, actionat de un motor Cummins de 93 CP la 2.200 rpm. De asemenea, a expus un manipulator telescopic Dieci Apollo 25,6, care ofera o capacitate maxima de 2.500 kg si o inaltime de ridicare maxima de 5,78 m.
Furcile au un unghi de rotatie de 129o si o forta de tractare de 4.400 daN, la o viteza maxima de deplasare de 26 km/h.
Dupa o perioada in care transportul cu autocarul a cunoscut o scadere, timp in care producatorii s-au orientat catre marii operatori publici, cu bani disponibili pentru investitii, 2010 a fost anul lansarilor pe segmentul transportului privat. Fie ca este vorba de produse complet noi, fie ca au mai fost aduse imbunatatiri modelelor deja existente, fiecare constructor a avut cate ceva de anuntat. Pentru ca, daca la noi activitatea este in continuare prabusita sub efectele crizei economice, in Vest operatorii mai „misca“, in conditiile in care, functionand pe o piata libera, dinamica innoirii flotelor de transport permite tuturor o achizitie sanatoasa, facuta atunci cand este nevoie, nu cand este indusa de legislatie.
Irisbus Magelys PRO, prezentat in premiera in 2010, este o versiune mai economica a modelului Magelys HD, lansat in urma cu trei ani la Kortrijk. Vehiculul este pozitionat de producatorul franco-italian peste Evadys HD si urmeaza linia Magelys, fiind disponibil in variantele de 12,2 si 12,8 m lungime. Geamurile duble, plafonul partial transparent si protectia impotriva razelor UV sunt standard, iar capacitatea de transport este generoasa. Astfel, pentru modelul de 12,2 m lungime vorbim de 51 de locuri in configuratia de trei stele, respectiv de 53 de locuri pentru doua stele, in timp ce autocarul cu trei axe poate transporta 55 de pasageri (la trei stele) sau 57 (la doua stele).
Operatorii au posibilitatea de a-si configura vehiculul dupa buget si in functie de activitatea pe care o deruleaza, pentru ca foarte multe dintre echiparile standard de la Magelys HD si HDH aici sunt incluse doar pe lista de optionale. Astfel, scaunele sunt acoperite cu material textil in varianta de baza, iar pentru a avea parbriz cu degivrare, doua monitoare LCD in salonul pasagerilor, DVD sau cafetiera se plateste suplimentar.
La capitolul motorizare, Magelys PRO beneficiaza standard de propulsorul Cursor 10, de 380 CP, in tandem cu cutie manuala de viteze ZF, cu 6+1 trepte. Optional, sunt disponibile si motorul de 450 CP si transmisia automata ZF AS-Tronic. In ceea ce priveste sistemele de siguranta activa, aici nu s-au facut niciun fel de compromisuri, iar operatorii pot fi chiar si mai rigurosi, echipand optional autocarul cu Adaptive Cruise-Control (ACC) sau semnalizare la incalcarea accidentala a benzilor de circulatie (LGS).
Skyliner se pregateste de intinerire
Noul Neoplan Skyliner a fost prezentat in 2010 ca prototip, marcand o istorie de 40 de ani a modelului. De la inceputul anului viitor va intra in teste la mai multi operatori de transport clienti fideli ai marcii, iar din 2012 va fi demarata productia de serie.
Autocarul supraetajat, de 14 m lungime si 4 m inaltime, pastreaza din elementele specifice Skyliner, dar puse intr-un design inovator si dinamic. Cu o capacitate de 83+2 locuri, vehiculul este propulsat de motor MAN D26 common-rail, de 505 CP, ce corespunde normelor de poluare EEV respectand conceptul MAN Pure Diesel. Cutia de viteze automata MAN TipMatic, are optiune EasyStart, pentru o schimbare mai rapida si mai silentioasa a treptelor. Standard, Skyliner este echipat cu ABS, EBS, BA, ESP si MSC (controlul vitezei maxime), iar optional sunt disponibile ACC si LGS. De precizat ca suspensia „comfort drive“, controlata electronic (CDS), este oferita tot in pachetul de baza.
Scheletul, realizat din otel si tratat anti-coroziune prin cataforeza, ofera rezistenta vehiculului, cu 12 ani garantie impotriva coroziunii. In plus, pilonii de rezistenta integrati in structura absorb cea mai mare parte a fortelor laterale ce actioneaza in momentul unei eventuale rasturnari a vehiculului. La nivelul componentelor s-a optat pentru materiale mai usoare, sistemul de aer conditionat si conductele de circulatie ale aerului au fost optimizate si astfel compartimentul de bagaje, amplasat in partea din spate a vehiculului, are acum un volum sporit fata de versiunea precedenta. In plus, eficienta sistemului de racire a fost crescuta cu 40%.
Pentru Otokar Vectio T, noutatea a reprezentat-o pachetul „Tour guide“, ce include bordul multifunctional, in care a fost integrat un sistem multimedia cu ecran cu „touch screen“, navigatie, compatibilitate USB, camera de luat vederi la usa spate, doua microfoane wireless si ecrane LCD de 7” montate in spatarele scaunelor pasagerilor.
Modele nou-noute pe segmentul midi
Anadolu Isuzu continua procesul de diversificare a gamei de modele, astfel ca, dupa Turquoise, Novo, Novo Ultra si Citimark, constructorul turc a lansat autobuzele Novociti si Novociti Ultra, destinate transportului urban. Vehiculele au 7,5 m lungime, suspensie pneumatica pe axa spate, ABS, ASR si functie de ingenunchere, care face ca inaltimea treptei de acces sa fie de 60 mm. Iar gratie parteneriatului cu Isuzu Motors, Anadolu Isuzu ofera pe toate vehiculele sale motorizare EEV. Constructorul turc exporta la ora actuala mai mult de o treime din productia sa de vehicule din clasa midi catre 22 de tari, dintre care cele mai multe europene.
Temsa a lansat anul trecut MD 9, cu dimensiuni 9.340×2.400×3.330 m (Lxlxh), capacitate de 39+1+1 locuri si, in functie de aplicatie, configuratii cu scaune de lux, bucatarie, toaleta etc. MD 9 este propulsat de motor MAN E5 D0836 LOH65, de 250 CP, avand cuplul maxim de 1.000 Nm. Impreuna cu transmisia automata Allison T280, acesta asigura un consum de numai 25 l/100 km, potrivit producatorului turc. Se poate opta insa si pentru alte configuratii: propulsor DAF sau Cummins, cutie de viteze ZF etc. La obtinerea unui consum redus de carburant a contribuit si realizarea structurii autocarului din otel inoxidabil, care, spre deosebire de otelul carbon, este mai usor si mai rezistent.
La capitolul siguranta activa, Temsa MD dispune de EBS, ABS, ASR si Cruise-control in standard. Suspensiile fata independente ofera o stabilitate mai mare decat in cazul suspensiilor rigide, dar si o directie si un unghi de viraj imbunatatite. In plus, anvelopele din fata se uzeaza mai greu.
Tot in 2010, producatorul turc a prezentat si binecunoscutul minibuz Prestij, acum cu motor Euro 4. In varianta Super Deluxe, Prestij ofera un pachet complet de dotari si este unul dintre cele mai bine vandute modele de pe piata din Turcia.
Volvo si Solaris compleaza oferta intercity
Volvo Buses a lansat in 2010 noul autobuz intercity 8900, care, potrivit constructorului suedez, are un impact mai mic asupra mediului, fiind mai usor si consumand mai putin carburant. Acesta se alatura celor doua modele deja existente pe acest segment, versiunile 8700 si 8500, avand la baza un design nou si fiind realizat dintr-o varietate de materiale compozite. Aluminiul este utilizat in proportie destul de mare si, in plus, nu rugineste. Acestuia i se adauga fibra de sticla si plasticul. Prin folosirea unor asemenea materiale usoare, constructorul suedez a reusit reducerea greutatii proprii a noului 8900 cu 200-300 kg, in functie de model, in comparatie cu versiunile precedente. Se pot transporta astfel mai multi pasageri, iar consumul de combustibil este redus.
Volvo 8900 este disponibil in versiuni de 12 si 13 m lungime (cu podea coborata) sau 12,2 si 13 m lungime (podea normala), precum si in variantele 6×2 cu podea coborata, avand 13,7 si 14,7 m lungime. In functie de configuratie, clientii pot opta pentru trei motorizari diferite: 7, 9 sau 12 l, cu transmisie manuala sau I-Shift. Astfel, pentru aplicatiile in care calatorii au nevoie de spatiu pentru bagaje se recomanda versiunile de 12 sau 13 m lungime, cu podea normala, echipate cu motorul Volvo de 7 l, cu putere maxima de 290 CP. Acesta este disponibil si pentru versiunile 4×2 „low-floor“. Pentru utilizarea in mediul urban, eventual cativa kilometri in afara orasului, este disponibil modelul 6×2, cu podea coborata si lungimi de 13,7 si 14,7 m, cu motor de 7 sau 9 l, cu putere maxima de 380 CP. Pana acum, asemenea variante intercity erau disponibile numai cu motorul de 12 l, cu un consum mai mare de carburant. Noul 8900 nu va mai fi oferit in varianta articulata, clientii avand la dispozitie Volvo 8500 articulat, cu motor de 9 l montat vertical pe lateral, intre prima si a doua axa.
Versiunea 6×2 cu motor de 9 l este oferita cu transmisie automata Volvo I-Shift, in timp ce pentru celelalte modele se poate alege intre ZF Topodyn si Voith Sensotop, care adapteaza programul de schimbare a treptelor de viteza in functie de relief.
Dupa ce prototipul InterUrbino 12 a fost prezentat in urma cu un an la Busworld Kortrijk, acum Solaris a anuntat lansarea oficiala a autobuzului intercity pe piata europeana. Vehiculul, avand capacitatea de 53 de locuri, este propulsat de motorul Cummins Euro 5 de 300 CP si are cutie manuala de viteze ZF.
Schimbare de strategie la Irizar si VDL
Irizar a continuat activitatea de cercetare si dezvoltare derulata pe cont propriu, iar cel mai nou rezultat este autocarul i6, lansat ca raspuns la colaborarea Scania cu Higer. Vehiculul poate fi construit pe sasiuri produse de toti furnizorii prezenti pe piata spaniola si Irizar a construit deja cate o varianta personalizata de autocar pentru fiecare tip de sasiu. Oricum, o alta exclusivitate de genul celei avute cu Scania in mod cert nu va mai fi, potrivit reprezentantilor companiei.
Din punct de vedere al capacitatii de transport, i6 este disponibil in mai multe configuratii, in functie de sasiu: de exemplu, modelul carosat pe sasiul Mercedes OC500RF 1836 C.V. 420 dispune de 55+1+1 scaune, iar cel pe sasiu Volvo are doua configuratii, 55+1+1 si 54+1+1. Modelul carosat pe sasiul Iveco Cursor 10 E5 C.V. 450 dispune de cea mai mare capacitate de transport (59+1+1 scaune). Scaunele au fost special create pentru Irizar i6, din care au fost livrate deja cateva unitati catre Germania si Italia.
VDL Bus&Coach a prezentat noul autocar Futura, care va ramane singurul nume de referinta in familia VDL pe segmentul de autocare, producatorul olandez renuntand atat la gama Bova, cat si la Jonckheere (din motive de rentabilitate). De altfel, pe tehnologia Jonkheere, recunoscuta pentru nivelul ridicat de calitate, se va baza noul Futura. Vehiculul acopera de acum o paleta completa de aplicatii, fiind disponibil in cinci variante de lungime: 12,2 si 12,9 m, cu doua axe, respectiv 13,1, 13,9 si 14,8 m, cu trei axe. Astfel, prin diferite aranjamente ale scaunelor, se pot transporta pana la 57 de pasageri.
Vehiculele sunt propulsate traditional de DAF si au transmisie automata ZF AS-Tronic. Pentru modelele cu doua axe, prima alegere o constituie motoarele Euro 5 sau EEV din seriile PR si MX, cu puteri de 361 si 401 CP, in timp ce propulsorul de 460 CP este in standard pentru modelele cu trei axe, cu un cuplu de 2.300 Nm la o turatie moderata. Pachetul sistemelor de siguranta activa este complet, programul de stabilitate (Electronic Stability Control) exercitand in situatii de urgenta o frana independenta pe rotile individuale, pentru a impiedica vehiculul sa derapeze.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit