Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Trecerea la camioanele electrice este un subiect fierbinte în lumea transporturilor, iar experiențele directe sunt esențiale pentru a înțelege această schimbare. Odd Thore, un șofer de camion cu o experiență de 15 ani, a pornit recent într-o nouă călătorie cu un camion electric Volvo, iar perspectiva sa este deopotrivă edificatoare și provocatoare.

„În cei 15 ani de când conduc prin peisajele norvegiene, am văzut multe”, începe Odd Thore, un șofer de camion Thermomax care a fost martor direct la trecerea industriei către camioanele electrice. „De la transportul de alimente prin țară până la munca în întreținerea drumurilor, m-am bazat întotdeauna pe zgomotul unui motor diesel sub mine. Dar acum, a venit timpul pentru o schimbare.”

În Norvegia s-a trecut de la diesel la electric

Odd Thore, un șofer de camion experimentat, livrează mărfuri prin Norvegia înzăpezită cu un camion electric. Aceasta este o experiență nouă pentru el, deoarece în cei 15 ani de experiență a condus doar camioane diesel. Totuși, acum, când Girteka Group se orientează către soluții de transport sustenabile, a avut privilegiul de a dobândi experiență și abilități conducând un camion electric cu baterii Volvo.

Odd își amintește cu plăcere de zilele sale cu motoare diesel: „Există ceva care îți intră în sânge în legătură cu „mârâitul” unui Scania sau cu fermitatea unui Volvo. Fiecare călătorie avea propria sa poveste, fiecare camion propriul său caracter. Cu toate acestea, acum, confruntarea cu trecerea de la diesel la electricitate aduce, de asemenea, plin de bucurie, experiență și abilități noi, precum și necesitatea unui comportament și a unor obiceiuri diferite.”

În Norvegia, industria de transport rutier de mărfuri trece printr-o transformare semnificativă odată cu apariția camioanelor electrice, marcând o schimbare esențială în direcția sustenabilității și a inovației. Poporul scandinav, cunoscut pentru angajamentul său față de conservarea mediului și tehnologia de ultimă oră, se află în prima linie a adoptării vehiculelor electrice în logistică și transport. Ponderea vehiculelor electrice (VE) este remarcabil de mare în comparație cu media europeană. În 2022, vehiculele electrice plug-in (EV) reprezentau 79,3% din cota de piață în Norvegia. Iar acest lucru se observă și în cazul HDV. Guvernul norvegian a stabilit obiective ambițioase pentru adoptarea camioanelor fără emisii. Până în 2030, toate camioanele noi din Norvegia trebuie să fie fără emisii sau să funcționeze cu biogaz. Și, prin urmare, din ce în ce mai multe companii de logistică își orientează serviciile de transport către soluții cu emisii zero, folosind camioane electrice cu baterii.

Revelația electrică este percepută ca o speranță

Liniștea din interiorul cabinei, un contrast puternic față de motoarele diesel cu care ești obișnuit, a fost primul lucru care l-a frapat pe șofer. Camionul, deși oglindea interiorul omologilor săi diesel, aducea un sentiment de liniște și rapiditate. Impresionant este, în special, încălzirea rapidă a autocamionului și accelerarea lină și rapidă.

Îmi amintesc când am început să lucrez ca șofer de camion. Camioanele de la acea vreme erau grozave, dar acum, comparându-le cu ceea ce poate aduce viitorul, îmi dă speranță, că meseria de șofer de camion este pe punctul de a se schimba. Cunoașterea tuturor soluțiilor tehnologice de ultimă oră, cum ar fi instrumentele de inteligență artificială pentru planificarea rutelor, asistența pentru controlul vitezei de croazieră și toate funcțiile de conducere și, probabil, multe altele la care nici măcar nu mă pot gândi, este cu adevărat un argument pentru ca tinerii să se alăture acestei profesii. Iar dacă mai pui pe deasupra că lucrezi pentru o companie care investește în cele mai noi atuuri, cum este Girteka, nu ai decât beneficii”, rezumă Odd

Un alt beneficiu este fluiditatea în ceea ce privește accelerația. În timp ce autocamioanele diesel avansate cu comenzi de croazieră sunt astăzi obligatorii pentru cea mai bună experiență în timpul condusului, precum și pentru siguranța și efectele economice ale conducerii, autocamionul electric oferă șoferilor posibilitatea de a înțelege și de a analiza consumul de energie în timp ce accelerează sau încetinește folosind energia cinetică.

„În mod normal, obișnuiam să urmez cursuri de eco-conducere pentru a înțelege modul în care reacția și modul meu de conducere influențează nivelul consumului de combustibil și al emisiilor. Acum, cu un autocamion electric și cu informații disponibile instantaneu, pot analiza singur, verificând reacțiile, efectele fiecărei pedale apăsate”, adaugă el. Cu toate acestea, în prezent, camioanele electrice nu sunt lipsite de provocări. 

Abordarea provocărilor pe care le aduc camioanele electrice

În ciuda avantajelor, trecerea la electricitate nu a fost lipsită de obstacole. Structura cu două axe a autocamionului a reprezentat o provocare semnificativă, ceea ce a dus la preocupări frecvente privind supraîncărcarea, siguranța și capacitățile de conducere, în special în Norvegia. „Designul cu două axe este ca un puzzle, în special din cauza faptului că puntea motoare se supraîncarcă ușor. M-am obișnuit să conduc cu 3 axe, ceea ce îmi dă o senzație mai bună a camionului pe șosea fiind complet încărcat”.

Un alt subiect important este încărcarea autovehiculului care a necesitat mai mult timp decât realimentarea unui camion diesel. Această ajustare a rutinei sale a reprezentat o curbă de învățare, dar pe care Odd a parcurs-o cu expertiza unui șofer experimentat.

Viitorul trebuie privit cu optimism. „Cred că suntem abia la început. Camioanele electrice vor deveni mai avansate și mai potrivite pentru nevoile noastre. Sunt entuziasmat să văd unde vom ajunge de aici încolo.” Experiența sa i-a oferit o perspectivă unică asupra evoluției camioanelor. Reflectând asupra călătoriei pe care a avut-o, Odd vede trecerea la camioanele electrice ca pe un amestec de vechi și nou. „Camioanele sunt în sângele meu, diesel sau electrice. Ceea ce este important este modul în care ne adaptăm, cum acceptăm aceste schimbări. Sunt mândru să fac parte din acest nou capitol în domeniul camioanelor cu Girteka”, spune el.

Întrucât iarna a pus deja stăpânire pe cea mai mare parte a Europei, pe lângă toată distracția, cea mai importantă este siguranța pe șosea. În 2022, European Transport Research Review a publicat o cercetare despre modul în care diferite condiții meteorologice afectează probabilitatea unui accident rutier, unul dintre subiecte fiind – condițiile meteorologice de iarnă. Concluziile acestei cercetări au arătat că accidentele cu un singur camion prezintă cea mai mare creștere relativă a riscului (RRI), de 872,9%, ceea ce reprezintă o cifră îngrijorătoare, ținând cont de faptul că în Europa 77% din transporturi sunt efectuate prin intermediul transportului rutier de mărfuri.

Rezultatul ar putea fi că șoferii de camion care conduc în condiții de iarnă sunt mai predispuși la accidente rutiere decât orice alt șofer de vehicul și, ca urmare, se confruntă cu un risc mai mare de a livra marfa la timp atunci când se confruntă cu condiții de iarnă. Acest lucru este deosebit de important atunci când vorbim despre țările scandinave. Conform celor mai recente statistici ale Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, Norvegia se numără printre primele 10 țări în care probabilitatea ca pasagerii să moară în accidente rutiere în care sunt implicate camioane este una dintre cele mai ridicate.

Parteneriat pentru a oferi șoferilor o pregătire excepțională

Este important de înțeles că șoferii se confruntă cu provocări diferite în funcție de locul în care se află. Este posibil ca abilitățile lor obișnuite de conducere să nu funcționeze bine în condiții meteorologice sau rutiere noi. Acest lucru poate duce la o conducere proastă, la mai multe daune la vehicule, la costuri mai mari pentru reparații și la creșterea kilometrajului în gol. Acest lucru arată de ce instruirea și colaborarea cu ceilalți sunt esențiale pentru îmbunătățirea abilităților șoferilor, în special în condiții dificile. În plus, în momentul de față ne confruntăm cu o provocare uriașă – lipsa de șoferi.

Cel mai nou raport al Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri relevă faptul că cel puțin 50% dintre operatorii de transport rutier au probleme serioase în angajarea de șoferi calificați în majoritatea celor 36 de țări incluse în raport. O modalitate de a aborda această preocupare majoră este de a investi mai mult în educația șoferilor și în colaborarea dintre companiile de logistică și producători pentru a se asigura că cunoștințele și competențele teoretice și practice ale acestora sunt actualizate. Un astfel de exemplu este o activitate recentă desfășurată de Volvo și Thermomax, compania Girteka Group. În timpul programului „Safe Driving in winter”, partenerii și-au unit forțele pentru a-i educa pe șoferi cu privire la conducerea în condiții dificile, pentru a oferi pregătire practică și teoretică înainte de începerea sezonului de iarnă.

„După părerea mea, aceste cursuri oferă cunoștințe foarte esențiale, necesare pentru a conduce iarna în țările nordice, cum ar fi Norvegia, unde condițiile de conducere sunt foarte diferite față de alte părți ale lumii. Faptul de a aduna toți șoferii, de a discuta și de a prezenta principalele provocări, sfaturi și trucuri, precum și cele mai recente caracteristici este foarte util mai târziu în activitatea zilnică a șoferilor. Ceea ce este cu adevărat pozitiv este faptul că, în timpul acestor întâlniri, găsim noi sfaturi pentru conducerea pe timp de iarnă. Totuși, cum practica este la fel de importantă ca și cunoștințele, șoferii au ocazia de a-și verifica abilitățile în timpul cursurilor, obținând de multe ori cel mai mare punctaj”, își împărtășește părerile Arne Jan Hopen, reprezentant Volvo, unul dintre organizatorii cursurilor de conducere pe timp de iarnă din Norvegia.

În timpul formării, șoferii au parte de prelegeri susținute de șoferi Thermomax experimentați, specialiști ai Volvo, ai poliției, ai departamentului de pompieri și ai administrației Drumurilor Naționale, care discută împreună aspecte tehnice, cum ar fi actualizări ale regulilor și reglementărilor rutiere, traficul, întreținerea adecvată a vehiculului, schimbul de sfaturi și trucuri privind modul de detectare a gheții, a gheții negre, ce trebuie făcut atunci când se confruntă cu anumite riscuri și probleme legate de condițiile extreme de conducere și modul în care șoferii, ca parte a lanțului de aprovizionare, au un impact asupra mediului în general. Atenția acordată siguranței și bunăstării șoferului însuși face parte, de asemenea, din acest curs de formare – în timpul formării, specialiștii în sănătate și nutriție țin prelegeri despre sănătate, exerciții fizice și nutriție în legătură cu specificul locului de muncă din țările nordice, ca măsură de prevenire pentru a evita probleme de sănătate sau leziuni mai grave.

„Ne bucurăm foarte mult de aceste cursuri – în timp ce Volvo asigură instrumente, astfel de cursuri de formare asigură faptul că șoferii noștri folosesc aceste instrumente în mod corespunzător și cu mare responsabilitate, având grijă nu numai de inventar și de propria lor siguranță, ci și aducând mai multă siguranță pe șosele în general”, adaugă Tore Rødsten, CEO al Thermomax. Acesta adaugă: „În prezent, suntem singurii din Norvegia care asigurăm o astfel de formare pentru șoferi, ceea ce poate fi considerat un beneficiu imens și exclusiv pentru șoferii înșiși.”

Investiții în drumuri mai sigure – formare continuă pentru șoferi

Ținând cont de aceste provocări și înțelegând că a conduce pe rutele scandinave este o experiență cu totul diferită de a conduce undeva în Europa, șoferilor li se oferă partea practică a cursurilor. „Chiar dacă atunci când vorbim despre condusul în țările nordice, prioritatea este acordată șoferilor experimentați din cauza numeroaselor provocări de pe șosea, fiecare șofer nou, care nu a condus niciodată în țările nordice, trebuie să parcurgă un curs de conducere cu un instructor de la Volvo pe scaunul pasagerului. Traseul durează aproximativ 4 ore și trece prin dealuri grele și drumuri proaste pentru a fi cât mai bine pregătiți pentru iarnă”, a declarat Arne Jan Hopen, întrebat despre pregătirea practică.

Acest exemplu arată că marile companii de logistică responsabile, precum Girteka Group, înțeleg cât de mult impact au șoferii de camion asupra siguranței rutiere în general. Prin urmare, inițiative precum Academia de șoferi Girteka, în cadrul căreia fiecare șofer primește cunoștințe esențiale și are posibilitatea de a se dezvolta continuu și de a-și îmbunătăți abilitățile prin participarea la diferite programe de formare, sunt esențiale pentru dezvoltarea viitoare a șoferilor profesioniști. “Conducerea în siguranță pe timp de iarnă”, care face parte din multe programe de formare, oferă cunoștințele esențiale necesare pentru șoferii care lucrează în țările scandinave. Cu toate acestea, acesta este doar vârful icebergului, deoarece, de exemplu, Girteka Group s-a concentrat în mod continuu pe îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților șoferilor de camion – numai în cursul anului 2023, și a oferit deja cursuri de formare pentru peste 15.000 de șoferi.

În concluzie, problema presantă a siguranței în transportul rutier, în special în condițiile dificile de iarnă din Europa, nu poate fi supraestimată. Inițiative precum parteneriatul dintre Volvo și Thermomax și instruirea cuprinzătoare oferită de Academia de șoferi a grupului Girteka reprezintă pași mari în direcția îmbunătățirii siguranței și a abilităților șoferilor. Aceste eforturi nu numai că contribuie la reducerea riscului de accidente și la asigurarea livrării la timp a încărcăturii, dar joacă, de asemenea, un rol crucial în a face mai atractivă profesia de șofer de camion. Având în vedere deficitul actual de șoferi calificați, așa cum subliniază raportul Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri, îmbunătățirea siguranței și a competenței șoferilor este o mișcare strategică. Nu este vorba doar de asigurarea că mărfurile ajung la destinație în condiții de siguranță; este vorba de grija față de cei care fac economia să avanseze, la propriu. Fiecare măsură luată pentru a îmbunătăți siguranța este, de asemenea, un pas spre un sector logistic mai durabil, mai responsabil și mai atractiv. Viitorul transportului rutier depinde nu numai de drumurile pe care le construim și de vehiculele pe care le folosim, ci, în mod fundamental, de bărbații și femeile care le conduc prin zăpadă, gheață și furtună, spre un viitor mai sigur și mai eficient.