2020 a fost un an slab pentru multe firme de transport și logistică și de aceea excepțiile sunt un subiect demn de analizat. Una dintre acestea este Vos Logistics, al cărei director general pentru divizia Solutions (care se ocupă de depozitare și eFulfilment, distribuție în BeNeLux și management al mărfurilor), Toine van Gils, a stat de vorbă cu managerul pentru inovație al asociației olandeze de transport și logistică, Juliette van Neerijnen, despre dezvoltarea digitală, criza Covid-19 și achiziția SNEL Shared Logistics, o firmă cu 65.000 mp de depozitare în Woerden, cu peste 250 de camioane, care face distribuție în BeNeLux și completează foarte bine activitățile Vos Logistics.
Unul dintre motivele pentru care 2020 a fost un an atât de bun pentru aceasta din urmă este decizia de a se implica în eCommerce, un domeniu care a cunoscut o creștere spectaculoasă. Compania este deja puternic digitalizată, dar în logistică digitalizarea avansează rapid, în pas cu eCommerce și eFulfilment, mai ales pe timp de pandemie, și există numeroase firme nou intrate pe piață, având avantajul că nu au în urmă lucruri de care să se debaraseze, ci pornesc din start cu tehnologia actual modernă. Iar pentru a face față competiției din partea lor marile companii trebuie să investească în tehnologii moderne.
Vos Logistics are propriul departament IT, cu mai mult de 40 de angajați, ceea ce arată preocuparea sa pentru astfel de soluții. De exemplu, documentele pe hârtie au fost eliminate în mare parte din activitatea companiei, șoferii lucrează cu eCMR, pentru primirea comenzilor de la clienții mari se folosesc conexiuni EDI, deci nu mai e nevoie de angajați, iar pentru clienții mici nu există deocamdată un sistem, ci doar un portal unde ei pot introduce singuri comenzile, care intră apoi în sistemul de management al Vos Logistics. Și schimbul de mailuri se dorește a fi eliminat pe cât posibil, deoarece noile aplicații le permit clienților din eCommerce să știe exact când le vor fi livrate produsele.
În ceea ce privește integrarea sistemelor folosite de SNEL, după achiziția acestei companii la începutul lui 2020, s-a decis că softurile sale nu vor fi schimbate în 2020, pentru ca cele două firme să ajungă să se cunoască mai bine, iar tranziția IT va avea loc în 2021, astfel încât până la finalul anului ele să folosească același sistem de management al transportului, același soft de planificare, aceleași computere de bord pentru camioane și aceleași sisteme de depozitare. Principala provocare se referă la oameni, dar angajații SNEL au lucrat ani de zile cu diverse sisteme, ceea ce constituie un avantaj. Cele două companii intenționează să crească puternic împreună pe segmentul livrărilor la domiciliu și vor face asta dintr-un depozit care include platforme de cross dock în Oss și Woerden, dar funcționarea va fi foarte bună numai cu o planificare centrală, folosind un sistem central. În afară de acesta există instrumente inteligente care extrag toată informația din sistem, pentru a se alcătui rapoartele interne, a se vedea indicatorii de performanță și optimizarea proceselor, și pentru a se transmite informații către clienți.
Pentru început, în centrul de cross dock din Woerden va fi introdusă scanarea fiecărui palet care intră și iese, pentru creșterea eficienței și a performanței livrării, iar angajații vor trebui să lucreze diferit decât până acum și vor avea la dispoziție timp să se acomodeze cu noul sistem.
Compania folosește în depozitele sale inovații precum roboți, coboți și drone, achiziționate cu investiții uriașe, dar care în timp aduc profit, la fel ca toate soluțiile digitale.
Vos Logistics este acum într-un proces de reevaluare a strategiei sale și vrea să se dezvolte tot mai mult în BeNeLux în următorii ani, fiind atentă și la posibilitatea unor noi achiziții de firme, dar și la noii pași pe care-i poate face în direcția digitalizării.
Primele 20 de companii de transport ca cifră de afaceri obținută în 2019 au avut un total de 1.002.216.929 de euro (21,30% din cifra de afaceri a primelor 500 de operatori din domeniu), în creștere față de cei 949.260.849 de euro realizați în 2018 de aceleași 20 de firme, dar în scădere față de cei 1.184.653.456 de euro, cât au avut primele 20 de firme ca cifră de afaceri din clasamentul pe 2018. Diferenta de aproape 200 de milioane de euro provine însă din eliminarea Aquila Prod Com din topul firmelor de transport şi mutarea lui în Top Logistică, datorită faptului că, prin reducerea flotei de camioane de pe Comunitate, ponderea activităţilor de logistică şi distribuţie a crescut mai mult în dauna transportului. Pe primul loc în topul firmelor de transport din România după cifra de afaceri a fost în 2019 Vos Logistics Cargo, ocupantul celui de-al doilea loc în 2018, după ce liderul tradițional, Aquila, s-a mutat la categpria „logistică”. Vos Logistics Cargo a avut o cifră de afaceri de 117.310.735 de euro, în ușoară creștere față de cei 110.677.160 de euro din 2018, datorită numărului mai mare de clienți din portofoliu. Din același grup face parte și Vos Logistics Bulk, pe locul al 10-lea în 2018 și al 9-lea în 2019, dar cu o ușoară scădere, de la 42.906.419 la 40.619.076 de euro, cauzată de scăderea din domeniul petrochimic, care nu a putut fi compensată în alte domenii, drept pentru care compania a operat cu o flotă mai mică decât în 2018. Firma-soră Vos Logistics România, pe locul al 16-lea în Top cifră de afaceri pe 2018, a fost în 2019 pe locul 102, cu o scădere de la 36.796.235 la 12.091.879 de euro, deci cu circa 66%, cauzată de schimbările din structura operațională a celor trei entități.
Topul continuă, ca și în 2018, cu Duvenbeck Logistik, în ușoară creștere de la 82.680.353 la 85.653.168 de euro, Internațional Alexander, în creștere mai vizibilă, de la 69.433.134 la 84.846.088 de euro, și Skiptrans, care a ajuns de la 61.4533.134 la 70.454.736 de euro. Pe locul al cincilea în 2019 se situează Dolo Trans Olimp, cu 61.441.855 de euro, față de 52.161.984 de euro în 2018, când a ocupat a șaptea poziție (din care una aparținea Aquila). Prima firmă din partea de sus a clasamentului care a înregistrat în 2019 o scădere a cifrei de afaceri, deși ușoară, de la 48.632.881 la 47.282.539 de euro, este Arcese, care în 2018, cu o valoare mai mare, a ocupat locul al nouălea, iar în 2019 este pe al 6-lea. Internațional Lazăr Company crește ușor, de la 38.543.283 la 41.461.879 de euro, dar urcă mai multe locuri în clasament, de pe al 13-lea pe al 7-lea, devansând Gartner Eurotrans România, Dianthus Company, Vos Logistics Bulk și Ravitex.
Clasamentul continuă îndeaproape cu Dumagas Transport, în creștere de la 35.773.584 la 41.069.615, compania craioveană urcând și ea mai multe poziții în clasament, de la a 18-a ocupată în 2018 la a 8-a. În același timp, Dumagas se apropie de valoarea din anul de vârf 2013, după ce în 2014-2016 s-a aflat într-un proces de restructurare și transformare prin care fiecare divizie a fost modernizată, iar procesele de lucru au fost actualizate și adaptate la mediul mereu schimbător și imprevizibil al industriei de transport. Și apoi, din 2017, a renăscut creșterea pe fiecare divizie, au fost câștigați clienți noi și abordate rute noi de transport, și toate eforturile din ani trecuți s-au văzut în rezultatul consolidat pe 2019.
Cum despre Vos Logistics Bulk am scris deja mai sus, pe locul al 10-lea este în 2019 H.Essers (locul al 14-lea în 2018), care a crescut de la 38.181.838 la 40.067.218 euro.
Mai multe detalii despre aceste firme, dar și despre următoarele 10 din Top 20 cifră de afaceri, puteți citi în numărul din octombrie al revistei Tranzit.
În afară de Aquila, luată în calcul în analiza operatorilor logistici, și de Vos Logistics România, au părăsit în 2019 Top 20 din 2018 XPO Transport Solutions România (pe locul al 6-lea în 2018) și Practicom (locul al 19-lea în 2018, cu 35.223.142 de euro).
Șase dintre firmele din Top 20 au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri față de 2018, cea mai mică fiind de 904.069 de euro (în cazul Dianthus), și cea mai mare de 15.007.259 de euro (în cazul Gartner). Iar cele mai mari creșteri față de 2018 aparțin, în ordine, Internațional Alexander (15.254.348 de euro), HTR Spedition (12.545.977 de euro), Dolo Trans Olimp (9.279.872 de euro) și Skiptrans (9.021.602 euro).
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2023
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit