Piața românească de ecommerce continuă să crească constant, susținută de extinderea accelerată a modelelor de marketplace și de dezvoltarea rapidă a canalelor Direct-to-Consumer (D2C). Potrivit estimărilor ARMO, sectorul local de ecommerce a înregistrat în 2024 o rată anuală de aproximativ 10%, ceea ce reflectă transformarea continuă a strategiilor comerciale și a așteptărilor consumatorilor. În acest context, VTEX (NYSE: VTEX), platforma completă și composabilă de comerț digital pentru branduri și retaileri B2C și B2B de top, sprijină în mod activ companiile care își doresc extinderea operațiunilor digitale și experiențe mai eficiente și personalizate.
Potrivit datelor, piața de retail online din țară a ajuns la aproximativ 11,7 miliarde de euro în 2024, menținând o traiectorie ascendentă clară. Pe măsură ce modelele de afaceri evoluează și nivelul de maturitate digitală crește, tot mai mulți producători și retaileri specializați își adaptează strategiile pentru a răspunde noilor așteptări ale consumatorilor. Tot astfel, magazinele renumite care au un trafic online constant își dezvoltă infrastructura digitală pentru a crește profitabilitatea și a ajunge la cât mai mulți clienți. În același timp, tot mai multe branduri aleg să investească în propriile platforme de ecommerce în obținerea unui control mai bun asupra relației cu clientul final și a unei eficiențe optimizate a costurilor operaționale.
„Observăm atât la nivel local, cât și regional o accelerare a capabilităților de comerț digital din partea producătorilor și distribuitorilor, cu un focus clar pe relația directă cu consumatorul și creșterea eficienței. De asemenea, cererea pentru funcționalități de tip marketplace este într-o continuă expansiune, pe fondul nevoii tot mai mari a retailerilor de a-și diversifica oferta și de a maximiza valoarea fiecărui client. Tot mai multe magazine specializate, care se bucură deja de notorietate și un trafic lunar consistent, își dezvoltă propriile capacități de tip marketplace pentru a adresa un share of wallet cât mai mare din baza de clienți existenți și pentru a crește rentabilitatea platformelor proprii.”, a precizat Cătălin Vlădescu, VP of Growth CEE & Germany, VTEX.
Noile tendințe sunt rezultatul comportamentului de consum, infrastructurii digitale și modul în care se segmentează piața. Aceste tendințe maturizează constant piața, determinând o segmentare mai pronunțată a acesteia și o orientare crescută către decizii bazate pe date. Pe măsură ce brandurile și retailerii își optimizează prezența online, apare o creștere diferențiată între categoriile de produse și canalele de vânzare.
De asemenea, analiza pieței este susținută de date statistice care confirmă amploarea și ritmul de adopție a comerțului electronic în rândul populației. Conform Institutului Național de Statistică (INS), 73% dintre utilizatorii de internet din România au făcut cel puțin o achiziție online în 2024. Rata de penetrare a ecommerce-ului a atins 77,1% în zonele urbane și 67,3% în zonele rurale. Deși datele privind frecvența tranzacțiilor sunt estimative, nivelurile ridicate de penetrare confirmă faptul că volumele de achiziții sunt influențate de perioadele salariale lunare, subliniind nevoia adaptării stocurilor și campaniilor promoționale în mod strategic cu acestea.
„Într-o piață din ce în ce mai competitivă, credem că succesul pe termen lung în ecommerce va aparține celor care investesc inteligent în trei direcții cheie: construirea unei relații solide și de durată cu clientul final, adoptarea tehnologiei pentru a-și automatiza și eficientiza operațiunile, cu scopul de a crește profitabilitatea și, nu în ultimul rând, extinderea strategică prin canale multiple, inclusiv marketplace-uri locale și regionale. În ceea ce privește tehnologiile emergente, cum este AI-ul, recomandăm o abordare prudentă și bine fundamentată – este esențial ca soluțiile alese să aducă valoare reală, nu doar să răspundă unui trend.”, a completat Cătălin Vlădescu, VP of Growth CEE & Germany, VTEX.
Printre provocările semnificative care vin la pachet o dată cu dinamica accelerată a pieței se află zona de resurse umane și eficiența operațională. Cererea pentru profesioniști specializați în ecommerce rămâne ridicată, iar deficitul de personal calificat este resimțit acut de majoritatea jucătorilor din industrie.
În paralel, presiunea pe costuri (marketing, logistică, tehnologie) se accentuează pe fondul unei piețe din ce în ce mai competitive, marcată de intrarea unor noi jucători și de diversificarea modelelor de business.
În acest context complex, companiile caută atât soluții scalabile, cât și parteneri care să le permită să navigheze provocările și să valorifice oportunitățile pieței. VTEX rămâne un astfel de partener de încredere pentru brandurile și retailerii care doresc să își accelereze transformarea digitală și să rămână competitivi într-un ecosistem în continuă schimbare. Prin platforma sa completă, VTEX oferă soluții flexibile de tip marketplace, capabilități robuste de comerț B2C și B2B, precum și suport pentru lansarea și scalarea inițiativelor D2C. Cu o abordare centrată pe eficiență, inovație tehnologică și autonomie operațională, VTEX își ajută clienții să-și optimizeze costurile, să-și crească marjele și să consolideze relația cu consumatorul final — contribuind astfel la construirea unor business-uri sustenabile și scalabile pe termen lung. Mai multe informații sunt disponibile pe https://vtex.com/ro-ro/.
Ediția din 2024 a European Digital Summit, organizat de VTEX și Amazon Web Services, la care au participat manageri din industria de retail, a avut loc la o săptămână după Black Friday, astfel că modul cum a decurs evenimentul din acest an a constituit tema unuia dintre panelurile de discuții.
Răzvan Afenduli, managing partner Xpert Beauty, a atras atenția asupra faptului că în România BF a avut loc mai devreme, din cauza alegerilor, „deci și noi a trebuit să avem totul gata mai devreme decât de obicei“. Acesta remarcă faptul că pe piața produselor cosmetice a existat un plus de 20% față de 2023, cu o creștere mai mare a vânzărilor online decât în magazine fizice. 70% din ce vinde compania sunt produse pentru îngrijirea părului, fiind evidentă și la nivel mondial o tendință poate surprinzătoare, aceea de a apela la tratamente pentru păr, din cauza poluării mai mari.
Black Friday a adus creșteri de volume comparativ cu ediția din 2023 și pentru companiile din industria fashion, cu 15%, așa cum a declarat Rodica Bulăceanu, director comercial Humana People to People Romania, companie pentru care creșterea față de anul trecut a fost de 17%. Și, la fel ca în alte domenii, vânzările au crescut mai mult online. Aceasta consideră că rezultatele de Black Friday sunt cu atât mai interesante cu cât a fost un an dificil, mai ales în industria fashion, unde competiția din partea platformelor chinezești a fost puternică, inclusiv pentru magazinele fizice.
Pentru Altex, Black Friday a fost și în 2024 un eveniment reușit, care a generat la fel de mult entuziasm ca în anii trecuți, mai ales online, unde vânzările au crescut mai mult decât în magazine și chiar mai mult decât se estimase, așa cum a declarat Deputy CEO-ulRaul Filip, depășindu-le pentru prima dată pe cele din magazinele fizice „Asta și pentru că noi am fost prevăzători când am făcut previziuni.“
Una dintre preocupările companiei este aceea de a oferi aceeași experiență, aceleași sortimente și aceleași prețuri și în magazine, și online (pe aplicație sau pe site). Iar tehnologia a jucat un rol esențial în succesul campaniilor de Black Friday din 2024, deoarece integrarea soluțiilor a asigurat o experiență coerentă atât online, cât și offline.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit