Noile DAF XD și XF Electric au fost votate „International Truck of the Year 2026“ de către juriul de presă format din 24 de membri. Este a treia oară când DAF câștigă titlul cu gama sa New Generation, după succesul modelelor XF, XG și XG+ în 2022 și XD în 2023, aducând premiul încă o dată la Eindhoven.
Trofeul a fost înmânat lui Harald Seidel, președintele DAF Trucks, în cadrul Galei Internaționale de Premiere de la târgul Solutrans din Lyon, Franța, la care au participat peste 1.300 de invitați.
Cu 92 de puncte, seria electrică de vehicule grele a producătorului olandez a terminat în fața concurenților săi la numărătoarea finală: MAN D30 PowerLion cu motorizare diesel s-a dovedit a fi un concurent redutabil, în timp ce SANY e435, complet electric, a marcat prima dată când un camion chinezesc a ajuns pe lista scurtă pentru cel mai prestigios premiu pentru vehicule comerciale din Europa.
În conformitate cu regulile concursului International Truck of the Year (IToY), titlul este acordat anual vehiculului introdus în ultimele 12 luni în producția de serie, care a adus cea mai mare contribuție la eficiența transportului rutier. Evaluarea acoperă o serie de criterii, dintre care amintim inovația tehnologică, confortul, siguranța, manevrabilitatea, eficiența energetică, performanța de mediu și costul total de proprietate.

Acesta este al treilea an consecutiv în care un camion electric a câștigat titlul. Dintre cele cinci vehicule selectate pentru 2026, trei au fost modele cu baterie electrică, ceea ce subliniază faptul că tranziția energetică rămâne în prim-planul industriei camioanelor, chiar dacă motorul cu ardere internă continuă să evolueze.
În timpul testelor ample, membrii juriului au apreciat modelele XD și XF Electric pentru perfecțiunea transmisiilor și schimbările aproape imperceptibile ale vitezelor. Gama lor beneficiază, de asemenea, de îmbunătățirea aerodinamică de 9% obținută la cea mai recentă generație DAF. Conceptul de vehicul modular, care oferă o gamă largă de configurații de baterii și punți, a fost, de asemenea, apreciat pentru că oferă operatorilor o flexibilitate excepțională.
Florian Engel, președintele juriului premiului International Truck of the Year, a declarat:
„Cu noile XD și XF Electric, DAF Trucks demonstrează că o combinație între un motor electric central și o punte spate tradițională poate fi la fel de eficientă din punct de vedere energetic ca o transmisie cu o punte electrică. Mai mult, această configurație DAF oferă o distribuție perfectă a greutății, permițând ca practic toate cazurile de utilizare să fie acoperite de o singură platformă tehnică.”
Nominalizările din 2026 (în ordine alfabetică) au fost:
DAF Trucks a început producția în serie a noilor modele complet electrice DAF XD și XF Electric. Aceste vehicule reprezintă un pas important în direcția transportului rutier fără emisii, oferind o autonomie de peste 500 km cu o singură încărcare, alături de soluții tehnice moderne care vizează atât eficiența energetică, cât și siguranța șoferilor.

Unități de propulsie PACCAR EX-D1 și EX-D2
Modelele sunt echipate cu noile transmisii electrice PACCAR EX-D1 și PACCAR EX-D2, proiectate pentru a acoperi un spectru larg de aplicații.
Transmisiile compacte, cu două motoare electrice și cutie de viteze planetară cu trei trepte, asigură o combinație între greutate redusă, eficiență energetică și confort în exploatare.



Configurații de baterii și autonomie
Un element central al noilor modele este flexibilitatea în configurarea pachetelor de baterii. Clienții pot opta pentru variante cu două până la cinci pachete, cu capacități cuprinse între 210 kWh și 525 kWh. În funcție de aplicație, autonomia variază de la 200 la peste 500 km.
Planificarea adecvată a traseelor și a încărcărilor poate permite o utilizare zilnică de până la 1.000 km complet electric. Bateriile LFP utilizate sunt lipsite de cobalt și nichel, oferă o durată de viață lungă, garanție de opt ani și posibilitatea reîncărcării la 100% fără degradări accelerate.


Design aerodinamic și vizibilitate
Pentru a optimiza consumul energetic, cabinele XD și XF Electric au fost proiectate cu o atenție deosebită la aerodinamică. Colțurile și parbrizul rotunjit, integrarea elementelor de caroserie fără spații vizibile, precum și utilizarea camerelor digitale în locul oglinzilor contribuie la reducerea rezistenței la vânt.
Vizibilitatea directă este îmbunătățită de poziția joasă a cabinei și suprafețele vitrate mari, iar sistemele DAF Digital Vision și Corner View sprijină vizibilitatea indirectă.
Confort și utilizare practică
Modelele sunt disponibile în mai multe configurații – tractoare 4×2 sau camioane rigide 6×2 – și oferă variante de cabină adaptate diferitelor aplicații: cabină de zi, cabină cu pat sau cabină înaltă. Pentru a răspunde cerințelor de exploatare diversificate, sunt disponibile echipamente suplimentare precum e-PTO de 650 V și pachete pentru carosieri. Conducerea cu o singură pedală și ergonomia cabinei contribuie la un nivel ridicat de confort pentru șofer.


Prin lansarea modelelor XD și XF Electric, DAF își extinde oferta de soluții pentru transportul fără emisii, adresând atât segmentul urban, cât și transportul pe distanțe mai lungi. Flexibilitatea în alegerea configurațiilor de baterii și performanțele sistemelor de propulsie permit adaptarea la diverse tipuri de operațiuni, iar integrarea tehnologiilor de siguranță și confort sunt o abordare orientată către exploatarea practică de zi cu zi. În același timp, provocările legate de infrastructura de încărcare și de costurile inițiale rămân aspecte cheie care vor influența ritmul adoptării acestor modele în Europa.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit