Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața europeană de transport rutier de marfă este extrem de fragmentată, majoritatea companiilor fiind afaceri mici și mijlocii, așa cum sintetizează o analiză recentă a Ti Insight, dedicată pieței din 2024. Ca și în 2023, și anul trecut primele 10 companii europene din domeniu au avut toate venituri de peste 2,5 miliarde de euro. Iar în 2025 clasamentul, în partea sa superioară, este schimbat ca urmare a trei achiziții, dintre care prima ca importanță a fost cea Schenker, de către DSV, de la Deutsche Bahn. Astfel, DSV devine lider detașat pe piața europeană de transport rutier, cu 40,6% din veniturile totale ale celorlalte opt companii din Top 10.

În analiza Ti Insight pe 2024 Schenker și DSV au fost păstrate separat, deoarece tranzacția a fost finalizată abia la sfârșitul anului trecut. Dachser și-a menținut locul al treilea ocupat în 2023 prin achiziționarea Fercam, care anterior era pe locul al 20-lea, iar CEVA Logistics a achiziționat Gefco și și-a păstrat și ea locul al optulea din anul anterior. 

Asistăm, așadar, la o perioadă de consolidare în rândul celor mai mari companii de pe piața europeană de transport rutier de marfă, unde în ultimii doi ani au avut loc trei achiziții în top 20, iar XPO Logistics a declarat că operațiunile sale europene sunt de vânzare. CMA CGM, care deținea CEVA, a cumpărat nu numai Gefco în 2023, ci și gigantul francez de logistică Bolloré Logistics în 2024, ceea ce sugerează că până și pentru cele mai mari companii există loc de creștere neorganică la scară mare, un aspect important pentru menținerea fluxului de numerar, având în vedere marjele de profit din ce în ce mai mici din domeniu.

Ti estimează pentru DSV/Schenker venituri de circa 11.918 milioane de euro în 2024, cu 130,5% mai mult decât ocupanta locului anterior, DHL Freight, care ocupă locul următor, și că divizia Schenker Land Transport luată separat ar rămâne pe primul loc, cu 7.759 de milioane de euro, în timp ce DSV ar rămâne pe locul al patrulea, cu venituri de 4.159 de milioane de euro. Ambele companii au fost afectate în 2024 de slăbirea cererii consumatorilor, dar prin asociere vor putea valorifica economiile de scară în următorii ani.

DHL Freight a înregistrat o creștere modestă a veniturilor de 0,7% față de 2023, ajungând la 5.196 de milioane de euro, deoarece scăderea cererii din 2023 a continuat și compania nu și-a revenit nici măcar în lunile în care volumele sunt de obicei mari, datorită fluctuațiilor sezoniere.

În cazul Dachser European Logistics, ca urmare a creșterii neorganice datorate achiziției Fercam și a altor companii mai mici, veniturile au crescut în 2024 cu 8,1%, în timp ce creșterea organică a fost susținută de reziliența rețelei sale europene de grupaj. Pe celălalt taler al balanței însă s-au aflat costurile mai mari, producția industrială slabă și scăderea consumului personal.
Cererea redusă de transport rutier de marfă a afectat și operațiunile Kuehne+Nagel din Europa, compania înregistrând o scădere a veniturilor de 0,30% comparativ cu 2023. Segmentul de Transport European al XPO Logistics, pe de altă parte, a avut volume mai mari, ceea ce a dus la o creștere de 5,40% a cifrei de afaceri. Compania a declarat că intenționează să vândă divizia europeană, deși nu a fost stabilită nicio dată. Dacă asta s-ar întâmpla în 2025, ar putea apărea un nume nou în top 10 al operatorilor europeni de transport rutier de marfă, deși, la fel, ar putea exista și mai multe consolidări dacă o altă companie deja prezentă în Top achiziționează XPO.

Aceasta este concluzia unui studiu efectuat în 2023 de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR). Dintre serviciile logistice oferite de transportatorii de mărfuri generale cu ansambluri articulate, care lucrează pe distanțe lungi sau regional, depozitarea pe termen lung, mai mult de 24 de ore, este cea mai comună operațiune, întâlnită la 98% dintre firmele de transport care au declarat că fac și logistică. Pregătirea comenzilor este mai puțin frecventă, dar tot se întâlnește în 47% din cazuri. Iar prelucrarea produselor rămâne marginală, cu 5%.
Cei mai mulți transportatori au integrat aceste activități logistice complementare structural în cadrul companiei lor și geografic pe site-ul unde operează în mod tradițional.

În plus, mai arată CNR, clasamentele publicate de presa specializată din Franța evidențiază faptul că transportul și logistica au în comun multe firme de top. Principalii furnizori de servicii logistice din Franța sunt adesea companii de transport rutier sau multimodal care și-au diversificat activitățile și mulți jucători din logistică au propria flotă pentru a efectua operațiuni de transport rutier și sunt de fapt nume mari în transport.

Astfel, în topul transportatorilor din Franța în funcție de cifra de afaceri din 2022 se află CEVA Logistics (17.415 milioane de euro), Geopost (15.573), Geodis (13.700), Stef (4.264), XPO Logistics (2.917), ID Logistics (2.481), Fedex Express Fr (2.011), Schenker France (1.823), FM Logistic (1.713), Martin Brower France (1.644), GCA (1.400), Amazon France Transport (1.124), Zamenhof Exploitation (1.100), Heppner (1.090) și UPS France (1.000 de milioane de euro).

Iar în topul firmelor de logistică, după cifrele de afaceri din 2021, care includ și transportul pe bază de contract, sunt ID Logistics (776 de milioane de euro și 106 depozite în Franța), Geodis (680 de milioane de euro / 50 de depozite proprii), GXO Logistics (640/80), Stef (617/90), FM Logistic (nu a declarat cifrele, dar are 34 de depozite în Franța), Kuehne + Nagel (510/45), Daher, C-Logistics (392/12), Viapost, Rhenus Logistics (350/30), CAT (345/50), Astre (330/250), Log’s (270/43), Onet (264/n.c.) și Staci (237 de milioane de euro cifră de afaceri și 31de depozite în Franța).

Sursă foto:  CEVA Logistics