Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți? Abonează-te la newsletter.
Foto: CBRE
Yusen Logistics, unul dintre liderii globali în domeniul logisticii, a semnat recent un contract de închiriere pentru o suprafață de 19.000 de metri pătrați în cadrul CTPark Bucharest. Acest acord a fost facilitat cu ajutorul CBRE, lider mondial și național în investiții și servicii imobiliare comerciale.
Un hub logistic strategic va fi deschis într-o zonă cheie pentru a servi ca centru regional de distribuție pentru industria auto. Cu sprijinul echipei CBRE și al proprietarului, Yusen Logistics (România) va beneficia de tarife competitive pentru închirierea spațiului pentru o perioadă de cinci ani. Sectorul industrial și logistic se află în dezvoltare constantă, iar tendințele actuale arată o revenire a segmentelor de producție și logistică, în același timp, anul trecut, industria logistic și auto au determinat cea mai mare cerere de spații I&L. Analizând activitatea totală de închiriere, se observă că spațiile destinate logisticii sunt cel mai des solicitat tip, reprezentând 53% din totalul activității de închiriere. Această tendință a fost înregistrată începând cu 2022, când acest segment s-a situat și atunci pe primul loc. Se preconizează că această balanță se va înclina în favoarea producției în trimestrele următoare. De asemenea, tranzacțiile de închiriere din categoria 3PLs (third-party logistics) au înregistrat o creștere de 35% în comparație cu aceeași perioadă a lui 2023.
Atât spațiile industriale și logistice noi, cât și cele reamenajate, trebuie să acorde o atenție deosebită indicatorilor cheie ai chiriașilor existenți și potențiali. Printre acești indicatori se numără eficiența energetică, reducerea amprentei de carbon și impactul ESG (mediu, social și guvernanță), care au devenit nu doar un avantaj important care trebuie marketat, ci și o cerință esențială pentru mulți ocupanți din sector.
Datele recente furnizate de CBRE arată că piața industrială și logistică din România rămâne puternică cu o cerere susținută. Stocul industrial modern din țară a atins un nou vârf la finalul lui 2023, ajungând la 7,2 milioane de metri pătrați, cu livrări totale de 492.000 metri pătrați în anul precedent, echivalent cu 7% din stocul total. Media lunară a chiriilor a crescut rapid la 4,50 euro pe metru pătrat, reflectând o creștere anuală de 9,76%. În 2023, sectorul industrial a atras investiții în valoare de 70 de milioane de euro, reprezentând 14% din totalul volumului de investiții tranzacționate în acel an.
La nivel național, rata de neocupare a spațiilor industriale și logistice a fost de 4,9% la finalul anului trecut. În regiunea București, rata de neocupare a fost de 5,5%, ușor peste media națională, cu o scădere de 0,3 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului precedent.
Bucureștiul a continuat să dețină o pondere majoritară în totalul activității de închiriere la finalul lui 2023, cu o cifră de 49%, în scădere față de procentul de 60% înregistrat în anul precedent. Cu toate acestea, alte regiuni, cum ar fi Vest/Nord-Vest și Est/Nord-Est, au înregistrat creșteri semnificative, susținute de dezvoltările de infrastructură din ultimii ani și de cele planificate pentru 2024.
„Acest acord de închiriere este o mișcare strategică crucială care se aliniază perfect cu angajamentul de a furniza soluții logistice excepționale clienților noștri. Folosindu-și competențele extinse și cunoștințele de piață, CBRE s-a dovedit a fi un partener solid, sprijinindu-ne la fiecare pas și oferindu-ne cea mai bună soluție de pe piață pentru nevoile noastre, asigurându-ne în același timp obținerea unor tarife competitive. Parcul CTP nu numai că ne completează ireproșabil operațiunile noastre, dar este, de asemenea, deosebit de ofertant pentru viitorul nostru. Angajamentul proprietarului de a reamenaja depozitul în conformitate cu criteriile ESG va crea un mediu ideal pentru activitățile noastre logistice, pregătind terenul pentru eforturile noastre continue de sustenabilitate. Suntem încrezători că această decizie va consolida și mai mult poziția noastră în piață.”,
a declarat Cosmin Rusu, Managing Director la Yusen Logistics (România).
“În prezent, I&L rămâne un sector crucial, care se realiniază cu tendințele de dinaintea pandemiei. Anticipăm o cerere mai mare pentru acest an, în special în segmentele de producție și logistică. România rămâne o piață competitivă pentru acest sector, iar spațiile moderne care urmează o politică de sustenabilitate și sunt certificate BREEAM sau LEED se bucură de un interes mai mare atât din partea investitorilor, cât și a ocupanților. Închirierea acestei suprafețe semnificative pentru Yusen Logistics în CTPark Bucharest demonstrează soliditatea sectorului logistic din România și confirmă că Bucureștiul este o locație excelentă pentru dezvoltarea de centre de distribuție regionale și globale, care iată, în cazul Yussen deservește 19 țări de pe trei continente diferite.”,
a completat Călin Badea Consultant, Industrial & Logistics Services la CBRE Romania.
Din punctul de vedere al specialiștilor în transportul intermodal, în ciuda unui grad de impredictibilitate oferit de contextul actual, există o creștere susținută pentru această soluție de transport, care este și cea mai stabilă în condițiile date.
„Faptul că se pot prelua volume mari de echipamente, ratele relativ constante, alături de orarele fixe de preluare reprezintă avantajele acestui tip de transport, de mare interes la ora actuală“, după cum afirmă Andrei Ilie, Business Development Manager Yusen Logistics (Romania). Problemele de consum generate de tendința inflaționistă nu se văd momentan în piață, continuă acesta, având în vedere că acum ajung volumele comandate cu șase luni înainte, ceea ce face ca afluxul de marfă să urmărească trendul unor condiții normale de piață. „Important este ce va urma după această perioadă, cel mai probabil atunci vom reanaliza tendința cererii“, a declarat Andrei Ilie pentru Tranzit.
Costurile au crescut cu 20%
Provocările aduse de creșterile la utilități pe întreg lanțul logistic au un impact și pe transportul intermodal, la ora actuală alegerea fiind dată de disponibilitatea capacităților și nu neapărat de ratele de transport. „Creșterile mari la energia electrică au dus la majorarea ratelor de transport intermodal după ani de constanță. Prețul motorinei influențează partea de <<ultimă milă>>, însă date fiind distanțele scurte operate de noi, impactul nu este unul major. Combinate, cele două creșteri, motorină și energie, au dus la o creștere a costurilor cu 20%“, precizează oficialul Yusen Logistics (Romania). Acesta mai spune că modalitatea prin care poate fi contracarată această scumpire este eficiența în operare, atât prin utilizarea de echipamente performante, cât și prin optimizarea resurselor folosite. Per ansamblu, cu toate aceste creșteri de volume și de cost, operatorul logistic nu înregistrează scăderi de volume cauzate de rate mai mari în transportul intermodal. „Din păcate nu există ajutoare de stat pentru acest tip de transport, singura facilitate acordată în continuare fiind reducerea de 33% pentru TUI (taxa de utilizare infrastructură) în transportul combinat.“
Acest website foloseste cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).