Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Upply a publicat un studiu referitor la tranziția energetică în transportul rutier de mărfuri, din care reiese că și la nivel local se înăsprește cadrul legislativ, în special în ceea ce privește accesul în centrele orașelor, cu consecințe imediate pentru transportatori. În Germania, Franța, Italia, Belgia, Olanda, Spania ș.a., în total în 13 țări din UE, a crescut în ultimii trei ani, de la 228 la 320, numărul de Zone cu Emisii Zero, în care este interzis accesul vehiculelor cu emisii poluante.

În Franța legea le impune tuturor orașelor cu peste 150.000 de locuitori să aibă o zonă cu emisii zero, astfel că de la 11 în septembrie 2022 se va ajunge la 45 în 2025. Iar vehiculele diesel vor fi treptat interzise în centrele orașelor până în 2030.

Unele obligații sunt însă considerate imposibile de către profesioniștii din transporturi. De exemplu, Parisul plănuia să interzică vehiculele diesel din iulie 2023, apoi a amânat pentru 1 ianuarie 2024, apoi a amânat pentru după Jocurile Olimpice din vara lui 2024, moment în care peste 61.000 de camioane, reprezentând 97% din flota care circulă acum în oraș, nu ar mai putea intra aici – procent care face imposibilă o înlocuire cu vehicule cu propulsie alternativă.

Concret, în Paris vor mai fi permise numai mașinile certificate Crit’Air 0 (camioane electrice) și Crit’Air 1 (pe gaz natural și vehicule B100 echipate cu senzori care le permit să meargă doar pe biodiesel). Mulți producători solicită eligibilitatea XTL/HVO pentru certificarea Crit’air 1, dar acest lucru nu a fost încă aprobat. În cazul unui răspuns favorabil însă, mai mulți constructori auto sunt pregătiți să ofere astfel de modele.

Numărul camioanelor electrice aflate în operare în Olanda este încă mic – printre pionieri se numără Breytner și Post & Zonen – dar când vor intra 5.000 de astfel de vehicule în centrele orașelor rețeaua energetică actuală nu va fi suficientă. De aceea asociația olandeză de transport și logistică TLN realizează în aceste zile un sondaj prin care urmărește ca firmele de transport ce lucrează în centrele orașelor să-și estimeze necesarul de energie pe care îl vor avea când se vor institui Zonele Logistice Urbane cu Emisii Zero. Chiar dacă această estimare este greu de făcut, este important ca firmele să încerce măcar să ajungă la o cifră, ca un prim pas în realizarea unei astfel de infrastructuri. Transportatorii, chiar dacă acum nu folosesc deloc vehicule electrice, sunt invitați să-și imagineze că sunt deja în 2030 și că dețin vanuri și camioane electrice cu autonomie de circa 300 km, și să calculeze un consum și o densitate a rețelei de alimentare potrivită pentru exploatarea lor.

Până la realizarea acestei infrastructuri mai sunt multe de făcut, astfel încât vehiculele electrice să poată fi încărcate eficient și planificarea transportului să nu sufere. Iar TLN își propune să realizeze, cu ajutorul membrilor săi, o hartă cu punctele în care sunt exploatate astfel de utilitare și cu necesarul de energie din fiecare.