După un an ale cărui evenimente principale au fost pandemia de Covid 19 și Brexit, care au afectat numeroase industrii, inclusiv transportul și logistica, Martin Vohánka, CEO Eurowag, este de părere că măsurile luate ca răspuns la acestea au sporit complexitatea transportului pe distanțe lungi, în timp ce livrările last mile au primit un impuls semnificativ, care va continua și după încheierea crizelor actuale. În primele câteva săptămâni din ianuarie 2021 a fost un declin vizibil al tranzacțiilor efectuate de camioanele ce tranzitau Canalul Mânecii, după care situația s-a stabilizat în scurt timp, dar povara administrativă rămâne, inclusiv procedurile vamale pe suport de hârtie și cele de rambursare a taxelor. Iar pandemia a confirmat că principalele tendințe în logistică în următorii ani se vor concentra asupra digitalizării și mobilității ecologice, câtă vreme dezvoltarea e-commerce-ului impune o livrare mai rapidă și mai rentabilă, iar cererea publică pentru soluții sustenabile nu s-a diminuat, ci dimpotrivă.
Europa explorează tot mai mult surse alternative de energie, aspect asociat cu Pactul Verde European, în care UE și-a stabilit obiectivul de a deveni primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Strategia prevede o reducere cu 90% a emisiilor din transporturi, ceea ce se va realiza în mare măsură prin trecerea la carburanți alternativi.
Pentru transportul pe distanțe lungi, gazul natural lichefiat (LNG) și, pe termen lung, hidrogenul par a fi cele mai promițătoare și viabile alternative la motorină, iar pentru logistica urbană viitorul le aparține vehiculelor electrice. „Procentul de vehicule cu sisteme de motorizare alternative în flotele noastre rămâne modest în comparație cu motoarele tradiționale, dar credem că proporția se va schimba semnificativ în următorii 2-3 ani”, spune Vohánka.
În acest context, Eurowag intenționează să se concentreze în primă instanță asupra LNG, datorită rețelei europene în creștere rapidă și ofertei producătorilor de camioane. În prezent există 387 de stații de alimentare cu LNG în toată Europa, iar Eurowag dorește să acopere 430 de stații de alimentare alternative cu carburanți CNG și LNG până la sfârșitul anului. De asemenea, recentele investiții strategice ale companiei în soluția Last Miles din Rotterdam, cea mai mare platformă independentă de e-mobilitate din Europa, confirmă pasiunea și angajamentul puternic față de piața vehiculelor electrice, mai ales că „transportatorii cu camioane și-au schimbat semnificativ atitudinea față de carburanții alternativi și au devenit din ce în ce mai deschiși în ultimii ani. Acest lucru este susținut și de măsurile de scutire a taxelor din Germania. Mobilitatea ecologică a fost mult timp discutată în Scandinavia și Europa de Vest și cir acum asistăm la apariția acestei tendințe în restul Europei, în asociere cu reducerea costului total al deținerii vehiculelor cu propulsie tradițională și alternativă”, explică Martin Vohánka.