Schaeffler a organizat la sediul sau central din Langen (Germania) o conferinta de presa in care a anuntat principalele puncte de interes ale specialistilor sai din cercetare si dezvoltare – in contextul in care se vorbeste foarte mult despre vehiculele comerciale ale viitorului, dar este nevoie de o pozitionare buna pe piata si in prezent, mai ales cand competitia este tot mai puternica – si a prezentat noi componente si solutii de reparare cu intervale de service mai mari si durate de imobilizare si costuri de operare mai mici, inclusiv nou lansatul FAG RIU. Toate dezvoltarile sunt posibile in special pentru ca Schaeffler, in calitate de producator de prima echipare, cunoaste foarte bine vehiculele comerciale si cerintele pe care le au constructorii si utilizatorii acestora.
Dezvoltarea segmentului de utilitare este foarte controversata, opiniile fiind impartite intre vehicule autonome, hibrid, electrice si vehicule pe celule de combustibil. De aceea Schaeffler se concentreaza pe mai multe directii asupra dezvoltarii de componente pentru utilitarele viitorului, care sa permita respectarea reglementarilor legate de CO2, si asupra masinilor electrice (pentru care nu e nevoie doar de motoare, ci si de integrarea in vehicul, de sisteme de control, care sunt dezvoltate si testate de companie pentru a fi folosite pe camioane), masinilor hibrid (pentru realizarea unui mod de condus electric si hibrid) si masinilor cu axe electrice (pentru trenuri de rulare hibrid si pur electrice). Iar portofoliul larg de piese de schimb de calitate si de solutii de reparare asamblate inteligent este completat de numeroase servicii care pregatesc profesionistii din service pentru provocarile viitorului.
Dar tehnologia clasica in domeniul vehiculelor comerciale grele va continua sa domine multi ani de aici inainte, cata vreme Perspectiva Frost&Sullivan asupra pietei globale arata ca pana in 2025 80% din vehiculele grele vandute vor fi pe motorina, 12% pe gaz si 8% electrice, iar conform Deloitte Global Truck Study, pana in 2026 90% din vehiculele vandute vor fi pe motorina, 8% pe gaz, 1% vor fi hibride si 1% pe baterii electrice.
De aceea Schaeffler lucreaza in paralel si la extinderea portofoliului sau clasic de produse pentru vehiculele comerciale grele diesel, mai ales ca firma de consultanta McKinsey estimeaza o crestere a cifrei de afaceri din vanzari de camioane de la 170 la 240 de miliarde de euro pana in 2030, iar segmentul aftermarket probabil va creste si el, din moment ce vehiculele comerciale din Europa imbatranesc – raportul ACEA pe 2018 indica o varsta medie de 11,7 ani pentru camioanele din UE. In plus, Schaeffler identifica o alta tendinta clara: cresterea flotelor de vehicule comerciale cu 4-8% pana in 2025.
Reorganizarea marcilor din grup creste mobilitatea si scade costurile
Cu marcile sale LuK, INA si FAG, Schaeffler este unul dintre liderii globali de pe piata componentelor si tehnologiilor pentru vehicule comerciale. Pe segmentul pieselor de prima echipare compania ofera piese cu frictiune extrem de redusa, care aduc economii de carburant, rulmenti cu senzori, componente pentru axe, in vederea electrificarii vehiculelor comerciale s.a., produse care, desi vor fi relevante abia pentru segmentul aftermarket al viitorului, sunt o dovada a experientei tehnologice pe care o au marcile din grup.
Pentru a creste mobilitatea si a scadea costurile, diviziile din grupul Schaeffler au fost reorganizate nu in functie de categoria de produse, ci in functie de segmentele de vehicule: vehicule comerciale grele (camioane, autobuze si semiremorci, pentru care se ofera ambreiaje, componente ale curelelor de transmisie, rulmenti de transmisie, rulmenti de roata si rulmenti diferentiali), vehicule comerciale usoare (pentru care portofoliul include solutii de reparatii pentru transmisiile, motoarele si sasiurile celor mai cunoscuti producatori auto) si tractoare si vehicule agricole (pentru care se produc ambreiaje si componente de motor). Si astfel se ofera solutia optima de reparare pentru fiecare vehicul sau segment de vehicule. Solutiile pentru vehicule comerciale grele si usoare se adreseaza in special flotelor.
Solutii inteligente de reparatii pentru service-uri
Schaeffler Automotive Aftermarket GmbH & Co. KG, cu sediul central in Langen (Germania), reprezinta Schaeffler pe piata globala de piese de schimb pentru industria automotive si ofera peste 40.000 de produse la calitate de componente de prima echipare, alaturi de solutii de reparare a ambreiajelor, motoarelor, transmisiilor si sasiurilor, precum si unelte speciale si concepte complexe de service sub marca REPXPERT, dedicate distribuitorilor si service-urilor. Distributia se face prin cei circa 11.500 de parteneri si mai mult de 50 de birouri de reprezentare aflate in intreaga lume.
Compania sprijina service-urile cu solutii inteligente de reparatii si transfer de cunostinte, dupa ce, in urma cu doi ani, Schaeffler AA s-a repozitionat pe piata vehiculelor comerciale, in asa fel incat sa raspunda mai rapid nevoilor in schimbare constanta. Noua strategie vine si ca urmare a faptului ca, mai mult ca oricand, flotele si service-urile au nevoie de solutii inteligente de reparatii care sa reduca durata de imobilizare a utilitarelor si costul total de operare si sa creasca intervalele de service.
Din perspectiva service-urilor, alegerea pieselor de schimb este un factor important de care depinde intoarcerea vehiculelor pe sosele, pentru ca numai solutiile de reparatii de cea mai inalta calitate pot sustine sarcini grele si distante mari de transport. Si, pentru ca durata de imobilizare a vehiculelor trebuie sa fie cat mai mica, iar complexitatea componentelor este tot mai mare, repararea vehiculelor cere tot mai mult cunostinte si abilitati specifice si furnizorii de piese trebuie sa vina si cu solutii de reparare care sa rezolve problemele rapid si fara erori, asa cum explica Samuel Braun, Category Manager Heavy Commercial Vehicles in cadrul Schaeffler AA. Printre aceste solutii se numara FAG Repair Insert Unit (lansat de curand) si FAG SmartSET (deja prezent pe piata, dar disponibil intr-o gama completa incepand cu ultimul trimestru al acestui an), unitati pre-asamblate de rulmenti care permit instalarea rapida si garanteaza ca sunt luati in calcul toti factorii ce afecteaza intervalele de service: de exemplu, folosirea cantitatii corecte de solutie de gresare sau protectia impotriva patrunderii impuritatilor.
Schaeffler AA mai propune, sub marca REPXPERT, solutii pentru service-uri auto, inclusiv un hotline, instructiuni de instalare si reparare, informatii tehnice, filme s.a., astfel incat reparatiile sa se faca repede si bine. Compania a organizat in fiecare an in intreaga lume peste 1.900 de sesiuni de pregatire tehnica, astfel incat specialistii din service-uri sa tina pasul cu cresterea rapida a complexitatii vehiculelor. Toate acestea pentru ca „ne vedem nu doar ca pe un furnizor, ci mai ales ca pe un partener al service-urilor. Vrem sa le oferim tot ce au nevoie pentru ca, daca ele au succes, si noi avem succes“, puncteaza Samuel Braun.
FAG RIU permite inlocuirea mai rapida si fara erori a rulmentilor
Rulmentii cu role conice suporta sarcini mari, necesita un spatiu mic pentru montare si au un comportament foarte bun la viraje, iar in ultimii peste 100 de ani au fost rulmentii conventionali pentru vehicule comerciale. Ei constau dintr-un inel exterior, un inel interior cu elemente de rulare – instalate separat – si o carcasa. Rulmentii cu role conice cu un singur strat nu sunt oferiti nici gresati, nici sigilati, astfel ca inainte de montare trebuie lubrifiati cu solutia specifica aprobata pentru acea aplicatie.
Unitatea inserata (IU) este o dezvoltare a rulmentilor cu role conice standard, oferita in perechi, un inel interior si un inel exterior, inclusiv doua sigilii care se rotesc, care nu este, nici ea, gresata sau sigilata.
Iar unitatea inserata de reparare (FAG RIU – Repair Insert Unit) este o dezvoltare tehnica a unitatii inserate, un rulment de roata pre-asamblat, sigilat si lubrifiat pe viata, care duce la o rigiditate si o durata de service mai mari, dar si la un zgomot mai mic la rulare, si garanteaza ca inlocuirea rulmentilor se poate face rapid si fara probleme. Asa cum explica reprezentantii Schaeffler, aceste dezvoltari continue au avut loc pe fondul cresterii volumelor transportate, al performantelor motoarelor si al eficientei in folosirea autovehiculelor, care au facut ca cererea de rulmenti de roata sa se modifice si ea mult, fiind foarte importante intervalele mari de service, operatiile care nu necesita intretinere si fiabilitatea mai mare, deoarece acestea sunt componente de care depinde siguranta.
Rulmentii moderni de roata sunt conceputi pentru intervale mari de service, de 1.000.000 km – au progresat de la 300.000 km in cazul rulmentilor standard, iar din acest punct de vedere FAG este lider in productia de serie – si durata lunga de viata, caracteristici greu de obtinut daca repararea se face folosind simpli rulmenti cu role conice, dar care se pot obtine usor cu unitati ca FAG RIU, o solutie de reparatie care creste durata de viata si scade costul total de operare pentru flote, dar si volumul de munca necesara in service, cata vreme procesele conventionale includ 25 de pasi si cele cu FAG, 11 pasi, deci durata se scurteaza cu doua ore/axa pentru fiecare reparatie a franei, comparativ cu rulmentii standard cu role conice.
FAG RIU consta din doi rulmenti cu role conice conectati printr-un inel de fixare, ceea ce garanteaza ca rulmentii nu sunt deteriorati si sunt tinuti in pozitia corecta cand se monteaza pe axa. In fabrica ei sunt umpluti cu cantitatea optima si tipul corect de solutie de gresare, conform specificatiilor producatorului, si apoi sunt livrati ca o pereche de rulmenti de roata ce constau dintr-o unitate interioara si una exterioara. Ca set complet, care mai include instrumentul de presare, FAG RIU face ca instalarea sa fie simpla si rapida, prevenind erorile tipice care pot aparea in timpul repararii rulmentilor – inclinarea centrului rotii pe axa, insuficienta curatare a zonei de lucru, care face ca impuritatile sa intre in noii rulmenti, sau lubrifierea incorecta a noilor rulmenti, cu solutii de gresare nepotrivite sau contaminate sau puse in cantitate necorespunzatoare, care pot duce la defectari ale rulmentilor – si minimalizand riscul deteriorarii premature a rulmentilor.
Un alt risc care apare in service-uri este acela de a folosi produse ieftine, contrafacute, care se defecteaza mai devreme decat ar fi de asteptat, fortand vehiculul sa se intoarca in atelier. Iar situatia este si mai dramatica daca pana apare pe autostrada si masina trebuie tractata. Specialistii Schaeffler declara ca peste 55% din toate problemele cu rulmentii de roata au drept cauza gresarea insuficienta si peste 20% sunt din cauza contaminarii, dar si instalarea defectuoasa duce la defectari, de aceea este bine sa se foloseasca instrumentul de presare livrat odata cu produsul. In plus, lubrifierea incorecta afecteaza si alte componente, desi aceste defecte nu pot fi atribuite, la prima vedere, lubrifierii.
Deocamdata sunt disponibile 11 versiuni FAG RIU, pentru cei mai importanti producatori de camioane (Renault, Volvo sau DAF) si de axe (SAF). Folosind doar trei dintre aceste versiuni se pot acoperi 43 de butuci de roata pentru peste 2.100 de modele diferite, iar portofoliul se extinde constant, pana in 2020 urmand sa se adauge inca trei versiuni. Un alt avantaj oferit de FAG RIU este acela ca, putand fi folosite pentru mai multe tipuri de vehicule, comandarea lor de catre service-uri este mai simpla si stocurile pot fi minime.