
Creşterea pieţei de curierat din România este influenţată în mare măsură de creşterea comerţului online, segment pe care ţara noastră încă nu şi-a atins potenţialul.
Acţionarii FAN Courier mizează în 2025 pe o creştere a comerţului online cu 10%, atât din interior, cât şi din exterior, cu atât mai mult cu cât „românii și-au descoperit apetitul de a comanda aceste produse ieftine din China”.
Potrivit estimărilor lui Cornel Morcov, COO FAN Courier, 20% din expediţiile curierilor au avut ca provenienţă China. Aceste expediţii au înregistrat în 2024 o creştere de câteva mii la sută, 2024 fiind primul an în care platformele chinezeşti au derulat campanii de vânzări extrem de agresive.
„Shein a intrat în România acum doi ani, însă au avut o creștere și niște volume limitate. Abia odată cu intrarea companiei Temu, lucrurile s-au schimbat fundamental, pentru că aceștia din urmă au avut o campanie de marketing foarte agresivă care a generat volume extraordinar de mari către piața de servicii poștale și curierat din România. Au fost zile și cu peste 150.000 de expedieri care în spate înseamnă minimum 150.000 de comenzi făcute de consumatorii români.”
Chiar dacă volumele mari de comerţ online din China sunt criticate în mod obișnuit, FAN Courier a văzut oportunitatea din spatele acestor volume şi s-a organizat pentru a face faţă noii pieţe de e-commerce creată de platformele chinezeşti care au adus foarte mulţi cumpărători din offline în online.
„Practic, erau clienți care înainte nu comandau online, însă odată cu aceste campanii agresive cu prețuri foarte mici, clienții au ales să comande și online, fiind facil să comanzi pe aceste platforme”, a precizat Cornel Morcov, care a adus în sprijinul acestei idei şi observaţia că au început să fie tot mai multe expediţii în zone mai îndepărtate de marile centre urbane, lucru care nu se întâmpla acum 3-4 ani.
„Vedem o reașezare a pieţei e-commerce, dar din păcate nu a sellerilor din România, ci a celor internaționali, deoarece Amazon mută deja pe zona aceasta. Sellerii mici și medii au încercat să contracareze, să vină cu niște produse ieftine, în timp ce cei mari rămân destul de conservatori pe politicile anterioare.”
Cornel Morcov a adăugat că sellerii internaționali îşi cresc volumele pe vânzarea produse ieftin, un alt exemplu în acest sens fiind Trendyol, care vine într-un moment în care piața de comerţ online „low cost” este deja formată. Se observă, în schimb, că outlet-urile magazinelor încep să atragă datorită reducerilor de preţ.
Şi dacă până acum doi ani livrarea door to door era „regele livrării”, fiind cel mai solicitat serviciu, acum clienții încep să își dorească din ce în ce mai mult livrarea la lockere sau la puncte fixe. „Oamenii sunt foarte mobili, sunt greu de găsit acasă și au nevoie să își ridice expediția atunci când vor ei. Procentul celor care doresc livrarea la FAN Box va continua să crească, dar vor fi şi clienți comozi care vor dori livrarea la domiciliu”, a spus Adrian Mihai, CEO și cofondator al FAN Courier
Livrarea la puncte fixe aduce foarte multe beneficii în planul poluării, cât şi al eficienţei curierilor.
„Un curier care livrează door to door poate face în jur de 100 de livrări pe zi, în timp ce un curier care livrează la lockere poate să ducă peste 1.000 de expediţii dacă are încărcare. Deci, livrarea la locker este de 10 ori mai eficientă, ceea ce înseamnă și energie și poluare reduse. În plus, este din ce în ce mai greu de găsit curieri, pentru că au plecat foarte mulți români în afara țării, în general cei care pot să muncească. Un curier are nevoie de un timp de pregătire de trei-șase luni pentru a avea eficiență maximă, astfel că pe piața de curierat este o luptă în a aduce curieri și a-i păstra.”