Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Flota României, în Top 5 și la importuri în Marea Britanie, și la exporturi

Pentru transportatorii rutieri britanici activitatea internă reprezintă 96,5% din totalul volumelor lor. Potrivit Oficiului Național de Statistică din Regatul Unit (ONS), citat de Upply (Overview of freight transport in the United Kingdom), flota înmatriculată în Marea Britanie a înregistrat în 2024 un volum de 168 de miliarde de tone-kilometri la intern, în creștere cu 1% față de anul precedent. Astfel, transportul rutier a avut o cotă de 81% din transportul total de mărfuri de pe piața internă britanică, față de 12% transportul pe apă și 8% cel pe calea ferată. Iar ca tonaj rezultatul a fost similar: o creștere de 2%, până la 1,59 de miliarde de tone.

Creșterea este mai mare la transport internațional, cu 4% față de anul anterior, până la 5,7 milioane de tone pentru flota înmatriculată în Marea Britanie. Cu toate acestea, în ultimii 20 de ani, cantitatea de bunuri transportate de camioanele grele înregistrate în Regatul Unit a fost în general în scădere atât pentru importuri, cât și pentru exporturi, și per ansamblu ele importă de obicei mai multe bunuri decât exportă, decalaj care a crescut în 2024 până la 0,7 milioane de tone, față de 0,6 milioane de tone în 2023, așa cum reiese din datele Biroului pentru Statistici Naționale.

Cele mai importante cinci țări din care importă sau spre care exportă bunuri vehiculele înmatriculate în Marea Britanie au rămas destul de stabile în timp, urmând în general o logică geografică, din moment ce Franța și Belgia conduc atât la exporturi, cât și la importuri. Totuși, în ultimii 10 ani exporturile către Franța au scăzut cu 41%, de la 1,11 milioane de tone în 2014 la 0,66 de milioane de tone în 2024, iar importurile din Belgia au scăzut cu 18%, de la 1,37 milioane de tone în 2014 la 1,12 milioane de tone în 2024. Pe următoarele locuri la export se află în ordine Irlanda, Olanda și Germania, iar la import Olanda, Irlanda și Germania. 

Declinul activității internaționale afectează și camioanele înmatriculate în alte țări care ajung în Marea Britanie. În 2023, acestea au transportat către și dinspre UK 28 de milioane de tone, o scădere de 5,1% comparativ cu 2022 și de 24% comparativ cu numărul mediu de tone transportate între 2015 și 2019. Exporturile din Regatul Unit către Europa au scăzut sub 10 milioane de tone, după o scădere de 4% în 2023 și una de 32,2% comparativ cu media din 2015-2019, iar importurile au scăzut cu 5,6% comparativ cu 2022 și cu 19,3% comparativ cu media pe 2015-2019.

Flota înregistrată în Polonia ocupă un loc important printre transportatorii străini activi pe rutele internaționale din Regatul Unit, atât pentru importuri, cât și pentru exporturi, urmată de cea irlandeză. În general, flotele din Europa de Est au arătat o creștere puternică pe piața din Regatul Unit, la fel ca în întreaga Europă de Vest. Dar există și o prezență puternică a transportatorilor spanioli în Regatul Unit. Concret, primele cinci flote care fac exporturi spre Marea Britanie sunt Polonia, Irlanda, România, Lituania și Bulgaria, iar primele cinci flote care fac importuri din Marea Britanie sunt Polonia (cu o pondere de 22% în 2021 și de 28% în 2022 din totalul importurilor realizate de camioane străine), Irlanda, Spania, Lituania și România (care a crescut ca pondere de la 2% la 6%). 

Și pentru importuri, și pentru exporturi, cele mai multe mărfuri transportate de camioane înmatriculate în Polonia și România sunt de tranzit.

Articole similare

Ad