AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement

Focus pe sustenabilitate si performanta

Sistemele inteligente dedicate intralogisticii reprezinta ultima tendinta in domeniu si elementul cheie sub auspiciile caruia s-au desfasurat conferintele premergatoare editiei de anul acesta a CeMAT. Logistica este un factor decisiv de competitivitate, asadar transparenta, trasabilitatea si un circuit rapid al marfurilor asigura o reducere a costurilor si o productie eficienta. Intralogistica va ajunge in curand la un prag critic daca nu este controlata optim, si atunci devine necesara implementarea unor sisteme auxiliare de monitorizare, control si planificare a proceselor. Ca un element strategic, planificarea logistica intre locatii optimizeaza comunicarea si fluxul de marfuri pentru a reduce costurile de transport.

Nici conceptul de logistica „verde“ nu a fost pierdut din vedere. In ceea ce priveste IT-ul logistic, termenul sustenabilitate ofera solutii care furnizeaza un echilibru intre aspectul ecologic si cel economic al cerintelor unui business modern. Acestea au fost elementele pe care furnizorii de softuri pentru intralogistica le-au avut in vedere cand au stabilit portofoliul de produse cu care sa vina in fata vizitatorilor la targul de la Hanovra, pentru care pregatirile au intrat in linie dreapta.

Solutii integrate pentru logistica, toate avand aceeasi sursa, reprezinta cel mai frumos vis pentru fiecare operator, acesta fiind, de altfel, si conceptul cu care Ehrhardt+Partner Group se va prezenta la editia 2011 a targului de intralogistica de la Hanovra. Proiectate pentru aplicatii directe, toate produsele sunt dezvoltate constant pentru a indeplini standarde mai inalte si a tine pasul cu cerintele tot mai ridicate din logistica. Gama de servicii si solutii oferita de Ehrhardt+ Partner Group acopera aplicatii de WMS, consultanta si planificare, picuire prin voce, transmisie radio de date, control al fluxului de materiale si solutii specifice pentru depozit adaptate clientilor. De la inceputul anilor '90, E+P a desfasurat proiecte de anvergura pe toate continentele, numarand la ora actuala peste 600 de locatii in care au fost implementate sistemele. Mai mult, in 2006 grupul s-a extins in Dubai. Daca la inceputul activitatii E+P a functionat dupa principiul „urmeaza clientul“, implementand proiecte pentru companii importante din Germania, acum strategia s-a schimbat, initiativa in alegerea pietelor cu potential apartinandu-i. „La ora actuala, cele mai interesante piete sunt reprezentate de America de Sud si Orientul Mijlociu. Tarile sud-americane, Brazilia de exemplu, experimenteaza un boom economic. Din acest motiv si datorita dimensiunii tarilor, logistica este un subiect fierbinte la ora actuala. Orientul Mijlociu a recunoscut importanta economica a logisticii si a demarat deja investitii importante in acest sens, dupa cum se poate observa in cazul Dubai Logistics City (DLC), o platforma multimodala de 25 km2 din Golful Persic, care deserveste operatiunile de comert, industrie si servicii“, a spus Marco Ehrhardt manging partner E+P.
DLC este una dintre cele mai atractive platforme logistice din lume. Asadar, din 2006, E+P s-a implicat activ in reteaua logistica din Orient si a acumulat experienta lucrand pentru companii germane in afara granitelor tarii. „Am desfasurat numeroase proiecte de implementare in regiuni diferite ale lumii pentru companii precum Hellmann, Nissan sau Fiege.“
O firma care opereaza la nivel international, dar care are sediul intr-o anumita tara, va aplica peste tot acelasi sistem care a fost pus in practica si a carui functionalitate a fost deja testata. Astfel, nu statul impune un standard, ci mai de graba o companie. „Rossmann, unul dintre clientii nostri, lucreaza asa. Compania a construit un nou centru logistic in Polonia, o replica a depozitului central din Germania“, a afirmat Marco Ehrhardt.
Cerintele clientilor cresc, la fel si standardele, iar in acest sens se poate observa un interes mai mare pentru tehnologii de ultima generatie in diferite locatii, ca Brazilia, Dubai, dar si pentru optimizarea si modernizarea procesului logistic. Dar, chiar si in aceste conditii, nici E+P, nici partenerii cu care lucreaza nu au in vedere intrarea pe alte piete si investitia in noi centre de pregatire. „Continuam sa ne bazam pe concepte care si-au dovedit deja utilitatea si performanta, seminarele si sedintele de pregatire se desfasoara in colaborare cu parteneri locali. Avem colaborari strategice cu parteneri de incredere chiar si in state precum China, Qatar sau Arabia Saudita“, a completat Ehrhardt.

Sustenabilitatea, o provocare in intralogistica
Pentru Knapp, CeMAT 2011 se va desfasura sub motoul „Sustenabilitate in intralogistica“, deoarece in conditiile actuale – costuri crescute pentru energie si materii prime si un climat economic in declin – sustenabilitatea reprezinta o mare provocare pentru sectorul intralogistic. Atentia Knapp s-a concentrat catre aspectele ergonomice, iar fiecare element nou descoperit a fost pus in practica si ulterior in productie. Astfel a aparut KiDesign, un sistem inteligent de design pentru solutiile „goods-to-person“, croit conform principiilor ergonomice, ergo-dinamice si multi-functionale.
Prin sistemul OSR Shuttle, clientul dispune de un depozit care se distinge prin eficienta energetica. Necesarul energetic este cu peste 10% mai mic decat in cazul unui depozit automatizat conventional. Pentru aceasta au fost implementate in permanenta masuri de eficientizare.
„Ca noutate pentru CeMAT vom aveam un «miniload-train» pentru depozite performante. Acesta este un sistem foarte rapid care poate transporta si manipula marfuri de diferite dimensiuni, crescand flexibilitatea depozitului. Unul dintre elementele importante va fi o statie de picking complet automatizata, cu ajutorul careia un robot picuieste un produs indiferent de pozitia acestuia in cutie“, a explicat Frank Kraus, reprezentant de vanzari Knapp Germania.
Produsul a fost testat timp de trei ani si la editia precedenta a CeMAT a fost prezentat prototipul, acum fiind expus produsul finit. Gradul de eficienta este mult mai mare pentru ca lucreaza 24/24 h, sapte zile pe saptamana, iar cel mai important aspect este eliminarea erorii umane. „Procesele care pot fi automatizate trebuie facute, dar pentru cele mai multe sunt necesari oameni, care trebuie specializati, si acolo unde treburile pot fi facute de masini avem nevoie de echipamente performante. Sunt actiuni monotone, pentru ca sunt realizate aceleasi miscari, rutina devine obositoare, iar oamenii pot gresi. Este un produs destinat si pietei romanesti, intr-o fabrica, de exemplu, unde trebuie sa muti anumite componente, de regula procese plictisitoare sau dificil de realizat ca urmare a greutatii“, a mentionat Frank Kraus referindu-se la pietele de desfacere pentru statia de picuire.

IT-ul, element cheie pentru optimizare
Multe studii au indicat ca doar 10% dintre companii au un management eficient al supply chain-ului. Sistemele IT moderne care considera procesul logistic ca un tot unitar ofera baza necesara pentru eficientizare.
Cu noi module si functii imbunatatite ale aplicatiilor, PSI Logistics isi va prezenta la CeMAT, sub sloganul „Retele inteligente pentru logistica“, cele mai noi sisteme de management al depozitului. PSIwms si softul pentru control global PSIglobal sunt doar doua dintre noutatile aduse in fata specialistilor pentru prima data cu ocazia conferintei premergatoare targului de la        Hanovra. In plus, pentru eficientizarea transportului, si PSItms beneficiaza de numeroase functii noi.
La CeMAT, PSI Logistics va organiza si seminare pentru a oferi vizitatorilor o viziune a directiei in care se indreapta intralogistica si IT-ul din logistica cu aplicatii practice.
Portofoliul de produse PSI s-a aliniat tehnologiilor moderne focusate pe functionalitate. PSIwms, PSItms si PSIglobal furnizeaza sisteme premium cu caracter individual, care pe de-o parte cresc eficienta si flexibilitatea procesului, iar pe de alta parte, ajuta la indeplinirea cerintelor. PSIglobal este un instrument strategic de planificare ce asigura formarea unei retele logistice, dar care are in vedere parametrii ecologici. Optimizarea sistemului IT prin PSIglobal analizeaza productia, locatiile si retelele logistice, fiind o unealta operativa care te poate ajuta sa ai o viziune strategica asupra performantelor din logistica. PSIglobal simplifica procesul de planificare, prin importuri directe, tranzactii si inventarul datelor clientilor, si verifica punctele sensibile ale retelei in functie de volumele de marfa manipulata.
Pentru optimizarea spatiilor de incarcare, algoritmii de planificare a rutelor au fost extinsi pentru a incorpora procesele de inregistrare si pentru a prelucra proportiile marfurilor. In plus, pentru optimizarea fluxului marfurilor, a fost introdus un algoritm nou de calcul, care ajuta la optimizarea costurilor si stabileste si un criteriu de referinta referitor la nivelul de CO2.
Noua versiune PSItms depaseste caracteristicile standard ale softurilor dedicate transportului, de control si organizare. Prin furnizarea unei imagini de ansamblu a fiecarui proces implicat in transport, noile caracteristici ale softului ofera un control automatizat si independent, care are in vedere toate resursele si cerintele pe care trebuie sa le respecte, chiar si fara interventia dispecerului. In plus, structura de comunicare permite transmiterea datelor prin WLAN, dispozitive mobile de comunicare, dar fara a pierde din vedere componenta GPS. Astfel, softul ofera o organizare dinamica a transporturilor chiar si pentru mai multe destinatii, daca este insotit de alte sisteme de tipul ERP sau WMS. De la lansarea primei versiunii cu ocazia CeMAT 2008, sistemul a fost adoptat de multe nume importante din bransa. Cea mai recenta decizie de implementare a softului apartine Postei din Elvetia, care intentioneaza astfel sa creasca eficienta resurselor de transport si flexibilitatea si sa reduca timpul de operare pentru cele aproximativ 52.000 de comenzi de transport zilnice. Principala piata este Europa, chiar daca PSI Logistics este prezent la nivel mondial (India, Rusia, China). „Acum avem in vedere Australia si Africa de Sud. In cazul in care va exista cerere pe piata romaneasca, livrarile vor fi realizate din Austria, unde exista o organizatie dedicata Europei de Est“, a explicat reprezentantul PSI Logistics.

Mixt intre economie si ecologie
Softurile logistice furnizeaza utilizatorilor o multitudine de optiuni pentru implementarea strategiilor verzi, cu utilizarea optima a resurselor disponibile de la nivelul intern al companiei pana la urmarirea proceselor din tot SC.
Dupa ce, cu ocazia LogiMAT Swisslog a prezentat in fata publicului sistemul automatizat de transport SmartCarrier, destinat depozitelor cu un flux dinamic de marfuri, pentru targul de intralogistica de la Hanovra furnizorul de solutii software va prezenta AutoStore, un sistem automat de depozitare si picuire individuala a produselor de dimensiuni reduse.
Datorita unor colaborari de succes, Swisslog si-a asigurat dreptul de a distribui AutoStore la nivel mondial. Acesta este un sistem complet de depozitare si procesare a comenzilor pentru produse de dimensiuni reduse, avand ca avantaj important usurinta cu care se poate implementa atat in cadrul cladirilor nou construite, cat si pentru cele deja existente. Datorita flexibilitatii, spatiul disponibil este utilizat intotdeauna in cel mai eficient mod. Marfurile sunt depozitate in cutii care se pot suprapune. Operatiunile de picuire si depozitare sunt desfasurate de roboti, care se misca pe un cadru de aluminiu pozitionat deasupra cutiilor unde sunt puse obiectele selectate. In 2010, sistemul a fost implementat in cadrul Avnet Logistics, in Germania, iar la inceputul acestui an Swisslog a semnat un contract global de distributie cu producatorul sistemului care a castigat premiul pentru cel mai bun produs la LogiMAT in 2011.
Robotii autonomi propusi de Swisslog pentru transportul marfurilor sunt echipati cu sisteme tehnologice ce le permit sa aiba propriul „sistem de gandire“ si reprezinta elementul cheie in atingerea unor standarde inalte in ceea ce priveste manipularea containerelor in diferite locatii din depozit. Datorita greutatii reduse, transportoarele autonome pot fi transferate cu usurinta in anumite module ale depozitului, asigurand astfel o utilizare eficienta. „SmartCarrier completeaza perfect portofoliul Swisslog. Centrele de distributie constau dintr-o combinatie de diferite tehnologii de transport si depozitare, cu un flux dinamic de marfuri. Datorita flexibilitatii, deschide noi oportunitati pentru solutii inovative, care de multe ori depasesc procesul de depozitare. Potentialul de interconectare a zonelor aditionale de picking cu depozitul central este si el prezent“, a explicat Daniel Fink, seful diviziei de dezvoltare a solutiilor de depozitare si distributie in cadrul Swisslog. SmartCarrier este un sistem unitar construit cu ajutorul a trei componente, pentru a grabi procesul de depozitare, insa nu este doar un sistem de depozitare, ci si de transport. Acesta se preteaza la centre de distributie, productie, dar si la alte domenii, ca farmaceutice, retail etc.
In cadrul dezvoltarii unor produse noi, o atentie sporita este dedicata reducerii consumului de energie. Astfel, alinierea la o logistica mai „verde“ a fost realizata prin conceptul GreenLog, o solutie de reducere a consumului de energie atat pentru sisteme, cat si pentru subsisteme, prin utilizarea unor materiale care garanteaza o greutate mai mica a sistemelor. Acestea se pot monta si retrofit pentru cei interesati sa poarte eticheta „GreenLog“.

Consum eficient de energie
De mediu este preocupat si furnizorul de solutii integrate pentru depozitare si distributie viastore systems, care va duce in fata vizitatorilor cele mai noi sisteme proiectate sa asigure eficientizarea operatiunilor si sa scada costurile. Fie ca este vorba de depozite cu un flux redus al marfurilor sau de centre de distributie cu cateva mii de comenzi procesate zilnic, cu sisteme complet automatizate sau manipulare conventionala manuala sau operate de stivuitoare, sistemele furnizate de viastore pot reprezenta raspunsul optim.
Sistemele standard de management al depozitelor monitorizeaza toate functiile necesare, de la receptia marfurilor pana la expeditie.
Viad@t consta dintr-un pachet de functii de baza care pot fi activate sau intrerupte tinand cont de cerinte, tipul depozitului si performanta. Softurile care imbunatatesc managementul sunt utile nu doar centrelor complexe de depozitare, ci si depozitelor conventionale care opereaza un volum mai redus. Flexibilitatea oferita transcende toate costurile de implementare si permite o adaptare mult mai buna la cerintele clientilor. In plus, sistemul nu se rezuma la anumite aplicatii de control al procesului de depozitare, ci si al transportului, sortarii produselor si pregatirii comenzilor.
Potentialul de economisire a energiei in cazul unui sistem de propulsie modern este deja bine cunoscut. Insa de ce functioneaza un sistem daca nu transporta nimic sau de ce circula un stivuitor in depozit daca nu este incarcat cu nimic si de ce nu este aleasa cea mai scurta ruta posibila sunt intrebari la care nu au fost gasite raspunsuri. Pentru a economisi energie este necesar un WMS inteligent care sa aiba raspunsurile la toate aceste intrebari. Sub denumirea de viastoreblue, furnizorul de sisteme pentru intralogistica a dezvoltat un concept care nu doar inregistreaza consumul individual de energie din depozit, ci monitorizeaza intregul sistem. De multe ori, cel mai mare consum de energie este inregistrat de un echipament in momentul in care functionarea lui nu este nici macar necesara.
In cazul multor transporturi nu este folosita nici macar 10% din capacitatea totala. Insa acesta nu este singurul caz, de multe ori ambalajele sunt mult prea mari pentru produsele transportate. La farmaceutice sau electrocasnice un procent foarte mic al ambalajului este ocupat de produs, restul fiind materiale de protectie. Solutia pentru aceasta problema este oferita de intralogistica. In astfel de cazuri intervine viad@tWMS, care analizeaza si calculeaza factorii cheie, eliberand un raport referitor la cantitatea de aer ambalata si transportata. O dimensiune corecta a ambalajului ajuta la descongestionarea drumurilor si reduce emisiile de CO2 si implicit cantitatea de reziduuri generata de ambalaje supradimensionate.
Uneori stivuitoarele trebuie sa parcurga „in gol“ distante destul de lungi doar pentru ca marfurile nu sunt asezate in depozit in functie de viteza cu care sunt manipulate. Un alt exemplu este reprezentat de benzile transportoare, mentinute la aceeasi viteza pe parcursul intregii zile, chiar daca numarul comenzilor procesate este mai mic in partea a doua. Un soft eficient si inteligent poate asigura un control automat pentru benzile transportoare prin functii de „stand-by“ si de „viteza maxima“ in orele de varf. Procesele pot fi customizate in functie de nivelul fluxului operational, pentru a asigura eficienta si din punct de vedere al productivitatii si al costurilor.    

Articole similare

Ad
Ad