Noul model Ford Trucks, ce si-a luat numele de la legendara serie F-150 si de la „fratii“ Ford C-Max si S-Max, comprima toate calitatile acestora, in special in materie de confort si tehnologie, aspecte care se reflecta in principal in reducerea costurilor de proprietate. Acesta este motivul pentru care a fost desemnat „International Truck of the Year 2019“ de catre juriul format din 23 de jurnalisti europeni care au efectuat teste intensive in august, in Turcia, pe ruta Istanbul Park-Podul Orhan Gazi-Yalova E5 si inapoi (175 km si 2,45 h), apreciind la noul model eficienta si trenul de rulare avansat, ce include Eco-Roll, Adaptive Cruise Control si Predictive Cruise Control bazat pe GPS, dar si silentiozitatea motorului Ford Ecotorq Euro 6 de 500 HP, de 12,7 l, cu sase cilindri in linie, ce face echipa buna cu transmisia automata ZF cu 12 trepte.
In cadrul ceremoniei de premiere de la IAA Hanovra, distinctia i-a fost decernata lui Haydar Yenigün (al doilea din stanga), director general Ford Otosan, de catre Gianenrico Griffini (centru), presedintele juriului ITOY, care a apreciat ca „F-MAX poate deveni un jucator relevant pe segmentul foarte competitiv al transportului pe distante lungi“.
Noul F-MAX a fost proiectat si testat de 500 de ingineri de la Ford Otosan pe o perioada de cinci ani, in 11 tari de pe patru continente, utilizand 233 de unitati prototip. Actiunea a implicat 15.500 de ore de testare in laborator si cinci milioane de kilometri parcursi pe sosea. „Am dezvoltat noul tractor cu principiile Ford de confort, putere, eficienta si tehnologie. Pentru a ne asigura ca designul garanteaza mai mult din punct de vedere al eficientei si al aspectului practic, am examinat fiecare parte si detaliu in mod repetat“, a declarat Haydar Yenigün.
Functiuni clare, la indemana soferului
Intre calitatile remarcabile ale noului model se evidentiaza noua cabina Ford Cargo pentru distante lungi, care ofera un mediu de lucru confortabil si ergonomic, cu compartimente generoase de depozitare si un bord cu functii digitale. „Ne-am dorit ca soferii care conduc vehiculul si care petrec mult timp in cabina sa se simta speciali si am facut asta prin oferirea senzatiei de spatiu“, a punctat Serhan Turfan, vicepresedintele Ford Trucks.
Cabina, cu designul modern focusat pe sofer, are un panou de bord rotunjit, cu un ecran tactil usor de folosit si un meniu in care se navigheaza usor. Ecranul TFT color de 8 inch permite afisarea tuturor functiilor, de la presiunea anvelopei, temperatura, la functiile de evaluare a soferului. „Sistemul de navigatie specific, implementarea Apple CarPlay, ca si functiile de conexiune Bluetooth sunt prezentate pe ecranul tactil multimedia LCD de 7,2”. Chiar si detaliile minore sunt considerate standard acum, pentru o placere mai mare de condus“, a precizat Serhan Turfan, amintind ca si scaunul de ultima generatie al soferului ofera confort maxim. „Acesta are o cursa de ajustare de 260 mm, fiind realizat dintr-un material de inalta calitate. In plus, are un design ergonomic care ii ofera soferului suport optim lombar la condus.“
Confort ca acasa
Sentimentul de spatiu este punctul forte al modelului. Pe langa latimea cabinei de 2,5 m, podeaua plata si inaltimea interioara de 2,16 m, F-MAX ofera soferilor un spatiu de depozitare patentat, cu cutie de depozitare care se lasa in jos cand se deschide, ca la avion, si se ridica sub tavan la inchidere. Patul superior se rabateaza complet, la 90O. „Una dintre cele mai importante cerinte ale soferilor din mai multe tari este ca podeaua sa fie perfect plata, astfel incat sa permita statul in picioare si un spatiu extins de lucru. Cred ca inaltimea de 2,16 m e indeajuns pentru majoritatea soferilor.“
Suprafata de depozitare de deasupra patului, dar si cele de sub parbriz sau din exterior, pe ambele parti ale vehiculului, sunt usor de utilizat si de curatat. Sistemul de control al iluminarii din zona patului si a compartimentului soferului, sistemele automate de climatizare si caracteristicile de reglare a volanului ofera un plus de confort in cabina, alaturi de mini-frigiderul cu capacitate de 38 l si filtrul de cafea, ambele incluse pe unele modele.
Unghiul de deschidere a usii pe trei niveluri face facila intrarea si iesirea in si din cabina. Materialul de acoperire a treptelor e impermeabil si nu permite depunerea prafului. „Designul inovativ si aerodinamic al cabinei, cu geamuri si oglinzi care ofera un camp vizual larg si cu grilaj frontal cu rol estetic, dar care ofera si putere, este completat de un interior nou care incorporeaza toate caracteristicile tehnologice si de confort necesare, dar si cea mai buna silentiozitate interioara din clasa sa, datorata zgomotului scazut al motorului si designului cu rol de absorbtie a sunetului“, a mai spus vicepresedintele Ford Trucks.
Putere si eficienta, dar si tehnologie de varf
TCO este atributul cheie al noului F-MAX , datorita armoniei dintre motorul de 500 CP (2.500 Nm) si axa spate, ambele produse in-house, si transmisia automatizata ZF cu 12 trepte. Haydar Yenigün a subliniat ca introducerea in 2020 a transmisiei dezvoltata in-house se va reflecta in reducerea si mai mare a TCO. „Aerodinamica superioara, calibrarea sistemului de propulsie si caracteristicile tehnice ce includ tehnologia E-APU, functia Eco-Roll, Predictive Cruise Control (Max Cruise) sau Hill Launch Assist, asigura performante remarcabile in ceea ce priveste consumul de combustibil, cu o marja de imbunatatire de 6% fata de modelele anterioare. Iar reducerea costurilor de intretinere cu pana la 7% si intervalele lungi de mentenanta/servisare scad si ele considerabil TCO“, a precizat Serhan Turfan. Acesta a amintit ca noul F-MAX este echipat cu un turbocompresor cu geometrie variabila, o pompa de apa si un compresor cu viteze multiple de lucru, asigurand o putere de franare totala de 1.000 kW, cu intarder optional.
CEO-ul Ford Trucks a precizat ca producatorul detine facilitati potrivite pentru dezvoltarea si testarea produselor. „Am infiintat un astfel de centru la mijlocul anilor ’80, iar de curand am investit din nou in robotizare, in liniile de productie a caroseriei, in liniile complet automatizate de vopsit, inclusiv pentru componente. Am investit si in capitalul uman – partea cea mai importanta – dar ne-am intarit si prezenta ca brand, in conditiile in care eram puternici pe piete ca Orientul Mijlociu, Africa si Rusia, in zona autobuzelor urbane, constructii si chiar camioane pentru distante lungi, dar in Europa stiam ca va trebui sa concuram cu altii pe segmentul vehiculelor grele. Am cheltuit peste 400 de milioane de euro pentru dezvoltarea noului produs, mai putin decat cheltuiesc competitorii. Insa, chiar daca suntem o companie mica, avem avantajul agilitatii.“
F-MAX aduce la bord si tehnologia revolutionara ConnecTruck, care le permite clientilor sa isi conecteze vehiculele proprii. Mai mult, platforma ofera si servicii de monitorizare si diagnoza la distanta, iar harta topografica speciala il face pe F-MAX capabil sa analizeze conditiile rutiere, astfel incat sa poata circula la viteza optima, obtinand o reducere a consumului cu pana la 4%. Integrarea FMS permite cloud-ului ConnecTruck Module si Ford Trucks sa actioneze ca baza de date pentru sistemele de gestionare a parcurilor terte.
Intai esticii vor putea achizitiona F-MAX, din 2019
F-MAX se va comercializa, din octombrie, doar in Turcia, urmand ca din 2019 sa fie vandut si in alte tari, intai din Europa pentru distante scurte. „Expansiunea a inceput in 2010 si am avansat pas cu pas. In 2020 se va incheia prima faza, care cuprinde toate tarile est-europene, pana jos, spre Grecia. Masinile insa vor circula si prin tarile vestice, mai ales ca exista in multe state occidentale service-uri dedicate.“ Noul model va fi produs in curand si la fabrica din Rusia.
Atat extinderea gamei, cat si expansiunea retelei si a serviciilor vor fi realizate in functie de nevoile pietei. In paralel se vor produce si modelele curente, „pentru ca inca ne bucuram de unele caracteristici ale modelelor curente. Nu va fi extindere de gama, ci mai degraba o «copiere» a fetei produsului pe unele modele actuale. Ne-am propus ca tehnologia ConnecTruck sa fie introdusa si pe modelele existente“, a mai spus Haydar Yenigün.
Pretul, desi nu este inca anuntat, se pare ca va fi competitiv, sub pretul celorlalte marci vestice care produc in Turcia si nu numai, dupa cum afirma reprezentantii producatorului. „Nivelul pretului de vanzare nu este neaparat aspectul pe care se concentreaza clientii, care mai degraba pun accent pe TCO. Clientii, foarte inteligenti in aceasta privinta, au invatat ca un vehicul cumparat mai ieftin s-ar putea sa ii coste mult mai mult in patru ani, iar pretul de revanzare sa fie mult mai mic.“
Mai mult, Haydar Yenigün precizeaza ca devalorizarea monedei turcesti nu ii aduce deservicii producatorului, aceasta afectandu-i numai pe producatorii locali. „Mai degraba ne ofera un beneficiu urias in fata competitiei din Europa care produce in afara Turciei. Toate contractele incheiate in lire in ianuarie valoreaza acum cu 40% mai putin. Deci un ochi rade, altul plange.“