Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) solicită autorităților statului amânarea aplicării majorării accizei la motorină – prevăzută pentru 1 ianuarie 2026 – pentru o perioadă determinată, pentru a permite evaluarea impactului real al schemei de ajutor de stat asupra competitivității transportatorilor români, repatrierii consumului de motorină și veniturilor bugetare generate indirect. Corelarea viitoarelor decizii fiscale cu rezultatele acestei evaluări ar fi foarte utilă, astfel încât politicile publice să fie coerente și eficiente.
“Adoptarea schemei de ajutor de stat privind restituirea unei părți din acciza la motorină reflectă recunoașterea, la nivel guvernamental, a faptului că nivelul accizei reprezintă un factor critic de competitivitate pentru transportatorii români, în special în contextul pieței unice europene, unde operatorii concurează direct cu firme din state cu fiscalitate mai redusă asupra carburanților. În acest context, considerăm că majorarea accizei la 1 ianuarie 2026 înainte de evaluarea efectelor reale ale schemei de ajutor de stat riscă să contravină obiectivului pentru care aceasta a fost instituită”, se arată într-un comunicat de presă FORT.
Deși schema de ajutor de stat prevede returnarea unei părți din acciză (40 bani/litru în trimestrul al IV-lea din 2025 și respectiv 65 bani/litru în primul trimestru din 2026) majorarea simultană a nivelului accizei de bază poate avea următoarele efecte negative:
a) Neutralizarea beneficiului economic real pentru transportatori, întrucât creșterea accizei de la 1 ianuarie 2026 va fi reflectată integral în prețul la pompă, generând un cost suplimentar imediat pentru operatori. În aceste condiții, compensarea parțială acordată prin HG riscă să nu acopere integral impactul fiscal, reducând semnificativ efectul net pozitiv al ajutorului de stat.
b) Lipsa de predictibilitate fiscală – Aplicarea concomitentă a unei majorări de acciză și a unei scheme temporare de compensare transmite un semnal de instabilitate și impredictibilitate fiscală, care afectează capacitatea operatorilor de transport de a-și planifica investițiile, flotele și contractele comerciale pe termen mediu și lung.
c) Menținerea sau accentuarea fenomenului de alimentare în afara României – Unul dintre obiectivele implicite ale schemei de ajutor de stat este repatrierea consumului de motorină, în condițiile în care o parte semnificativă a transportatorilor români alimentează în prezent în state membre cu prețuri mai reduse la carburanți.
În aceste condiții, majorarea accizei la 1 ianuarie 2026 riscă să mențină diferențele de preț față de statele vecine, să descurajeze alimentarea pe teritoriul României, chiar și în prezența mecanismului de compensare și să reducă veniturile bugetare din TVA și accize generate de consumul intern de carburant.
În absența unei perioade de evaluare, există riscul ca statul să suporte costuri bugetare cu schema de ajutor, fără a beneficia de creșterea volumului de carburant vândut în România și fără consolidarea bazei fiscale prin repatrierea consumului. În aceste condiții, efectul combinat al majorării accizei și al compensării parțiale poate deveni ineficient sau chiar contraproductiv, atât pentru bugetul de stat, cât și pentru mediul economic.
FORT își exprimă disponibilitatea de a participa la consultări tehnice cu reprezentanții institutiilor statului, pentru identificarea celor mai bune soluții care să asigure atât sustenabilitatea bugetară, cât și menținerea competitivității transportului rutier românesc.













