Iveco Bus și-a prezentat gama completă de vehicule electrice în cadrul unui eveniment european ce a reunit peste 200 de participanți – operatori, autorități de transport și jurnaliști. Noua generație de autobuze urbane E-Way, minibusul eDaily și noile Streetway Elec și Crossway LE Elec, ultimele două aflate la prima vizionare, au fost „flancate” de Crossway hibrid diesel-electric și E-Way hibrid CNG-electric, care asigură trecerea de la motoarele termice la mobilitatea electrică, fiind versatile și economice. Experții Iveco Bus au subliniat importanța utilizării serviciilor digitale în managementul optim al flotelor de vehicule electrice și și-au reafirmat angajamentul în dezvoltarea producției de baterii și a sistemelor tehnologice cu zero emisii. Foarte important, hidrogenul este în peisaj pentru viitorul apropiat, colaborarea cu Hyundai pentru furnizarea sistemului cu pilă de combustie pe H2 urmând să permită constructorului italian completarea gamei electrice și pe segmentul greu de marfă.
Hangarul Y din Paris-Meudon, primul de acest fel din Europa, construit în urmă cu 100 de ani și renovat recent pentru a găzdui evenimente publice, a fost la sfârșitul lui mai centrul operațiunilor Iveco Bus, desfășurate sub sloganul „Feel the BLUE pulse” (n.r. Simte pulsația albastră). Situată într-o zonă de pădure din apropiere de Paris, pe malul unui lac cu stuf și gâște sălbatice, locația a fost ideală pentru discuțiile purtate pe marginea mobilității electrice și a tehnologiilor de propulsie alternativă, prietenoase cu mediul.
„Ne propunem să fim în fruntea tranziției energetice spre un transport cu zero emisii. Am dezvoltat o soluție de electromobilitate ce reprezintă un întreg eco-sistem, cu autobuze electrice pe baterii furnizate de FPT, parte a Iveco Group, infrastructură de alimentare și un pachet dedicat de servicii de asistență și management. Următorul pas îl reprezintă dezvoltarea vehiculelor electrice cu pilă de combustie pe hidrogen (H2)”, a declarat Domenico Nucera, președintele Iveco Bus. Constructorul italian a semnat în acest sens un acord de colaborare cu Hyundai Motor Company, iar anul viitor și-a planificat lansarea primelor camioane pe H2. De altfel, Iveco Bus, care și-a crescut în ultimul an vânzările de autobuze urbane electrice cu 52%, are planuri ambițioase de investiții în electromobilitate, anunțând peste 115 milioane de euro în dezvoltarea fabricilor din Annonais și Rorthais (în Franța), din care aproximativ 70 de milioane de euro sunt dedicați autobuzelor electrice și pe hidrogen. În plus, a fost înființată o nouă divizie „E bench” în cadrul centrului R&D de la Venissieux, destinată testării tehnologiilor de ultimă oră, inclusiv a bateriilor.
Și la Výsoke Mýto, în Cehia, se va crește capacitatea de producție, în timp ce fabrica din Foggia, Italia, se va concentra pe asamblarea de baterii și de autobuze cu zero emisii, acestea din urmă în special pentru clienții italieni. Colaborarea cu Otokar va continua, la fabrica de la Sakarya urmând să fie construite pe mai departe autobuze urbane.
Iveco Bus a încheiat 2022 cu 13.000 de vehicule livrate, vânzări record în America Latină și punerea bazelor activității în Asia și Africa. Special în Europa, anul trecut a adus, cu o cotă de piață de 23%, și livrări de flote urbane în Franța, Belgia, Spania etc.
Streetway Elec completează gama urbană cu zero emisii
Alături de modelul E-Way, noul Streetway Elec completează gama de autobuze urbane Iveco cu emisii zero, care răspunde cu precădere cerințelor de mobilitate venite de pe piețele din Europa Centrală, de Est și de Sud, Africa, Orientul Mijlociu și Asia. Vehiculul, de 12 m lungime, este propulsat de motorul electric Voith, de 310 kW, și, la fel ca întreaga gamă de autobuze Iveco cu zero emisii, beneficiază de cea mai recentă tehnologie de baterii NMC Li-ion, cu densitate energetică ridicată, asamblate de FPT. Această arhitectură modulară de stocare a energiei oferă o gamă de combinații de 5, 6 sau 7 pachete de baterii distribuite pe acoperiș și în partea din spate a vehiculului, pentru a furniza o capacitate de stocare de 346, 416 sau 485 kWh. Capacitatea extinsă a bateriei permite o autonomie de până la 400 km, în funcție de condițiile specifice.
Streetway Elec poate fi încărcat doar prin sistem plug-in Combo 2 CSS, în maximum 5 ore, în funcție de capacitatea sistemului de încărcare (maximum 150 kW). Vehiculul poate fi configurat cu două sau trei uși și are o capacitate de transport de 90 de pasageri.
E-Way rămâne vârful de gamă Iveco pentru transportul urban. Vehicul este oferit acum cu noile baterii NMC, având o capacitate de 69,3 kWh per pachet. Modelele de 9,5 și 10,7 m lungime pot fi echipate cu 5 sau 6 pachete, pentru versiunea de 12 m se oferă aceleași opțiuni ca pentru Streetway Elec, iar modelele articulate pot fi dotate cu maximum 9 pachete de baterii, având 624 kWh. Atât autobuzele de 12 m, cât și cele de 18 m lungime vor fi în continuare disponibile în versiunile BRT (Bus Rapid Service), sub denumirea Linium.
Noua generație E-Way va fi propulsată de noul motor electric Siemens Elfa III, care furnizează 185 kW putere maximă (3.000 Nm) pentru versiunile de 9,5, 10,7 și 12 m și respectiv 330 kW (5.000 Nm) în cazul modelului articulat. O noutate o reprezintă puntea față de 8,2 t. Livrările noii generații E-Way vor începe în a doua jumătate din 2024, cu modelele de 12 m lungime.
Cu prilejul evenimentului de lângă Paris am putut testa un E-Way de 9,6 m. Autobuzul a impresionat prin manevrabilitate și nu doar din prisma dimensiunilor compacte, ci și a performanțelor trenului de rulare. Vehiculul dispune de accelerație puternică și de un sistem de frânare eficient și confortabil în același timp. Astfel, la eliberarea pedalei de accelerație se produce o decelerare ușoară continuă, cu recuperare de energie, și, în funcție de trafic, șoferul decide dacă să continue sau nu frânarea. Retarderul este eficient, astfel că în majoritatea timpului nu a fost necesară decât folosirea primei trepte. E-Way este echipat cu sistem de camere video interior-exterior, iar ecranele digitale care înlocuiesc oglinzile retrovizoare sunt amplasate optim, fix acolo unde te aștepți să le găsești. Bordul modern are afișaj digital, șoferul găsind dintr-o privire toate informațiile necesare (viteza de deplasare în cifre arabe, nivelul de încărcare a bateriilor și autonomia rămasă).
Versiunea hibridă cu sistem de propulsie CNG-electric a intrat în producția de serie la începutul acestui an și poate fi luată în calcul de către cei care doresc un vehicul prietenos cu mediul, mai accesibil ca preț decât varianta integral electrică și, în același timp, cu autonomie crescută. Autobuzul oferă performanțe la rulare și confort similare celorlalte versiuni E-Way, fiind disponibil cu o gamă largă de echipări.
Crossway LE Elec, o premieră în transportul suburban
Noul Crossway LE Elec combină caracteristicile care au adus succesul binecunoscutei game Crossway – profitabilitate operațională și flexibilitate – cu toate avantajele mobilității electrice. Este disponibil în versiuni de 12 și 13 m lungime în varianta urbană (Clasa I) și urmează să fie oferit ulterior și ca autobuz interurban (Clasa II). Cu prilejul evenimentului am avut posibilitatea să testez chiar versiunea lungă, de 13 m lungime, pe un traseu combinat, urban și interurban. Am apreciat manevrabilitatea, dar și puterea motorului electric central, de 330 kW și cuplu motor maxim de 2.200 Nm, care și-a dovedit eficiența inclusiv pe zonele de rampă și viraje din apropierea Hangar Y. Și pentru Crossway LE Elec sunt oferite aceleași pachete de baterii NMC asamblate de FPT, având capacități de stocare de 346, 416 și respectiv 485 kWh pentru Clasa I ori 416 și 485 kWh pentru versiunea de Clasa II.
Autobuzul poate fi reîncărcat în 5 ore în sistem plug-in, dar poate fi alimentat rapid prin pantograf, ascendent sau descendent (dotare opțională). Oferind până la 44 de locuri în versiunea de 12 m și 48 de locuri la 13 m lungime și două axe, Crossway LE Elec este autobuzul ideal pentru transportul suburban, unde este necesar un compromis între numărul pasagerilor așezați și cei în picioare. Structura sa constructivă, derivată din versiunea CNG, menține un centru de greutate coborât și o manevrabilitate excelentă. Vehiculul este produs la fabrica Iveco din Výsoke Mýto.
Crossway este disponibil și în varianta hibrid diesel-electric, cu propulsor Cursor 9, de 360 CP, și motor electric, această combinație asigurând o economie de combustibil de 8% (în funcție de aplicație se poate obține și mai mult).
Pentru capacități mai mici de transport, de până la 22 de pasageri, Iveco Daily este disponibil în versiunea full electric Line, atât ca minibus integral/panel van, cât și în versiunea șasiu. Noul e-motor sincron instalat în partea din spate a vehiculului oferă o eficiență ridicată, cu o putere maximă de 140 kW și cuplu maxim de 400 Nm. Utilizarea energiei poate fi optimizată prin selecția modului de conducere, cu focus pe putere sau pe economie. eDAILY oferă 3 moduri de regenerare, inclusiv modul One-Pedal Drive, pentru o conducere ușoară și conversia energiei cinetice de frânare în electricitate, reducând consumul de energie și uzura plăcuțelor de frână.
Noul eDaily este echipat cu 3 baterii FPT de 37 kWh fiecare, pentru o capacitate totală de stocare de 111 kWh. Acestea integrează celule cu tehnologie unică Litiu-ion și oferă o densitate energetică de cel mai înalt nivel (265 Wh/kg la nivel de celulă). De asemenea, greutatea bateriei este de doar 270 kg.
eDaily poate fi reîncărcat de la încărcătoare publice, prize industriale și casnice, inclusiv de la sursă de încărcare rapidă de până la 80 kW, iar portul de încărcare frontal este ușor accesibil indiferent de direcția din care vine cablul. În spatele clapei glisante care protejează ștecherul de apă și praf, un indicator LED arată starea și nivelul de încărcare.
Alte versiuni complet electrice ale e-Daily, cum ar fi modelele gamei Access, vor fi lansate anul viitor.
Mobilitatea electrică, un ecosistem complet
Trecerea la mobilitatea electrică este mai mult decât simpla achiziție a unor vehicule, au atras atenția reprezentanții Iveco Bus. Vorbim despre un ecosistem complet, care include autobuzele electrice plus infrastructura de încărcare (stații de încărcare lentă și/sau de oportunitate). Și, tocmai de aceea, se recomandă ca înainte de a decide orice achiziție – mai ales că investiția este uriașă – să se facă o analiză a aplicației de transport, pentru identificarea celor mai bune soluții. Desigur, sunt situații în care se merge pe un mix de tehnologii, pe lângă vehiculele 100% electrice fiind necesare și modele hibride sau CNG.
Întrebat dacă dezvoltarea portofoliului de vehicule electrice va continua cu gama interurbană ori turistică, Domenico Nucera s-a arătat rezervat. Prioritizarea investițiilor va ține cont în perioada următoare de tendințele pieței, iar deocamdată cele mai mari eforturi vor fi făcute în direcția transportului public (urban și suburban). Lansarea unui autobuz intercity electric este în plan pe viitor, în timp ce despre un autocar cu zero emisii nu se poate pune problema. „Piața încă nu și-a revenit după cei 3 ani de pandemie. Astfel, dacă în 2019 se vindeau 8.000 de autocare pe an, acum volumele s-au înjumătățit. Nu excludem lansarea unui model nou, dar în acest moment Evadys este suficient”, a concluzionat șeful Iveco Bus.