Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Germania începe monitorizarea automată a greutății camioanelor: Proiect pilot pe autostrada A4

Într-o mișcare menită să apere infrastructura rutieră și să crească siguranța în transportul de mărfuri, Germania lansează un proiect pilot de monitorizare automată a greutății camioanelor, pe una dintre cele mai aglomerate artere de tranzit ale țării.

Obiectiv: Camioane mai sigure, drumuri mai durabile

Acordul dintre BALM și Autobahn GmbH, semnat în mai 2023, prevede amenajarea a 16 puncte de control al greutății, distribuite strategic pe rețeaua de autostrăzi din Germania. Amplasamentul ales pentru proiectul-pilot nu este întâmplător: autostrada A4 este un coridor esențial pentru transportul de mărfuri provenite din porturile Anvers și Rotterdam, iar apropierea de hub-ul feroviar Köln-Eifeltor o face și mai relevantă pentru monitorizarea traficului greu.

Cum funcționează sistemul de monitorizare

Sistemul de control va include punte de cântărire integrate în carosabil, cu tehnologie atât statică, cât și dinamică. Astfel, camioanele care trec pe porțiunea de drum prevăzută cu senzori de greutate pe osie vor fi preselectate automat. Dacă un vehicul depășește masa maximă admisă, va fi redirecționat prin panouri electronice de afișare spre zona de odihnă, unde va fi cântărit din nou, cu acuratețe, pe o bandă specială de verificare.

Cântărirea combină două tehnologii:

  • Un cântar static neautomat (pentru verificări detaliate la oprire);
  • Un cântar dinamic automat, care măsoară greutatea vehiculului în mișcare, fără oprire completă.

În cazul în care se constată o supraîncărcare, vehiculul va fi oprit pentru reîncărcare sau descărcare, iar operatorul va face obiectul unei sancțiuni administrative.

Infrastructură protejată, transport mai eficient

Creșterea traficului de marfă în Europa pune o presiune enormă asupra infrastructurii rutiere. Drumurile și, mai ales, podurile sunt vulnerabile la uzură rapidă din cauza vehiculelor care circulă încărcate peste limitele admise, deseori fără a fi verificate. Noua rețea de puncte de control urmărește nu doar să impună respectarea regulilor, ci și să optimizeze circulația, prin filtrarea inteligentă a traficului greu, reducând astfel timpii morți pentru camioanele conforme.

Finalizarea și punerea în funcțiune a punctului de control-pilot de pe A4 este prevăzută pentru primăvara anului 2026. BALM va gestiona operațiunile de verificare, în timp ce Autobahn GmbH va proiecta și exploata infrastructura tehnică.

Dacă proiectul se dovedește eficient, acesta ar putea deveni model pentru monitorizarea greutății camioanelor în toată Europa, în contextul în care statele membre caută soluții pentru a proteja drumurile, a crește siguranța și a reduce impactul transportului rutier asupra mediului.

Articole similare

Ad