Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Goana dupa zero emisii

Editia din acest an a UITP s-a desfasurat sub semnul necesitatii reducerii emisiilor poluante si a amprentei de carbon, subiecte ce au devenit deja laitmotivele tuturor dezbaterilor privind viitorul transportului rutier. Sanctiunile ce se prefigureaza pentru utilizatori, dar si pentru constructori in ceea ce priveste cumpararea, respectiv comercializarea de autobuze diesel sunt uriase. Astfel, producatorii de autobuze investesc masiv in tehnologie, pentru a veni cu solutii cat mai „verzi“, iar ultima „moda“ sunt vehiculele cu propulsie pe celule de hidrogen. Intrucat pretul este pe masura beneficiilor, fara un sprijin puternic din partea administratiilor locale implementarea acestor tehnologii nu se va putea realiza.


Comitetul Asociatiei Internationale de Transport Public (UITP) a ales Stockholm, capitala Suediei, pentru editia din acest an a Congresului de profil, care are loc o data la doi ani, tocmai pentru ca acest oras este un exemplu in reducerea poluarii si chiar are implementate mai multe sisteme ecologice de transport, atat rutier (autobuze, tramvaie, trenuri), cat si maritim. Dezbaterile din cadrul Congresului UITP s-au purtat in directia reducerii emisiilor. Pe langa tehnologia electrica, propulsia pe celule de hidrogen (H2) este ultima tendinta in domeniul solutiilor prietenoase cu mediu, fiind considerata mai „verde“ decat energia electrica, deoarece nu se poate obtine decat din surse ecologice – eolian sau din gunoi menajer, prin procese chimice. Din pacate, tehnologia pe H2 e cea mai scumpa. Pretul unui astfel de vehicul este cu circa 20% peste pretul unui autobuz electric, care este mai mult decat dublul unuia conventional. Prin urmare, numai cu o implicare consistenta din partea administratiilor locale se vor putea sustine investitiile cu zero emisii. Oricum, avand in vedere constrangerile de disponibilitate si autonomie ale noilor tehnologii, cel mai probabil in viitor se vor adopta solutii combinate, inclusiv troleibuze cu baterii, pentru flexibilitate sporita.
Intre timp, fabricile din Europa lucreaza din greu pentru a putea onora cererile de autobuze diesel, cat timp acestea se pot achizitiona inca fara restrictii. Astfel, mai multe administratii locale au ales sa demareze acum si/sau in perioada imediat urmatoare campanii de innoire a flotelor, pentru ca in momentul in care vor intra in vigoare limitarile la nivel de volume sa nu fie presate de inlocuirea unui numar mare de vehicule cu modele ecologice scumpe. In special in cazul legislatiei europene privind reducerea emisiilor de CO2 penalitatile sunt uriase si se indreapta spre utilizatori si producatori deopotriva. Mai exact, pentru depasirea cotei stabilite de emisii aferente totalului de autobuze noi comercializate, penalitatile se ridica la 4.500 de euro/g/1.000 km.
In linie cu temele generale de discutie, producatorii de autobuze au etalat cele mai noi produse si solutii prietenoase cu mediul. Astfel, Iveco Bus a prezentat autobuzul electric Heuliez GX Linium, model din care au fost comandate deja 54 de unitati de catre RATP (Paris). Livrarile incep in 2020, iar valoarea totala a achizitiei se ridica la 133 de milioane de euro. In paralel, Iveco Bus mai ofera Crealis electric, dar si minibusul Daily electric.
Producatorul italian e avansat si cu tehnologia pe gaz natural comprimat (CNG), pe care o sustine in continuare. Livrarile pentru Crossway CNG vor incepe din septembrie, iar obiectivul pentru 2019 este de a atinge 120 de unitati. In Franta, una dintre principalele piete pentru Iveco Bus, se fac eforturi pentru a elimina poluarea, iar in cativa ani s-a anuntat restrictionarea accesului autovehiculelor diesel in orase. Din 2020, legislatia franceza prevede ca 50% din achizitiile de vehicule noi sa fie modele ecologice, iar din 2025 procentul urca la 100%. La fel, in Olanda, din 2025 nu se vor mai putea cumpara autobuze diesel, iar flotele existente vor trebui inlocuite cu vehicule ecologice pana in 2030. Pentru ca efortul investitional este foarte mare in cazul electricului, gazul repezinta o alternativa viabila. Si in Italia se merge mult pe gaz, pe toate categoriile de vehicule – minibusuri, vanuri, autoturisme.
Iveco Bus a prezentat si proiectul „Garajul Inteligent”, prin care se optimizeaza spatiul din autobaze. Autobuzele Urbanway, echipate cu tehnologie digitala, se misca autonom si se parcheaza singure, utilizand la maximum spatiul disponibil.
Si MAN promoveaza sistemul EfficientHybrid, disponibil pentru autobuzele cu motorizare diesel si CNG. Modelul Lion’s City electric va intra in productia de serie in 2021 si se estimeaza ca va avea o pondere de 65% din totalul volumelor realizate in transport urban. Autonomia garantata de producator este de 200-270 km, in functie de conditiile de trafic, iar linia de design Smart Edge confera Lion’s City E un aspect elegant si futurist. In paralel cu autobuzul electric, producatorul german ofera si servicii de consultanta pentru configurarea celui mai bun sistem de transport, in functie de necesitatile din fiecare oras.
Separat, autocarul Lion’s Coach, recent innoit, se vinde foarte bine, iar anul acesta au venit si clienti noi.

Tehnologia pe celule de H2, cea mai „verde“ solutie
Solaris a facut un pas inainte in dezvoltarea tehnologiilor ecologice si a prezentat acum modelul Urbino 12 cu motor pe H2. Proiectul a inceput in 2014, primele doua autobuze electrice articulate cu sistem auxiliar pe H2 fiind livrate la Hamburg, Germania. Alte 10 troleibuze cu baterii si sistem auxiliar pe H2 au mers la Riga, Letonia.
Noul autobuz cu propulsie exclusiv pe celule de H2 are tehnologie canadiana Ballard. Cinci rezervoare de H2 din material compozit ultra-rezistent au o capacitate de 500 l, respectiv 39 kg H2 si functioneaza la o presiune de 350 bar. Energia e transmisa direct la axa motoare ZF AVE 130, cu doua motoare electrice a cate 125 kW fiecare montate pe roti. Surplusul de putere si energia eliberata la franare sunt inmagazinate si folosite pentru varfuri de putere. Urbino 12 pe H2 va incepe de anul viitor testele la RATP, in Paris. Solaris a primit deja o comanda de 12 unitati pentru Sasa Bolzano, Polonia, cu livrare in 2021.
Solaris a fost cumparat in 2018 de catre grupul basc CAF, producator mondial de trenuri si tramvaie, care a adus aportul de capital necesar dezvoltarii dorite de grupul polonez. Odata cu noua achizitie, CAF si-a largit portofoliul de produse; separat, Solaris va renunta la tramvaiul Tramino. Toata productia de autobuze va ramane in Polonia, la fel si cercetarea si dezvoltarea tehnologica. In prezent se cauta sinergii intre cele doua companii pentru optimizarea productiei.
Pentru 2019 s-a estimat un volum de 1.600 de vehicule, din care 40% non-diesel. In urma licitatiilor castigate vor fi livrate 130 de autobuze articulate pentru Varsovia, Polonia, dar si 250 de autobuze electrice catre Milano, Italia. In paralel, se pregateste lansarea modelului bi-articulat Solaris Trollino, de 24 m lungime. Obiectivul pentru urmatorii ani este cresterea productiei la peste 2.000 de unitati pe an.
Van Hool se numara printre pionierii dezvoltarii de vehicule cu sisteme ecologice de propulsie. Carosierul belgian a expus A330 pe H2, primul dintr-un lot de 40 de unitati, comanda comuna Köln si Wuppertal.
Proiectul autobuzului pe celule de H2 a inceput in 2005, pentru piata nord-americana, iar in 2007 a fost construit prototipul pentru Europa. Dupa o perioada in care interesul pentru aceasta tehnologie nu a fost prea mare, acum s-a revenit „in forta“, pe langa cele 40 de unitati fiind demarat un proiect BRT pentru Peu, Franta. Furnizorul motorului pe H2 este grupul Ballard. A330 pe H2 este disponibil cu design Exqui.City sau standard Van Hool. Sasiul este produs la fabrica din Macedonia, unde lucreaza 1.300 de angajati. Tot aici e construita gama EX, dar si autocarele TX pentru piata americana, cu exceptia modelului etajat. Acesta din urma, impreuna cu CX si TX pentru Europa sunt in continuare produse in Belgia.
Si eCitaro prezentat la standul Daimler Buses poate fi comandat cu motor suplimentar pe celule de H2, in vedere extinderii autonomiei. Reprezentantii producatorului german sustin ca aceasta varianta este mai economica decat autobuzele exclusiv pe H2 si pentru rulajul zilnic nici nu este nevoie de mai mult. Daimler Buses a studiat si dezvoltat autobuze pe H2 de peste 10 ani, dar acestea au ramas la stadiul de pre-serie. Cel mai probabil tehnologia pe H2 va lua avant din 2022-2023, odata cu dezvoltarea ei pentru industria de autoturisme, unde bugetele de cercetare si dezvoltare sunt mult mai mari decat la vehicule comerciale, este de parere Ulrich Bastert, Head of Marketing, Sales and After-Sales Daimler Buses. Pretul de achizitie este mai mare in cazul tehnologiei pe H2, dar si autonomia comparativ cu vehicule electrice, iar costul de operare este mai bun. Un semnal in directia amploarei pe care o va lua H2 este faptul ca Guvernul chinez a schimbat in 2018 destinatia subventiilor, de la electric la H2.

Ramane focus pe electric
Peste jumatate din productia VDL Bus&Coach este reprezentata la acest moment de autobuze hibride sau 100% electrice. Cererea e foarte mare, timpul de livrare fiind de 8-9 luni. Implementarea unui proiect electric nu este la fel de simpla ca achizitia unei flote diesel; trebuie puse la punct multe detalii logistice, solutii de alimentare cu energie, infrastructura etc. Astfel, timpul total necesar pentru finalizarea unui astfel de proiect se ridica la circa un an.
VDL promoveaza alimentarile de oportunitate. Sistemul de incarcare lenta, prin plug-in, e facil, dar necesita timp, pe care unii operatori nu vor sa il piarda. Plus ca un pachet mare de baterii scade capacitatea de transport. La stand a fost expus primul autobuz Citea electric de 18 m lungime dintr-o comanda de 13 unitati pentru Arriva.
Constructorul olandez a lansat recent un autobuz electric de 15 m lungime, configuratie LE (intrare joasa), destinat transportului interurban. De asemenea, are in teste un autobuz electric cu extensie de autonomie pe H2. Se analizeaza si oportunitatea asamblarii de pachete de baterii, dar pentru a fi rentabil este nevoie de volume suficiente.
Separat, piata de autocare se mentine stabila, iar VDL a crescut fata de 2018 inclusiv in Romania (cele mai solicitate configuratii sunt 13 m lungime si doua axe). Tot in tara noastra s-au vandut 50 de autobuze Citea rulate, pentru Societatea de Transport Voluntari, care vor fi folosite in zona metropolitana a Capitalei.
Temsa a expus trei vehicule, din care doua electrice, dovada a angajamentului constructorului turc pentru a dezvolta activitatea in Europa. Primul este Avenue Electron, de 12 m, cu o capacitate de transport de 85 de pasageri, echipat cu motor de 250 kW, ce se poate incarca in maximum trei ore. Vehiculul este oferit cu baterii de 300 kWh, ce garanteaza o autonomie de 350 km, insa e disponibil si cu pachete de 240 sau 360 kWh. Alaturi de acesta, MD9 electriCity LE, de 9 m, este propulsat de acelasi motor canadian TM4, insa este oferit cu pachete de baterii de 200 sau 240 kWh, pentru o autonomie de 230 km. Ambele modele sunt gata pentru productia de serie, MD9 fiind deja in operare in Turcia.
Temsa a incheiat 2018 cu 1.200 de vehicule. Special pe sectorul privat se constata un interes mare din partea operatorilor pentru modelul Prestij, care se bucura de mare succes si in Romania, fiind disponibil prin importatorul Anadolu Automobil Rom.

Autobuze electrice noi completeaza oferta
Irizar a expus modelele ie bus articulat si un prototip ie tram cu sistem pantograf, pentru alimentare de oportunitate. Langa acestea a fost prezentat si un pachet de baterii ce demonstreaza capacitatea tehnologica a fabricii Irizar.
Modelul ie bus face parte dintr-o comanda de 14 unitati pentru Luxemburg. Autobuzul, de 18 m, este configurat cu sistem de alimentare plug-in si are autonomie de 277 km, gratie pachetului de baterii de 525 kWh (pre-incalzitor pe bio-combustibil).
Prototipul ie tram a fost construit pentru un beneficiar din Franta, fiind printre primele modele in teste cu pantograf. Puterea maxima inmagazinata in baterii este de 90 kWh, cu incarcare in cinci minute. Irizar a primit deja comenzi din Elvetia si Germania si lucreza la un proiect BRT pentru Vitoria, in Spania – 13 ie tram de 12 si 18 m lungime, cinci sisteme pantograf, ticketing in statii si contract de service pe 15 ani. Cel mai mare proiect ie tram a fost demarat in mai a.c. la Amiens, Franta – 43 de vehicule articulate.
2019 se va incheia cu 100 de autobuze electrice Irizar vandute. Timpul de livrare este de 8-10 luni. In paralel se testeaza si camionul electric, livrarile fiind estimate pentru 2020.
Volvo Buses a prezentat un nou autobuz electric 7900 articulat intrat in productia de serie. Vehiculul, disponibil in variante de 18 si 18,7 m lungime, are capacitate maxima de 150 de pasageri. Incarcarea cu energie se poate face atat peste noapte, la depou, cat si prin pantograf. Volvo 7900 electric articulat e propulsat de cele doua motoare amplasate pe rotile axei ZF AVE 133, ce dezvolta 185 kW fiecare. Capacitatea totala de energie stocata in baterii este de 250 kWh. Unitatea de aer conditionat are putere de racire de 31 KW si de incalzire de 56 kW. Optional, sistemul de incalzire poate fi suplimentat cu un agregat de 30 kW, din care 14 kW reprezinta energie electrica si 16 kW este produsa din diesel. Reprezentantii Volvo sustin ca autobuzul electric articulat este cu 80% mai eficient energetic decat un autobuz conventional pe motorina.

BYD s-a instalat in Europa
BYD si-a demarat productia la fabrica din Ungaria in 2018, cu focus pe piata europeana. Deocamdata se lucreaza intr-un singur schimb, cu o productie totala de 200 de unitati pe an. La nevoie, aceasta se poate dubla. Mesajul transmis la UITP a fost inscris clar pe autobuzul expus: „Construit in Europa, pentru Europa“. Cele mai multe componente ce echipeaza vehiculul sunt produsie aici: bord, scaune, usi, plafon, aer conditionat etc. Bateriile fier-fosfat au 348 kWh capacitate si asigura o autonomie de 250 km, iar prin sistemul de management al energiei se asigura reducerea degradarii bateriilor si cresterea duratei de functionare a acestora.
89% din asamblarea autobuzului se face in Ungaria, inclusiv productia de sasiuri, iar finisajele se executa la fabrica BYD din Franta. Constructorul chinez, care a livrat sau are in lucru peste 700 de unitati pentru Europa (in special in Marea Britanie si in tarile nordice), detine o cota de piata de 20% din totalul autobuzelor electrice.
Si Jiangsu Alfa Bus tineste piata europeana, prin achizitia Basco (Italia), cu care a infiintat Alfabus Europa. Producatorul chinez si-a schimbat in 2014 toata gama diesel si CNG in vehicule electrice. Modelul de 12 m expus e primul realizat special pentru piata europeana, cu componente de aici si baterii japoneze (LiNMC). In iulie va fi adus modelul de 8 m, iar in septembrie, cel de 10,5 m.
Scania a etalat un concept, care nu prea are perspective in perioada urmatoare, tinta fiind 2030. Este vorba de vehiculul autonom NXT, cu constructie modulara si trei caroserii diferite, pentru transport de pasageri, de marfa sau ca vehicul de reciclare.

Autobuze diesel la UITP
Anadolu Isuzu a avut o prezenta inedita, cu doua autobuze diesel de capacitate medie, ce se bucura de succes pe segmentul sub-urban: Isuzu Visigo si Novocity Life Premium. Ultimul are 8 m lungime, o capacitate de 21 de locuri pe scaune plus 39 in picioare si e propulsat de motorul FPT NEF4, de 186 CP. Pachetul Premium include design nou al sectiunilor fata si spate, podea acoperita cu material ce imita lemnul, monitor LCD, geamuri laterale duble, porturi USB, cabina pentru sofer complet echipata si scaun ISRI cu incalzire si optiuni de ajustare. Nu lipsesc sistemele de monitorizare de jur-imprejurul vehiculului si avertizare in caz de coliziune. In plus, se ofera mai multe optiuni de materiale si culori pentru configurare la interior.
Avenue diesel LF12, al treilea autobuz de la standul Temsa, e dotat cu motor Cummins de 280 CP si transmisie ZF EcoLife. Vehiculul este oferit pietelor central si nord-europene. In 2018 a fost castigata licitatia de 60 de unitati pentru Adana, Turcia, iar anul acesta au fost castigate licitatii in Lituania (25) si Germania (10).
Alexander Dennis a prezentat un autobuz etajat din cele 13 unitati ce vor fi livrate catre Transport Lausanne, in Franta. Carosierul britanic e tot mai interesat de piata Europei continentale, aceasta fiind a doua comanda mai consistenta dupa cele 430 de autobuze etajate achizitionate de catre BVG, in Berlin. Fabrica Alexander Dennis are capacitate de 2.300 de unitati pe an, iar timpul de livrare e de circa 10 luni. Special pentru piata din Marea Britanie se colaboreaza cu BYD, care furnizeaza sasiul pentru autobuzele electrice etajate carosate local.

Articole similare

Ad