Care sunt cerințele impuse unui mare operator de flotă de către tranziția la sistemul de propulsie? Ce poate fi deja implementat astăzi și care este semnificația faptului că nu mai există 10 sau 100 de camioane pe drum, ci mai mult de 1.000? Tranziția unei flote mari de camioane are loc, de asemenea, în etape Acest lucru se datorează faptului că și un operator al unei flote mari dorește să acumuleze experiență înainte de a face următorii pași. Acest lucru este exemplificat de Große-Vehne. Rețeaua corporativă GV Trucknet operează în întreaga Europă cu aproximativ 1.200 de camioane proprii, 90% fiind de la Mercedes-Benz. Succesul tranziției depinde de îndeplinirea a numeroase condiții. Alături de o gamă adecvată de vehicule, sunt imperative capacitatea rețelei și infrastructura de încărcare corespunzătoare. Și nu în ultimul rând, implementarea vehiculelor electrice trebuie să fie rentabilă, ceea ce înseamnă că trebuie să existe paritate de costuri cu camioanele diesel.
GV Trucknet lucrează direct cu Mercedes-Benz Trucks la toate aceste aspecte. În cadrul cooperării, au fost stabilite primele rute pentru camioanele electrice, iar altele sunt în curs de proiectare.
Christoph Forcher, eConsultant la Mercedes-Benz Trucks și, în această calitate, responsabil și pentru Große-Vehne: “Conversia, în special a flotelor mari, la motoare alternative este o întreprindere extrem de complexă. Suntem foarte mulțumiți de faptul că clienții vechi ai Mercedes-Benz Trucks, precum Große-Vehne, manifestă interes și sunt deschiși la noile tehnologii. Considerăm că sarcina noastră este de a-i sprijini în procesul de transformare încă de la început, astfel încât trecerea succesivă la camioane cu emisii zero să fie o poveste de succes pentru ei.”
René Große-Vehne, director general al GV Management: “În calitate de furnizor responsabil de servicii logistice, ne confruntăm în mod activ cu tranziția către motoare și suntem pregătiți să ne aducem contribuția la protecția climei. Din punctul meu de vedere, este esențial să testăm mai multe tehnologii alternative – nu numai baterii, ci și motoare pe bază de hidrogen, de exemplu. O caracteristică a electromobilității este că nu depinde doar de vehiculul potrivit pentru scopul urmărit, ci și de infrastructura de încărcare, precum și de generarea și stocarea energiei.”
eActros 300 Lowliner pentru traficul electric de livrare
Două eActros 300 cu varianta lowliner vor fi utilizate pentru prima dată în noile curse dus-întors planificate. Tractoarele Mercedes-Benz pentru semiremorci cu acționare electrică pe baterii sunt capabile să tracteze megatrailere cu o înălțime internă de trei metri, care sunt utilizate pe scară largă în logistica auto. Tractoarele cu semiremorcă eActros circulă între locația GV Trucknet din Kornwestheim, lângă Stuttgart, și uzinele de camioane Mercedes-Benz din Wörth și Gaggenau. Cu ajutorul conceptului său de logistică de intrare, Mercedes-Benz Trucks intenționează să electrifice complet traficul de livrare către uzina Wörth până la sfârșitul anului 2026. Într-o etapă următoare, planificarea presupune extinderea procedurii și la celelalte uzine germane din rețeaua de producție Mercedes-Benz Trucks, Kassel, Mannheim și Gaggenau. Partenerii logistici precum GV Trucknet joacă un rol central în această dezvoltare.
Deplasarea oferă o utilizare ideală a resurselor: Pe drumul de dus, camioanele transportă componente de vehicule ca materiale de producție, iar pe drumul de întoarcere transportă încărcături goale. Distanța parcursă este de aproximativ 100 km, într-un singur sens. Deoarece eAcros 300, fiind un tractor cu semiremorcă, este capabil să atingă o autonomie de până la 220 km cu o singură încărcare a bateriei, șoferii nu trebuie să ia în considerare încărcarea intermediară pe traseu. Aceasta înseamnă că ei pot utiliza exclusiv stațiile de încărcare ale GV Trucknet și Mercedes-Benz Trucks la punctul de plecare și la destinație. La depozitul GV Trucknet din Kornwestheim, șoferii au posibilitatea de a utiliza o stație de încărcare cu o putere de 160 kW, iar în cea mai mare unitate de producție Mercedes-Benz Trucks din lume există un întreg parc de încărcare cu stații de încărcare de diferite capacități.
Tractoare cu semiremorcă eActros 300 pe drum pentru Mercedes-Benz Group AG
De ceva timp, Große-Vehne Spedition utilizează două tractoare cu semiremorcă eActros 300 obișnuite pentru Mercedes-Benz Group AG, adică și pentru logistica auto. Vehiculele fac naveta într-o călătorie dus-întors între fabrica de motoare Bad Cannstatt și fabrica Sindelfingen. Cele două e-truck-uri Mercedes-Benz cu baterii electrice parcurg zilnic aproximativ 180 km fiecare și, până la punerea în funcțiune a infrastructurii de încărcare planificate, sunt încărcate într-o stație de camioane. Electrificarea acestei operațiuni la Mercedes-Benz Group AG a fost primul proiect de consultare cu o companie industrială implementat de Daimler Truck.
GV Trucknet are planuri de a adăuga mai multe camioane electrice la cele patru existente. “Vom suplimenta flota cu alte e-vehicule”, anunță René Große-Vehne, adăugând că în prezent sunt în discuții cu alți clienți. “Avem un interes foarte mare în implementarea mobilității electrice și pe bază de hidrogen, precum și a combustibililor alternativi și în acumularea de experiență”, explică acesta. Există, de asemenea, un interes corespunzător mare pentru eActros 600 pentru aplicații grele în transportul pe distanțe lungi și pentru camionul GenH2 alimentat cu hidrogen de la Mercedes-Benz, care va intra în curând în testele clienților.
Clienții sunt din ce în ce mai interesați de ofertele ecologice
Große-Vehne observă un interes tot mai mare din partea clienților săi pentru serviciile logistice ecologice. Unul dintre motive: În multe cazuri, companiile de transport și-au stabilit obiective climatice și de mediu. Multe dintre acestea sunt sau vor fi supuse obligațiilor de raportare în conformitate cu noile norme ale Directivei privind raportarea privind durabilitatea întreprinderilor (CSRD) și trebuie să documenteze măsurile pe care intenționează să le ia pentru a-și reduce emisiile de CO2. În acest context, acestea acordă, de asemenea, o atenție sporită logisticii.
Întreaga conducere superioară de la Große-Vehne sprijină ferm neutralitatea CO2. Potrivit companiei, GV Trucknet a fost, ca unul dintre primii furnizori importanți de servicii logistice, complet neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 începând cu 2018. Pentru a compensa emisiile de CO2 care au fost inevitabile până în prezent, grupul corporativ va fi plantat deja un milion de copaci până la sfârșitul anului.
Cereri adresate factorilor de decizie politică: Consolidarea infrastructurii și fiabilitatea planificării
În ceea ce privește investițiile, GV Trucknet a putut utiliza subvenții din programul de subvenționare KsNI al guvernului federal german nu numai pentru toate cele patru camioane electrice, ci și pentru infrastructura de încărcare din Kornwestheim. Acest lucru face ca implementarea lor să fie mai atractivă și din perspectivă economică. Stațiile de încărcare rapidă cu 160 kW au o putere adecvată pentru cerințele actuale de utilizare. Cu toate acestea, condițiile existente pentru infrastructura de încărcare a depozitelor variază de la un amplasament la altul. Aceasta înseamnă că o abordare care ar putea fi adoptată de companiile de transport este de a construi flote electrice acolo unde condițiile sunt cele mai favorabile în ceea ce privește spațiul și conexiunile la rețea. Große-Vehne este, de asemenea, deschis în ceea ce privește instalațiile fotovoltaice de pe acoperiș, cu scopul de a menține vehiculele în mișcare cu electricitate solară produsă în regie proprie. Și în acest caz, condițiile existente diferă de la o locație la alta.
Deoarece GV Trucknet dă un exemplu bun, René Große-Vehne nu are nicio îndoială că neutralitatea CO2 va fi un succes și la nivel federal. Guvernul federal urmărește acest obiectiv până în 2045. “De ce să nu reușim să facem acest lucru”, spune transportatorul. “Ce alternativă avem?” Cu toate acestea, el ar prefera puțin mai mult sprijin pentru sectorul transporturilor și logisticii pe drumul către neutralitatea climatică. Un aspect ar fi crearea unei infrastructuri naționale de încărcare și umplere. “Dacă promovăm electrificarea, va fi necesar să construim și infrastructura, altfel nu va funcționa.”
După încheierea bruscă a programului de subvenționare KsNI, sectorul are nevoie, în plus, de o mai mare predictibilitate și fiabilitate a planificării. Situația actuală este că camioanele cu emisii zero sunt scutite de taxele de drum bazate pe CO2 doar până la sfârșitul anului 2025 – pentru Große-Vehne, o perioadă prea scurtă pentru a face față marilor investiții necesare. Și, nu în ultimul rând, managerul pledează pentru standarde în tranziția motorului. “Avem nevoie de standarde industriale”. Acesta subliniază faptul că standardele s-au dovedit a fi eficiente – în special în domeniul logisticii, după cum demonstrează succesul universal al containerelor sau al paleților.