Consiliului de Miniștri din Polonia a anunțat că va fi elaborat un proiect de modificare a Regulamentului privind taxele de drum. Planul este de a extinde taxarea şi la noile drumuri care aparțin Direcției Generale pentru Drumuri Naționale și Autostrăzi. Aceasta este o lovitură, în primul rând, pentru transportul intern și cu siguranță aceste modificări vor afecta situația financiară a antreprenorilor polonezi, însă pentru moment este greu de calculat modul în care aceste schimbări vor afecta transportul de marfă. Teoretic, tarifele de transport ar trebui să crească, dar în situația actuală a pieţei, cu volume mici de transport, specialiştii din domeniu cred că acest lucru este puțin probabil și că antreprenorii vor trebui să “înghită” creșterea fără a o transfera clienților. Volumele de transport începând cu iulie s-au redus consistent, după o perioadă ceva mai bună pentru transportul din toată Europa.
Transportatorii polonezi consideră că, în situația dificilă a acestei industrii, taxele suplimentare vor face dificilă supravieţuirea multor companii. Polonia se confruntă deja cu o criză gravă a transporturilor și, potrivit mai multor reprezentanți ai acestei ramuri de transport, multe companii se găsesc aproape de colaps. Acest lucru este confirmat de anunţul de restructurare venit din partea mai multor companii de transport rutier. Cu toate acestea, nu este cunoscută amploarea acestui fenomen, deoarece nu se știe câți dintre micii transportatori – și aceştia deţin ponderea majoritară (cu 5 până la 7 vehicule) – au probleme de lichidități și, confruntați cu lipsa de continuitate a comenzilor, și-au pus vehiculele “la gard”. Cauza principală este recesiunea economică și stagnarea în Europa. Prin urmare, transportatorii cer introducerea de noi taxe pentru atunci când situaţia economică se va mai îmbunătăţi şi noile taxe ar putea fi transferate clienților.
Taxarea noilor drumuri a fost solicitată de ani de zile de industria feroviară. Transportatorii feroviari subliniază faptul că plătesc pentru accesul la toți cei 19.000 km de cale ferată, în timp ce numai 3.700 km de drumuri sunt taxate. UE recomandă, de asemenea, taxarea drumurilor în conformitate cu principiul “utilizatorul plătește”. Cu toate investiţiile în sectorul feroviar din ultimii ani, în Polonia, ca şi în multe alte state europene, transportul feroviar nu reprezintă încă o alternativă atractivă la transportul rutier.
Veniturile Poloniei din taxa de drum depășesc 2 miliarde de zloţi, fiind aproape 3,5 milioane de vehicule înregistrate în sistemul e-Toll, dintre care 1,1 milioane aparţin unor companii din străinătate. În Polonia, autoturismele plătesc taxă și pe tronsoanele concesionate ale autostrăzilor A1, A2 și A4.