Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Impactul Brexit asupra portului Dublin: comerțul unitar cu Marea Britanie este în scădere, iar cel cu Europa, în creştere

Activitatea porturilor din Irlanda a scăzut cu 3,3% în primele nouă luni din 2021, însă portul Dublin păstrează un nivel relativ constant al volumelor tranzacţionate, cu o depreciere de doar 0,5% pentru remorci și containere. Efectul Brexit asupra activităţii porturilor din Irlanda este clară, fiind constatată o creştere importantă a volumelor de mărfuri pe rutele europene continentale.

Astfel, în timp ce volumul total unitar a scăzut cu doar 0,5%, volumele de pe rutele către Marea Britanie au scăzut cu 21,2% (în principal către Holyhead, Liverpool și Heysham). În acelaşi timp, volumele pe rutele către Europa continentală au crescut cu 36,3% (în principal către Rotterdam, Zeebrugge, Anvers și Cherbourg).

Drept urmare, volumele unificate de pe rutele către Marea Britanie reprezintă acum puțin peste jumătate din totalul comerțului unitar, respectiv 51%, în condiţiile în care înainte de Brexit acestea reprezentau aproape două treimi (64%). În acelaşi timp, proporția vehiculelor în sistem Ro-Ro, care sunt însoțite de șofer, a scăzut de la 32% la 26%.

Comentând cifrele din ianuarie până în septembrie 2021, directorul executiv al portului Dublin, Eamonn O’Reilly, a declarat: „După nouă luni, impactul Brexit-ului asupra profilului comerțului portului din Dublin a devenit clar, cu volumele serviciilor direcţionate către Marea Britanie scăzând cu puțin peste o cincime, în timp ce volumele de servicii către Europa continentală au crescut cu mai mult de o treime. Din acest motiv, volumele noastre unitare sunt acum împărțite 50/50 între porturile GB și porturile din Europa continentală. Înainte de Brexit, porturile GB reprezentau aproape două treimi. Deplasarea comerțului irlandez către piețele UE și departe de Regatul Unit a avut, de asemenea, efectul de reducere a numărului de remorci care se deplasează prin portul Dublin și care sunt însoțite de șofer. Pe parcursul celor nouă luni, aproape 60.000 de încărcături care ar fi fost însoțite de șofer înainte de Brexit au fost expediate ca remorci neînsoțite. Aceasta este o veste proastă din perspectiva capacității portuare. În plus, am observat o scădere mult mai mare a tonelor brute în modurile unificate decât am văzut în numărul de containere și remorci; 3,3% față de 0,5%. Interpretarea noastră este că dimensiunea medie a unei încărcături dintr-un container sau o remorcă s-a redus, deoarece eficiența operațională pe care piața unică europeană le-a facilitat în comerțul cu Marea Britanie au fost eliminate din cauza Brexit-ului”.

Singurul lucru pozitiv adus de Brexit este că atât de temuta aglomerație și întârzierile ca urmare a controalelor la frontieră nu s-au materializat, apreciază directorul portului Dublin. Numărul mediu de inspecții fizice ale remorcilor care vin de pe feriboturi din Marea Britanie este mai puțin de trei per navigație. Oricât de eficiente ar fi însă inspecțiile la frontieră de către agențiile de stat, unii operatori Ro-Ro optează acum să folosească porturile din Irlanda de Nord în locul Dublinului.

Dislocarea este o inversare a ceea ce s-a întâmplat în Portul Dublin atunci când a apărut Piața Unică Europeană, în urmă cu treizeci de ani. Tendința de creștere de la an la an, de lungă durată, pe care am observat-o în Portul Dublin a fost perturbată de Brexit și de Covid-19. „Cu toate acestea, credem că este un fenomen temporar, iar creșterea pe care o vedem în volumele serviciilor către porturile din Europa continentală va duce volumele de producție înapoi la nivelurile record din 2019, până în 2023”, a concluzionat Eamonn O’Reilly.

Articole similare

Ad
Ad