Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Implementarea Pachetului Mobilitate în Polonia nu ține cont de opinia patronatelor

Așa cum v-am informat deja, Ministerul Infrastructurii din Polonia a prezentat la început de august un proiect de lege care își propune să implementeze prevederile Pachetului Mobilitate în această țară. Însă în redactarea lui ministerul nu a colaborat cu organizațiile patronale ale transportatorilor OZP TD, PIGTSiS, ZMPD și TLP. Totuși, au fost voci publice care s-au făcut auzite de către oficiali, în sensul că, exceptând o singură prevedere, toate soluțiile noi propuse în Legea modificată privind timpul de condus și odihnă sunt propuse de sindicatele șoferilor.

Cea mai mare dezamăgire a industriei de transport legată de acest proiect este lipsa oricărei soluții care ar limita creșterea costurilor cu șoferii, determinată de reglementările din Pachetul Mobilitate. Asociația poloneză de transport și logistică TLP recunoaște că guvernul aceste țări a protestat împotriva prevederilor din Pachetul Mobilitate în timpul negocierilor și muncii de legiferare de dinaintea adoptării lui. Totuși, se pare că aceasta a fost singura sa formă de preocupare pentru soarta transportului polonez, din moment ce proiectul arată așa cum arată și din el lipsesc mecanisme adecvate de protecție pentru firmele de transport.

O analiză detaliată a soluțiilor propuse arată că Pachetul Mobilitate, prin directiva detașării, va costa industria de transport încă 30 de miliarde de zloți polonezi pe an (1 zlot polonez este echivalentul a circa 1,08 lei), costuri pe care va trebui să le ia în considerare întreaga societate. În plus, activitatea transportatorilor polonezi pe piața UE se va reduce mult față de procentul de 25% din volumele totale pe care îl realizează acum. Și se vor pierde mii de locuri de muncă, deoarece mii de firme poloneze, mai ales mici și mijlocii, nu vor supraviețui. În ceea ce le privește pe cele mari, unele își vor muta activitatea pe teritoriul altor țări, ca Germania, și se va schimba tipul de angajare a șoferilor, de la contract de muncă la activitate independentă B2B.

Consecințele asupra întregii economii a Poloniei și asupra bugetului țării sunt deocamdată dificil de estimat, însă la o primă vedere va fi o creștere a costurilor de transport și o scădere a serviciilor de aprovizionare și a flexibilității muncii de transport, ceea ce va aduce probleme serioase pentru firmele de producție și servicii ce folosesc transport, și mai ales pentru cele care exportă pe piața UE.

În plus, din moment ce prevederile referitoare la timpul de condus se aplică tuturor șoferilor profesioniști, nu numai celor care fac transport rutier, fiecare firmă, inclusiv cele de stat, care angajează șoferi trebuie să ia în calcul faptul că o astfel de creștere importată a costurilor de transport va duce la inflație mare pe piața internă.

În acest context, TLP se întreabă dacă proiectul de lege urmărește în mod conștient creșterea încasărilor la bugetul de stat de la firmele de transport, dacă este vorba despre un război cu transportatorii sau este doar lipsă de imaginație și de înțelegere a mecanismelor social-economice.

Dacă însă se urmărește creșterea veniturilor la bugetul de stat, guvernul va avea o mare dezamăgire, deoarece, câtă vreme activitatea de transport se va restrânge sau unele firme chiar vor falimenta ori își vor muta sediile în alte țări, ele nu vor mai plăti taxe și contribuții sociale în Polonia.

Articole similare

Ad