Dupa ce in 2014 mai multe companii de transport public au reusit sa isi innoiasca flotele, anul acesta este asteptat cu sperante atat de catre operatori, cat si de catre furnizori, intrucat achizitiile de autobuze urbane ar putea fi facute cu fonduri europene pe exercitiul financiar 2014-2020. In prezent, MDRAP finalizeaza conditiile si criteriile de eligibilitate pentru achizitiile in baza noului program de finantare.
Regia de Transport din Brasov are in plan pentru 2015 achizitia a 45 de vehicule, dintre care 15 midibuze, 10 troleibuze si 20 de autobuze solo si articulate.
De altfel, anul acesta se termina creditul BERD contractat si, intrucat s-a derulat in conditii optime, exista interes pentru ambele parti sa continue colaborarea.
Asociatia Metropolitana Brasov s-a infiintat deja, iar RAT are in plan sa opereze pe doua trasee, din Brasov catre Cristian si Prejmer (platforme industriale). In acelasi timp, se analizeaza si extinderea pe alte rute, cu conditia ca primariile sa fie de acord sa plateasca serviciile de transport. La ora actuala, aproximativ 65% din cheltuieli sunt acoperite din incasari, iar restul este subventionat de autoritatea locala.
RAT Brasov detine o flota de 250 de vehicule: midibuze, autobuze solo si articulate si troleibuze. Este adevarat ca in ultimii ani s-a constatat o descrestere a volumelor de pasageri, pentru aceasta facandu-se vinovati operatorii privati care fac curse regulate speciale. Ei opresc ilegal in statiile RAT, iar din vara lui 2014 a fost modificat regulamentul de transport, politia locala facand controale pentru a-i sanctiona pe cei care nu respecta legislatia. O alta problema este incasarea pretului biletelor, periodic fiind derulate campanii de control in mijloacele de transport, pentru a-i determina pe pasageri sa composteze biletele.
Pentru a creste atractivitatea transportului public, in Brasov se intentioneaza infiintarea benzii speciale pentru autobuze, menite sa creasca viteza lor de deplasare. RAT are in plan construirea unei autobaze noi, cu bani europeni, precum si achizitia de vehicule (diesel sau electrice).
Investitia intr-o autobaza special destinata autobuzelor electrice este in plan si la Sibiu, unde se doreste, in urmatorii ani, achizitionarea de mijloace de transport ecologice.
Compania de transport public din Galati se confrunta, de asemenea, cu concurenta din partea operatorilor privati, care au fost licentiati de primarie pe trasee ce se suprapun cu cele operate de autobuzele urbane. Nu mai putin de 220 de microbuze au primit drept de operare in municipiu, astfel ca din incasarile realizate operatorul public nu reuseste sa acopere decat 30% din costurile de exploatare, restul fiind subventionat de administratia locala. Oricum, categoriile sociale defavorizate beneficiaza de reducere de pret la abonamente doar la transportul public urban, nu si la microbuzele operatorilor privati.
Compania publica detine 107 autobuze si 13 troleibuze. Tramvaiele sunt folosite tot mai putin, …