Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Început de an sub așteptări chiar și pentru o firmă nouă, deci obișnuită să crească

Windsor Spedition este prezentă pe piața de transport din 2020, având ca activitate principală aceea de casă de expediții, dar se ocupă și de importul și distribuția de cărbuni pentru grătar sub brand propriu, de peleți pentru încălzire, de multivitamine pentru câini ș.a. Activitățile se întrepătrund bine, explică Petrișor Praporgescu, directorul general al firmei, în sensul că transportul produselor respective se realizează doar prin casa de expediții proprie, „așadar, îl putem organiza singuri, la costuri pe care le putem gestiona ușor”, și contribuie cu maximum 15% la cifra de afaceri a companiei. Deci există mulți alți clienți. Creșterea cifrei de afaceri și a profitului au venit natural până acum, dată fiind vârsta firmei, doar că, din cauza volumelor mici de mărfuri disponibile pe piață, 2024 a început sub așteptări.

Windsor are un portofoliu mare de transportatori, peste 1.000 auditați și verificați, dintre care unii sunt colaboratori constanți sau chiar dedicați pentru anumite linii repetitive. Aceștia au flote de la 1-5 la peste 100 de camioane sau vanuri și fac fie curse interne rapide, fie transport internațional. „Tocmai datorită faptului că avem acest portofoliu bogat, creat și ca urmare a experienței personale de cel puțin 16 ani în transport și logistică, am decis să realizăm transportul prin colaboratori, fără a avea deocamdată nevoie de flotă proprie.”

Principalul serviciu oferit este transportul în camioane complete, „unde piața este mai bine conturată și te poți dezvolta mai ușor. Dar nu am refuzat niciodată nici alte solicitări, așa încât reușim să facem mult transport internațional just în time pentru clienți din automotive, mai ales cu utilitare ușoare. Încercăm continuu să ne dezvoltăm pe segmentul de transport maritim și aerian, acolo unde până de curând nu ne-am concentrat foarte mult, deoarece resursele financiare sunt mari, însă ofertăm aproape zilnic. Strategia noastră este să dezvoltăm fiecare departament operațional pe care îl avem, ca mai apoi să încercăm extinderea activității și pentru celelalte, considerând că asta va aduce siguranță afacerii.”

Firma este autorizată la nivel european pentru a comercializa cărbuni și numai această autorizație a costat 15.000 de euro, însă a mai fost nevoie și de altele, „ceea ce, pentru o firmă nouă, reprezintă costuri importante și greu de amortizat. Din fericire, activitatea merge bine – doar că este nevoie de mult efort și de oamenii potriviți, pe care să-i apreciezi atât profesional, cât și financiar.”

Volumele din Ucraina au acoperit scăderea din automotive

Fiind o firmă relativ tânără, Windsor Spedition crește de la lună la lună pe toate segmentele de activitate, punând accentul pe departamentul de vânzări, care câștigă tot mai mulți clienți. De aceea, deși are mulți clienți din industria auto, casa de expediții nu a fost afectată în perioada în care importurile de materie primă și componente auto din China s-au blocat, „deoarece eram oricum în creștere și exact atunci ne-am extins în Ucraina, chiar înainte de începerea războiului, și am putut acoperi lipsa solicitărilor de transport din automotive”.

Firma are în continuare volume mari de import de cărbune din Ucraina, inclusiv datorită unui angajat originar din Republica Moldova, care cunoaște bine piețele estice (Moldova, Ucraina, Belarus, Rusia și celelalte țări CIS).

Pentru transportul spre/dinspre Ucraina, Windsor Spedition subcontractează operatori din România, Republica Moldova și Ucraina. Atât importurile, cât și exporturile merg bine, subliniază managerul firmei, care a fost acolo cel mai recent în decembrie 2023. „Trei sferturi din țară funcționează normal, iar nevoia de bunuri de toate tipurile este mare. Este adevărat că fluxul logistic s-a schimbat puțin după începerea războiului, când o mare cantitate de mărfuri a venit prin Portul Constanța și clienții ucraineni au încercat să și le organizeze singuri, nu prin intermediul firmelor românești. Dar între timp lucrurile s-au reașezat și Ucraina este o țară cu un potențial mare, pe care noi îl vedem și căutăm să-l accesăm.”

Și tarifele au crescut mult pe această relație afectată de oportunism, iar asigurările CMR nu se încheie/nu sunt recunoscute de mare parte din asigurători, însă aceasta nu este o problemă, în opinia proprietarului Windsor Spedition, deoarece, și dacă se întâmplă ceva cu marfa în alte zone din Europa, uneori asigurătorii nu plătesc sau tergiversează lucrurile.

Până acum doi ani, Ucraina și Germania erau principalele piețe unde făcea transport constant casa de expediții, în rest având curse ocazionale. Între timp relații importante au devenit Polonia, nordul Italiei, ocazional, Spania, mai ales pentru import, și Suedia și Norvegia.

Din România se exportă mai ales mărfuri pentru industria grea, dar în ultimul timp au apărut și solicitări pentru FMCG și chiar licitații, cu posibilitatea de a semna în curând contracte, pentru produse la temperatură controlată. „Mereu apar noi oportunități, dar trebuie luată în considerare și competiția, nu doar din perspectiva prețului, ci și a calității serviciului. Eu nu concurez cu marile case de expediții, ci cu cele de la jumătatea clasamentului în jos, și am ca principal atu acela că discut în detaliu cu clientul despre ce vrea și ce probleme are, ca să pot identifica ce soluție să îi propun pentru a-i aduce plus valoare. Dacă doar îmi spune câte curse are, pe ce relații și la ce preț nu-i pot promite că suntem mai buni decât alte firme și înseamnă că este un client care ori vânează prețul cel mai mic, ori nu știe cum se organizează un transport de calitate. Or, noi planificăm cursele foarte bine și avem asigurări suplimentare dacă este vorba de marfă de valoare.”

Mai puține mărfuri în 2024, dar o creștere estimată la 50% față de 2023

Windsor Spedition a crescut de la o cifră de afaceri de 850.000 de euro în 2021, primul său an complet de activitate, la 2,10 milioane de euro în 2022 și la peste 2,30 de milioane de euro în 2023, în timp ce profitabilitatea, atât de importantă pentru o firmă aflată la început de drum, a fost de 80.000 de euro în 2022 și a scăzut în 2023 deoarece s-a investit în active: birouri, mașini pentru agenții de vânzări și personal ș.a. Și în cazul acestei case de expediții, oamenii se dovedesc tot mai greu de găsit, „mai ales pentru că noi suntem necunoscuți. În plus, au pretenții salariale mari fără a avea și cunoștințele necesare.”

Firma angajează și persoane cu experiență, al căror mod de lucru însă uneori nu corespunde cu cerințele sale și este și greu de schimbat, și persoane fără experiență, care, dacă sunt implicate, învață ușor și ajung să aibă rezultate foarte bune.

În ceea ce privește 2024, „începutul nu a fost așa cum ne-am fi dorit. Am crezut că de la an la an putem avea aspirații mai mari și cifre mai bune, care să ne dea încredere și să ne ajute să ne dezvoltăm rapid, ceea ce s-a întâmplat în primii trei ani. Dar acum suntem la același nivel cu începutul lui 2023, ceea ce pentru noi nu este chiar bine, deoarece cheltuielile au crescut, odată cu pretențiile companiei. Plusul de care aveam nevoie nu a venit încă, nu pentru că nu avem oameni de vânzări sau o bază de date mare de clienți, ci pentru că așa funcționează acum piața: mărfurile sunt puține și numeric, și cantitativ, atât la import, și la export.”

Pentru întregul an însă, Windsor Spedition estimează să aibă o creștere de 50% a cifrei de afaceri față de 2023, în condițiile în care 50% este foarte puțin comparativ cu ce ar putea realiza. „Deși procentual este o creștere mare, valoric nu este greu de realizat, mai ales dacă punem la socoteală și celelalte activități desfășurate. Dar în condițiile actuale nu m-am hazardat să îmi propun mai mult.”

Fiscalitatea și ambiguitatea, cele mai mari probleme

Cât despre tarife, ele depind de transportatori, constată Petrișor Praporgescu, în sensul că unii dintre ei au investiții și costuri mari și își selectează clienții astfel încât să obțină tarifele dorite, iar alții nu știu să calculeze corect costurile și fac compromisuri, mai ales că beneficiarii abia așteaptă să găsească un serviciu ieftin și pentru asta renunță uneori chiar la colaboratori tradiționali. De aceea există diferențe mari între tarifele de pe piață, pentru aceeași rută și/sau aceeași marfă.

Windsor Spedition a găsit deschidere la clienți dacă a solicitat creșteri de tarife atunci când au crescut costurile, „dar important este și cum se transmite informația. De curând m-a întrebat un client pentru care aduc marfă din Anglia o dată la 1-2 luni de ce am mărit prețul cu 120 de euro și i-am spus că aceasta majorare este în raport cu creșterea taxelor de drum din Germania și Ungaria. În condițiile în care 120 de euro este oricum mai puțin decât ar fi trebuit. Iar răspunsul a fost că până acum nimeni nu îl informase despre aceste creșteri de costuri.”

Transportatorii au putut obține mai ușor majorări de tarife de la 1 ianuarie, pentru că au fost mai multe scumpiri de taxe de drum, dar sunt și clienți care au căutat să mențină tarifele din 2023.

În opinia proprietarului Windsor Spedition, însă, nici volumele mai mici de mărfuri și nici costurile mai mari nu sunt principala problemă din prezent, ci fiscalitatea și procedurile ambigue, care existau deja și peste care e-Factura și Ro-eTransport au venit ca cireașa de pe tort. Ca să nu mai vorbim de toate zvonurile legate de noile măsuri fiscale, care au bulversat și ele mediul de afaceri din România și care nu favorizează un mers bun al economiei.

Ponderea transportului maritim urmează să crească de la 15% la 30%

Înainte de războiul din Ucraina, Windsor Spedition făcea și transport feroviar de cherestea, în cadrul câtorva proiecte pe calea ferată transsiberiană, iar acum mai are doar rute intermodale în Europa, „dar, dacă apar proiecte pe care le putem gestiona bine, le luăm în considerare”.

În ceea ce privește transportul maritim, lucrurile se schimbă mult în prezent din cauza blocajelor existente în Orientul Mijlociu și a prețurilor care au din nou o tendință ascendentă.

Transportul rutier (pe șosea și pe calea ferată) reprezintă circa 85% din volumul total de activitate al firmei, dar în 2024 ar putea ajunge la 70%, deoarece transportul maritim este în creștere și în 2024, există proiecte numeroase și altele sunt pe cale să înceapă, iar tarifele sunt bune.

Investiții în flotă proprie, într-un depozit și în extinderea echipei

Dacă până acum Windsor Spedition nu a investit în vehicule comerciale deoarece a avut alte priorități și avea și un portofoliu bogat de subcontractori, în viitorul apropiat, posibil chiar în 2024, ia în calcul să aibă și mașini proprii, pe care să le gestioneze direct, deoarece „contractul de exclusivitate cu firme de transport este bun declarativ, dar nu și operațional. Deci trebuie să avem măcar 1-2 camioane și 1-2 vanuri proprii, atât pentru produsele noastre, cât și pentru clienți.”

În plus, dar nu tot anul acesta, se va construi, de preferat cu fonduri europene, sau se va închiria lângă București un depozit – nu clasa A, deoarece mărfurile nu au nevoie de acest standard. De altfel, Windsor Spedition are deja un contract pentru oferirea de servicii logistice și intenționează să extindă și această activitate.

Windsor folosește o rețea de distribuție națională ce include 37 de depozite, un hub central la Sibiu și alte trei regionale la București, Bacău și Cluj-Napoca.

Printre planurile de viitor se numără și creșterea echipei, care acum este formată din nouă persoane și urmează să ajungă la 12-15, care să se ocupe de vânzări și de partea operațională. În plus, vor începe și alte afaceri, care nu au legătură cu logistica și transportul, dacă tot s-a mers pe această cale, de a nu fi doar o casă de expediții și de a nu avea o singură activitate, ci mai multe, astfel încât acestea să se poată susține și compensa una pe cealaltă.

Articole similare