Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Incertitudinea geopolitica bate frica de recesiune

Perspectiva globala a industriei transportului rutier nu a fost nicicand caracterizata de atat de multe provocari si schimbari. Cererea globala de transport rutier este in crestere, desi intr un ritm mai lent in ultimul deceniu. Pana in 2030, volumele sunt preconizate a atinge 31.000 de miliarde de tone kilometru la nivel global. In timp ce cererea de transport de marfa in Europa nu se va majora semnificativ in viitorul apropiat, expertii previzioneaza ca in alte parti, precum Asia, ea va fi uriasa. Potrivit unui sondaj realizat de IRU pe un esantion de 450 de respondenti care lucreaza pentru operatori de transport, brokeri sau companii de expeditii din 19 tari din trei zone geografice (Europa, CCG si Asia), in prezent firmele de transport rutier sunt ingrijorate mai degraba de incertitudinea geopolitica decat de problemele nuantate, specifice industriei. Temerea instalarii unei alte recesiuni globale urmeaza acestei incertitudini, iar impactul amplu al pachetului de mobilitate al UE incepe sa fie resimtit, supra reglementarea reprezentand o preocupare importanta pentru aproape jumatate (48%) din companiile europene de transport.

Cotele de sondaj au fost stabilite pentru fiecare tara, cu 150 de respondenti pe regiune. De asemenea, au fost stabilite cote suplimentare astfel incat esantionul sa cuprinda minimum 50% directori sau manageri de logistica, restul revenind altor angajati din departamentul de logistica. Sondajul s-a desfasurat de la sfarsitul lui august la mijlocul lui septembrie 2018 si a fost realizat sub supravegherea firmei Random, de catre Asociatia Asia Research Partners, una dintre cele mai importante companii de cercetare independente asiatice, cu sediul in India.

Impact fara precedent al incertitudinii globale
Recentele perturbari geopolitice si economice au agitat vechea Ordine Mondiala, introducandu ne intr o epoca de perturbare si incertitudine care ameninta comertul transfrontalier si fluxul liber de marfuri. In World Economic Outlook din octombrie 2018, FMI a emis un avertisment cu privire la impactul daunator al razboaielor comerciale in continua crestere si al Brexit. Pentru industria transporturilor rutiere, toti acesti nori adunati reprezinta o preocupare importanta pentru ca, in ciuda previziunilor precare pentru economia mondiala, cererea de servicii de transport rutier international continua sa creasca rapid.
Conform rezultatelor sondajului realizat de IRU, cea mai mare provocare din transport este incertitudinea geopolitica, 57% dintre respondenti mentionand acest lucru ca fiind o amenintare majora pentru afacerea lor. Posibilitatea unei alte recesiuni globale si ingrijorarea privind nevoia de a tine pasul cu cererile clientilor vin pentru multi la comun, in timp ce 52% dintre respondenti mentioneaza separat doar unul dintre aceste aspecte.
Pe masura ce impactul amplu al pachetului de mobilitate al UE incepe sa fie resimtit, supra reglementarea reprezinta o preocupare importanta pentru aproape jumatate (48%) din companiile europene de transport. Ele au mentionat acest lucru intre primele trei amenintari la adresa afacerii lor. Incertitudinea cu privire la viitorul industriei de transport rutier este amplificata de lipsa numarului de soferi din Europa. Fara un numar suficient de soferi cu care sa se raspunda cererii in crestere a serviciilor de livrare, „aici si acum“, exista un risc real ca cererea de bunuri si servicii sa depaseasca oferta de soferi. Brexit si restrictiile privind libera circulatie a marfurilor si a persoanelor, vehiculelor si soferilor au potentialul de a exacerba aceasta problema. „Brexit, daca nu lasa in UE o intelegere multilateral cuprinzatoare privind transportul si comertul rutier, va avea cel mai grav rezultat posibil, cu efecte atat asupra economiei din Marea Britanie, cat si din celelalte state membre ale UE. Transportul si comertul ar putea fi ingreunate, iar afacerile si mijloacele de subzistenta, amenintate“, a spus Matthias Maedge, delegat general al Delegatiei Permanente IRU la UE.
In prezent nu exista un sistem mai simplu decat o uniune vamala. Fara aceasta uniune, Anglia si UE trebuie sa ia masuri pentru a minimiza perturbarile, respectiv va trebui sa asigure o perioada de tranzitie suficient de lunga pentru a permite afacerilor sa se adapteze. „Industria trebuie sa aiba claritate in a facilita planificarea adecvata a afacerilor de transport. De asemenea, anumite politici, cum ar fi cele ce privesc permisele de conducere si libera circulatie a fortei de munca, sa nu fie incluse pe lista de asteptare in timpul negocierilor.“

Focus pe camioanele autonome
In ciuda acestor provocari, industria transporturilor rutiere recunoaste ca, intr un mediu de afaceri tot mai competitiv, inovarea bazata pe tehnologie are potential de deblocare a unor oportunitati imense, fiind chiar cheia supravietuirii pe termen lung. „Companiile din intreaga lume considera ca cea mai mare zona de imbunatatire prin tehnologii e in domeniul sigurantei. Astfel, una din trei companii de transport din Europa, CCG si Asia a identificat aceasta problema ca prioritara. Inovatiile ar putea include o adoptare la scara mai larga a sistemelor ESP si ABS existente sau a tehnologiilor mai noi de asistenta a soferului care ajuta la prevenirea celei mai mari cauze a accidentelor – eroarea umana.“
Pentru unul din cinci respondenti, automatizarea, care duce la cresterea productivitatii si la reducerea costurilor, este cea mai mare oportunitate de inovare, cuprinzand aici de la sistemele pentru conducere asistata pana la camioanele autonome, fara sofer. „Companiile de transport sunt incantate – si surprinzator de optimiste – de un viitor care sa includa camioanele autonome. Peste trei sferturi dintre firmele intervievate se asteapta ca acestea sa devina o optiune viabila in urmatorul deceniu, iar aproape o treime (29%) se asteapta la acest lucru in urmatorii cinci ani“, se arata in raport.
Si in regiunea CCG exista optimism in privinta camioanelor autonome, peste o treime din companiile de transport (35%) considerand ca vor fi o optiune viabila pentru transportul rutier in decurs de cinci ani. Operatorii asiatici sunt, de asemenea, pozitivi, 31% dintre cei intervievati considerand ca acestea vor fi pe drumuri in cinci ani.
In Europa, pe de alta parte, se considera ca vehiculele autonome nu pot fi folosite ca remediu pentru deficitul actual de soferi la nivel mondial. „Automatizarea nu inseamna reducerea cererii de soferi. Un camion autonom, in viitorul apropiat, va avea mai mult decat probabil un sofer la bord, capabil sa preia sarcini mai dificile de conducere atunci cand este necesar. Acest lucru ar putea necesita un set nou de competente, dar nu inseamna ca soferii nu vor mai fi obligatorii. Mai mult, e nevoie de o reforma substantiala in domeniul transporturilor, al infrastructurii si al reglementarii, inainte ca vehiculele autonome sa devina o realitate pe drumurile noastre. Acest lucru va necesita o revizuire semnificativa a sistemului de transport global, o noua abordare a recrutarii si formarii fortei de munca, reconfigurarea drumurilor si a retelelor de transport si digitalizarea globala a tuturor proceselor logistice, inclusiv controlul la frontiere.“
Industria, impreuna cu autoritatile de reglementare, trebuie sa gestioneze cu atentie tranzitia. Rolul IRU este acela de a facilita acest lucru, reunind operatorii de transport, producatorii, marii inovatori de tehnologii si factorii de decizie politica pentru a crea o harta clara pentru viitor.

Europenii cred in potentialul combustibililor alternativi
Pe masura ce volumul de marfuri continua sa creasca, decarbonizarea transportului rutier devine o prioritate pentru guverne si organizatii internationale. Impactul tehnologiilor cu combustibili alternativi este considerat ca fiind mai putin semnificativ de catre companiile globale de transport, ceea ce sugereaza ca, in ciuda investitiilor de profil in acest domeniu, industria nu le considera inca o alternativa viabila la motorina. Desi noile tehnologii emergente in domeniul electrificarii si hidrogenului ar putea juca un rol in viitor, acestea raman viabile doar pentru companiile de transport care efectueaza curse predominant pe distante lungi. Exista variatii regionale in opiniile privind combustibilii alternativi, in special companiile europene de transport fiind de parere ca au un potential semnificativ.
Sectorul a facut pasi importanti in reducerea emisiilor, insa mai sunt multe de facut, iar investitiile suplimentare in tehnologii mai curate pot reprezenta o provocare financiara semnificativa pentru operatorii mai mici. „Firmele de transport sunt constiente de marile oportunitati pe care le poate aduce tehnologia. Cu toate acestea, exista in continuare bariere substantiale in adoptarea cu succes a inovarii bazate pe tehnologie. Marimea si gravitatea acestor bariere variaza semnificativ in functie de regiune. Pentru operatorii europeni, cea mai mare bariera este investitia financiara ridicata (71%). Lipsa unor persoane cu inalta calificare, precum si o intelegere limitata a gamei de noi tehnologii emergente reprezinta, de asemenea, o provocare pentru 50% din respondenti. Pe de alta parte, companiile de transport din CCG si Asia nu considera ca investitiile financiare ridicate reprezinta o bariera. Pentru aceste regiuni, intelegerea gamei de tehnologii disponibile este singura bariera.“
In prezent, digitalizarea si practicile operationale inovatoare rescriu regulile jocului. Noi modele de operare, cum ar fi schimburile digitale de transport de marfa, cresc in popularitate.
Tehnologia este cheia pentru asigurarea supravietuirii si succesului pe termen lung al industriei, vitala pentru ca operatorii mai mici sa prospere si sa concureze cu jucatorii mari. Automatizarea, vehiculele electrice si digitalizarea industriei vor conduce la cresterea eficientei pentru a ajuta la satisfacerea cererii tot mai mari a consumatorilor de bunuri.

Tehnologia reduce sentimentul de izolare si singuratate al soferului
Inovatia si tehnologia vor optimiza operatiunile si vor spori productivitatea companiilor de transport la nivel global atat prin imbunatatirea conditiilor de munca si mentinerea in siguranta a soferilor, cat si prin optimizarea operatiunilor si cresterea productivitatii. De asemenea, acestea ii ajuta pe operatori sa devina sustenabili si ecologici. „Majoritatea companiilor de transport (92%) considera ca imbunatatirea sigurantei in timpul condusului este unul din cele mai bune beneficii ale tehnologiei si inovarii“, arata IRU. Utilizarea sistemelor inteligente de transport pentru a reduce conditiile dificile de condus, pentru a spori siguranta si mobilitatea si pentru organizarea curselor este, de asemenea, extrem de importanta. In Europa, companiile de transport incearca, de asemenea, sa gaseasca noi sisteme de incarcare/descarcare a vehiculelor, pentru a reduce durata curselor si a imbunatati conditiile lucratorilor. De asemenea, sunt importante si beneficiile mai mici, companiile intervievate recunoscand rolul pe care tehnologia trebuie sa il joace in conectarea soferilor si crearea unui sentiment de comunitate. „Acest lucru sugereaza ca exista oportunitatea de a folosi tehnologia pentru reducerea sentimentului de izolare si singuratate.”
Apoi, peste 80% dintre respondenti considera ca noile solutii de gestionare a flotelor, noile platforme digitale pentru vehicule si telematica la bord sunt esentiale pentru cresterea productivitatii. In Europa, documentatia electronica a fost evaluata ca factor de productivitate. „Documentele digitale precum e CMR si TIR pot avea un impact benefic asupra industriei, imbunatatind eficienta si simplificand comertul. Pentru companiile europene de transport, e learning joaca, de asemenea, un rol important in cresterea productivitatii, deoarece le permite operatorilor sa utilizeze cat mai bine timpul de pauza al soferului si le ofera soferilor libertatea si flexibilitatea de a si organiza instruirea indiferent de locatie.“

Articole similare

Ad