Conferinta Tranzit i-a avut ca parteneri, din randul producatorilor si importatorilor de vehicule, pe Anadolu Automobil Rom, importator Isuzu in tara noastra, Iveco Irisbus, MHS Truck&Bus, importator MAN, Neoplan, Otokar si Viseon, Scania Romania si VDL Bus&Coach. Reprezentantii acestora au aratat ca incertitudinea legislativa i-a determinat pe carausi sa fie prudenti in achizitii. Cum conditiile economice ale pietei nu au mai permis realizarea stocurilor din 2008, volumele totale de vanzari se situeaza la nivele modeste. Chiar si asa, operatorii de transport au avut la dispozitie nu mai putin de 10 autobuze si autocare, pe care le-au putut inclusiv testa in cea de-a doua zi a conferintei pe autodromul IFPTR.
Pana la inceputul lui octombrie toata lumea se astepta ca din punct de vedere legislativ lucrurile sa fie clare, astfel incat operatorii sa stie de ce vehicule au nevoie si sa plaseze deja comenzile. Tinand cont de faptul ca la momentul cand a avut loc conferinta inca nu fusesera confirmate oficial data licitatiei si criteriile de punctaj, multi operatori si-au amanat achizitiile, macar pana la publicarea ordinului de modificare a 980/2011 in Monitorul Oficial. In acelasi timp, este adevarat ca o buna parte din transportatorii cu vechime pe traseu nu au avut oricum apetit pentru cumpararea de masini noi. Si asta pentru ca punctajul vehiculat pentru atribuire (chiar si neconfirmat oficial) le asigura castigarea traseelor/curselor si cu autobuzele achizitionate pentru licitatia din 2008.
De altfel, spre deosebire de Romania, in majoritatea tarilor europene legislatia nu impune (nici macar indirect) anumite intervale de timp la care sa se faca achizitia de vehicule noi, a aratat Mehmet Ergene, director de export Otokar. „Decizia trebuie sa fie luata in functie de nevoia de innoire a parcului si de conditiile de exploatare, iar amortizarea se face diferit de la o companie la alta. Nu poti impune cumpararea de autobuze la fiecare cinci ani pentru toti operatorii“.
Mai „usor“ cu stocurile…
Avand deja experienta ultimilor trei ani, cu vanzari modeste, influentate decisiv de recesiunea economica, furnizorii de autobuze si autocare nu s-au mai aruncat la stocurile consistente de la atribuirea precedenta si bine au facut.
Pentru Iveco Irisbus, stocul de vehicule difera in functie de model, a aratat area managerul Libor Doubek. Astfel, exista in permanenta un stoc de minibuze si sasiuri Daily, in cazul acestora colaborandu-se cu carosieri locali care pot livra masinile imediat. In ceea ce priveste autobuzele intercity si autocarele, stocul este limitat, iar pentru autobuze urbane se produce numai la comanda, pentru ca sunt personalizate de client.
Autobuzele intercity reprezinta cea mai mare pondere din productia Iveco de la fabrica din Vysoke Myto (Republica Ceha). Si este vorba mai ales de modelele low-entry. Nu este cazul Romaniei, dar pe foarte multe piete europene autoritatile sunt cele care fac presiuni pentru achizitiile de vehicule cu podea …