La trei luni de la intrarea in vigoare a taxei de drum din Ungaria, situatia pare sa se fi linistit. Sistemul de taxare functioneaza fara probleme, iar furnizorii de carduri prin intermediul carora se poate plati si cei de sisteme GPS prin care se poate face raportarea s-au pus la punct, astfel ca transportatorii au la indemana diferite modalitati de plata, fiecare cu avantajele si dezavantajele ei.
Plata prin tichet este preferata de acei transportatori care fie au curse ocazionale prin Ungaria, fie nu vor sa blocheze sume mari de bani in contul AAK. In acelasi timp, insa, se pierde timp pentru achizitionarea tichetului preplatit, iar in cazul in care soferul e nevoit sa schimbe ruta, trebuie sa cumpere alt tichet.
Int. Transporte Popovici foloseste astfel de tichete pentru tranzitarea Ungariei, plata se face cu cardul de combustibil si se recupereaza TVA. „Avem un sistem de monitorizare GPS care ar putea fi folosit pentru raportarea kilometrilor, dar nu dorim sa platim in avans taxa de drum, sunt bani blocati, plus ca trebuie monitorizat tot timpul, sa fie bani in cont. Asa am garantia ca se face periodic, totul e reglementat, nu e nevoie nici sa modificam sistemul in care lucram pana acum. E putin mai incomod pentru sofer, care trebuie sa se ocupe de asta. La o luna de la debutul taxei sistemul a mers surprinzator de bine. In cazul in care soferul cumpara tichetul si din anumite cauze trebuie sa schimbe ruta, avem o lista cu toate punctele din Ungaria de unde se poate cumpara alt tichet si rezolvam problema. Impactul nu este foarte mare pentru ca vorbim doar de o tranzitare, camioanele sunt folosite pentru circuite“, a explicat Liviu Damian, directorul comercial al companiei de transport din Covasna.
Si Calin Stegeran, directorul Hagero, considera ca blocarea banilor si verificarea permanenta a contului sunt neajunsuri semnificative, mai ales ca transporturile prin Ungaria oscileaza de la o saptamana la alta.
Contul trebuie verificat permanent
Pentru plata automata a taxei de drum, companiile trebuie sa-si instaleze pe vehicule un dispozitiv de monitorizare, sa se inscrie pe site-ul oficial AAK si sa-si deschida un cont pe care sa-l incarce cu o suma de bani. Dupa aceea, sistemul de monitorizare GPS transmite automat catre AAK date privind distantele parcurse de vehicule, iar AAK calculeaza suma de plata si asigura decontarea din acel cont. Ionut Podeanu, reprezentantul Trans Com, (Prahova), considera ca „acest sistem de plata are avantajul ca exprima realitatea pe Ungaria, camionul merge dupa GPS si datele sunt culese de acolo, soferul nu mai coboara sa cumpere tichetul si nu mai pierde timp stand la rand sa plateasca. Blocam o suma de bani, dar am persoana care urmareste strict acest cont si alimentam cu suma necesara. Nu facem curse foarte multe dus-intors, stam mai mult pe Comunitate, incarc in cont o suma care sa acopere 2-3 treceri deodata. E greu pentru cei care fac tur-retur in permanenta.“
…