
În primul semestru din 2024 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCI, 4.458 de autovehicule comerciale noi de peste 16 t – dintre care 4.313 autotractoare și 145 de autoșasiuri – față de 4.171 în perioada similară din 2023, în condițiile în care după primele trei luni ale anului se înregistrase o scădere de 46 de unități față de 2023. O creștere procentuală mai mare a înregistrat segmentul de 6-16 t, de peste 80%, în timp ce segmentul de 3,5-6 t a fost cu 36% mai bogat decât în 2023, iar cel de 3,5 t, cu 26%. Scăderi au avut doar semiremorcile, cu 13%, dar și în cazul lor rezultatul a fost mai bun comparativ cu 2023 decât după primele trei luni, când scăderea fusese de 25%.
Pe piața autotractoarelor de peste 16 t, unde s-au înmatriculat 4.313 unități noi, față de 3.962 în primul semestru din 2023, lider continuă să fie Mercedes-Benz, cu 1.226, față de 920 în anul anterior, urmat de DAF, cu 655 în 2024 și 634 în 2023, Volvo Trucks (630/719), Scania (454/311), MAN (422/547), Iveco (340/295), Ford Trucks (295/243), Renault Trucks (254/232) și ATP Trucks (37 de autotractoare în primul semestru din 2024 și 60 în perioada similară din 2023). Cu alte cuvinte, Volvo Trucks, MAN și ATP au avut vânzări mai mici decât în 2023, iar MB a avut cea mai importantă creștere, de peste 300 de unități.
În ceea ce privește șasiurile de peste 16 t, s-au înmatriculat 145 de unități, față de 209 în primele șase luni din 2023, iar lider de piață a fost, ca și în 2023, Ford Trucks, cu 42 (38 de gunoiere, 1 vehicul pentru recuperare și 3 pentru alte activități), în scădere importantă față de cele 111 din 2023. Clasamentul continuă cu MAN, cu 25 (7 gunoiere, 4 macarale mobile, 3 pompe, 1 pentru curățat străzi/canale și 10 pentru alte activități), față de 11, Renault Trucks, cu 15 (6 pentru curățat străzi/canale, 3 vidanje, 2 macarale mobile, 1 pompă, 1 vehicul de recuperare, 1 gunoieră și 1 pentru alte activități), față de 7, Liebherr (14 macarale mobile / 11 în 2023), DAF 11 (5 gunoiere, 2 vidanje și 4 pentru alte activități), față de 5, Mercedes-Benz 10 (8 pompe, 1 gunoieră și 1 pentru alte activități), față de 12, Faun (9 gunoiere, față de niciuna în primul semestru din 2023), Iveco 7 (1 pompă, 1 vidanjă, 1 pentru curățat străzi-canale, 1 macara mobilă și 3 pentru alte activități), față de 16, Farid (5 gunoiere, mult mai puține decât cele 26 din primul semestru al lui 2023), Volvo Trucks (3 pentru încărcături excepționale, și tot 3 șasiuri și în primul semestru din 2023), ATP Trucks (1 pompă), Schwing (1 pompă) și Eschlbock și Toni Maurer (câte 1 pentru alte activități).

Vânzări cu 81% mai mari pe segmentul de 6-16 t
Din categoria utilitarelor de 6-16 t s-au înmatriculat în primul semestru din acest an 564 de unități (458 de autotractoare și 106 șasiuri), față de 311 în perioada similară din 2023 (265+46).
Dintre autotractoarele de 6-16 t, cele mai multe, 385, aparțin Iveco (204 cu temperatură controlată, 81 cu prelată, 28 de furgoane, 19 cu obloane rabatabile, 17 basculante, 11 pentru transport de butelii, 11 cu cârlig ridicător, 7 pentru transport de vehicule, 3 cisterne, 2 izoterme și 2 platforme). În 2023 producătorul italian a fost, la fel, lider de piață, cu 130 de unități, dar nu cu o pondere atât de mare, ci cu aproape 50%. Urmează în clasament Renault Trucks, cu 26 (7 cu cârlig ridicător, 6 pentru transport de vehicule, 4 basculante, 4 prelate, 3 platforme, 1 cu obloane rabatabile și 1 pentru transport de butelii), față de 22, Isuzu, cu 19 (9 cu cârlig ridicător, 7 basculante, 2 cisterne și 1 cu obloane rabatabile), față de 50, Mercedes-Benz, cu 12 (6 prelate, 4 pentru transport de vehicule, 1 cu caroserie amovibilă și 1 furgon), față de 26, DAF, cu 6 (3 cu cârlig ridicător, 2 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile), față de 9, Otokar (2 izoterme, 1 basculantă și 1 prelată), Mitsubishi (1 basculantă și 1 cu temperatură controlată, față de 19 autotractoare în 2023), MAN (1 cu obloane rabatabile și 1 basculantă, față de 9 autotractoare în 2023), Maxus (1 furgon) și Volvo Trucks (1 prelată).

Din categoria autoșasiurilor de 6-16 t cele mai multe aparțin Renault Trucks, 38 (26 de gunoiere, 7 vehicule pentru curățat străzi/canale, 3 vehicule pentru pompieri, 1 vidanjă și 1 platformă de lucru aeriană), față de doar 4 în primul semestru din 2023. Producătorul francez este urmat de Faun (27 de gunoiere și nimic pe acest segment în primele șase luni din 2023), DAF (11 vehicule pentru curățat străzi/canale, față de 4 autoșasiuri în 2023), Iveco (3 vehicule de recuperare, 3 vehicule de curățat străzi/canale, 3 electro, 1 vehicul pentru pompieri și 1 pentru alte activități, față de 6 autoșasiuri în 2023), Isuzu (4 gunoiere, 3 vehicule de curățat străzi/canale, 1 platformă de lucru la înălțime și 1 vidanjă, față de 4), Mitsubishi (2 gunoiere și 1 vehicul de curățat străzi/canale, față de 2), Mercedes-Benz (1 gunoieră și 1 pentru alte activități, față de 23, adică jumătate din această piață în primul semestru din 2023), Otokar (2 gunoiere), Farid (1 gunoieră), Kirchhoff (1 vehicul pentru curățat străzi/canale) și Volvo Trucks (1 platformă de lucru aeriană).
Cu 36% mai multe autovehicule de 3,5-6 t
Din categoria autovehiculelor comerciale de 3,5-6 t s-au înmatriculat în primul semestru al acestui an 98 de unități (75 de autoutilitare și 23 de șasiuri), iar în 2023 72 (63+9). Iveco are peste 50% din piața autoutilitarelor, adică 44 (14 cu temperatură controlată, 12 pentru transport de vehicule, 9 prelate, 6 basculante, 2 cu obloane rabatabile și 1 furgon), față de 42 în 2023. Câte 8 unități sunt în dreptul Renault (4 basculante, 2 cu temperatură controlată, 1 prelată și 1 suprastructură deschisă) și Volkswagen (3 furgoane, 3 pentru transport de vehicule, 1 cu temperatură controlată și 1 pentru transport de butelii), față de 11, respectiv 0 în 2023. Ford a vândut 7 unități (4 cu temperatură controlată, 2 furgoane și 1 basculantă), față de 2, Mercedes-Benz 5 (4 cu temperatură controlată și 1 prelată), față de 6, MAN 2 (1 cu temperatură controlată și 1 basculantă) și Mitsubishi (1 furgon).

Iar dintre șasiurile de 3,5-6 t 7 aparțin Mercedes-Benz (3 blindate, 3 ambulanțe și 1 pentru alte activități), 6 Iveco (toate platforme de lucru aeriene), 4 Volkswagen (3 ambulanțe și 1 pentru alte activități), câte 2 Hymer și Dethleffs (autorulote) și câte 1 Carthago, Knaus și Pilote (autorulote). Asta în condițiile în care în primul semestru din 2023 Mitsubishi fusese lider, cu 4 unități, urmat de Renault, cu 2, și Adria, Iveco și MB, câte 1.
Creștere de 26% și pentru cele mai ușoare utilitare
În sfârșit, în primul semestru din 2024 s-au înmatriculat la noi 10.337 de vehicule comerciale cu masa totală maxim autorizată de până la 3,5 t, din care 10.110 autoutilitare și 227 de șasiuri, față de 7.620, 7.386, respectiv 234 în 2023.
Pe segmentul autoutilitarelor de până la 3,5 t lider este Renault (2.750, fața de 2.051 în 2023), urmat de Ford (2.001/1.690) și Iveco (1.038/763). Peste 100 de unități au mai vândut Fiat (876/546), Volkswagen (833/460), Toyota (770/422), Mercedes-Benz (710/554), Peugeot (319/274), Citroën (191/151), Ssangyong (139/49), Suzuki (113/48) și Isuzu (108/63). Mai mult de 10 au vândut Opel (90), Dacia (62), MAN (39), Piaggio (13) și Cenntro (10). Lor li se alătură Maxus și UP (câte 9), Jeep (7), Ineos (5), Dodge (4), Jac și Mitsubishi (câte 3), DFSK (2) și Chevrolet, GMC și Paragan (câte 1).

Iar dintre autoșasiurile de până la 3,5 t Renault a vândut 29, XGO 25, Ford 23, Peugeot 19, McLouis 11 și MAN și Oil & Steel câte 10. Mai puțin de 10 sunt în dreptul Socage și Volkswagen (câte 9), Iveco și Mercedes-Benz (câte 8), Capron și Roller Team (câte 7), Dethleffs (6), Benimar (5), Mobilvetta (4) Autostar, Citroën, LMC, Nobel Art și Rimor (câte 3), Adria, GSR, Movex și Weinsberg (câte 2) și Challenger, Euro Mobil, Fiat, Forster, Giottiline, Hymer, Isuzu, Laika, Mitsubishi, Pilote, Qstomize, Toyota și Westfalia (câte 1). Asta în condițiile în care în perioada similară din 2023 cele mai mari vânzări le-au avut Ford (35), Renault (25), Iveco (22), Veicoli Blindati (17), XGO (14), Dethleffs, Mercedes-Benz și Volkswagen (câte 12) și Roller Team (11).
În total din cele patru categorii de greutate s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform datelor DRPCI, 15.233 de autovehicule comerciale noi și 20.092 rulate, iar 47.652 au fost reînmatriculate, față de 11.989, 18.251, respectiv 50.420 în primul semestru din 2023. Iar conform calculelor noastre, care includ în categoria autovehiculelor noi și pe cele ce apar în statisticile DRPCI ca fiind rulate la prima înmatriculare în România, dar care au data primei înmatriculări cu nu mai mult de trei luni înainte de data înmatriculării la noi, este vorba de 15.499 de autovehicule noi în 2024, față de 12.254 în 2023.

Încă două camioane electrice, Scania și Volvo, în România
Din categoria vehiculelor noi care funcționează cu alți combustibili decât motorina și benzina, în primul semestru din 2024 au fost înmatriculate 1 Scania și 1 Volvo Trucks electrice de peste 16 t, 1 Scania de peste 18 t hibrid, 2 Volvo Trucks de peste 18 t pe LNG + motorină, 2 Iveco și 1 Maxus electric de 6-16 t, 2 Ford și 1 Fuso de 3,5-6 t electrice, 13 Piaggio și 9 UP de 3,5 t pe benzină și GPL, 23 Ford și 1 Toyota de 3,5 t hibride și numeroase autovehicule de 3,5 t electrice: 93 Ford, 43 Citroen, 40 Mercedes-Benz, 28 Renault, 21 Volkswagen, 16 Toyota, 12 Peugeot, câte 10 Cenntro și Fiat, 9 Maxus, 2 DFSK și 1 Iveco.
Înmatriculările de semiremorci noi au scăzut cu 13% față de 2023
În primul semestru din 2024 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCI, 1.863 de semiremorci noi și 3.565 rulate și 6.504 au fost reînmatriculate, față de 2.270, 3.039, respectiv 6.393 în perioada similară din 2023. Iar conform calculelor noastre este vorba de 2.163 de semiremorci noi, față de 2.446 în 2023.
Schmitz este pe primul loc în clasamentul înmatriculărilor de semiremorci noi, cu 822 (367 de prelate, 269 de basculante, 114 cu temperatură controlată, 50 de furgoane, 12 izoterme, 4 pentru transport de containere, 2 platforme, 2 cu obloane rabatabile și 2 pentru transport de butelii), față de 792 în primul semestru din 2023. Urmează Krone, cu 414 (376 de prelate, 17 cu temperatură controlată, 8 cu obloane rabatabile, 6 pentru transport de containere, 6 furgoane și 1 izotermă), față de 629, Wielton, cu 147 (110 basculante, 25 cu suprastructură deschisă, 10 pentru transport de containere, 1 DA99 pentru încărcături lungi și 1 furgon), față de 106, Mega (131 de basculante, față de 88) și Schwarzmüller, cu 105 (75 de prelate, 20 de basculante, 8 platforme, 1 pentru transport de lemn și 1 cu obloane rabatabile), față de 192.

Mai puțin de 100 de unități înmatriculate au Meiller (71 de basculante, față de 107), Kässbohrer, 66 (22 de cisterne – din care 20 ADR – 20 DA99 pentru transport de materiale lungi, 15 basculante, 3 pentru transport de containere, 3 platforme, 2 prelate și 1 cu obloane rabatabile), față de 74, Berger (55 de prelate, față de 61), Magyar (43 de cisterne ADR, față de 23), Kögel (35 de prelate și 2 basculante, față de 85 de semiremorci în primul semestru din 2023), Stas (16 DA99 și 12 basculante, față de 31 de semiremorci în 2023), Max Trailer (20 cu podea coborâtă și 5 platforme, față de 19 în 2023), Spitzer (16 cisterne, față de 13), Bodex (15 basculante/11 semiremorci în 2023), Faymonville (7 DA99, 3 platforme și 3 cu podea coborâtă, față de 4 semiremorci în 2023), Goldhofer (10 pentru încărcături excepționale și 2 DA99, față de 4 semiremorci în 2023), OMEPS (12 cisterne, față de 30) și Sommer (8 pentru transport de animale și 2 prelate, față de 2 semiremorci în 2023).
Mai puțin de 10 unități au D-TEC (9 pentru transport de containere), Zaslaw (4 basculante și 4 pentru transport de lemn), Star Yagcilar (7 pentru transport de containere), Tanker (7 cisterne, din care 5 ADR), Kempf (6 basculante), Web Trailer (6 cu obloane rabatabile), Ardor și Grapar (câte 5 cisterne), BC-LDS (5 cisterne ADR), Kraker (5 DA99), Pavic (4 pentru transport de lemn), Pezzaioli (4 pentru transport de animale), TMT (4 prelate), Benalu (3 pentru transport de containere), Fliegl (2 platforme și 1 cu podea coborâtă), Gurlesenyl Treyler (3 cu podea coborâtă), Meusburger (3 pentru încărcături excepționale), Optima Technic (3 pentru alte activități), Emtech, FGM (câte 2 pentru transport de vehicule), Gofa (2 cisterne ADR), GVN Trailer, Kon-Turksan Trailer și Recker (câte 2 cu podea coborâtă), Langendorf (1 pentru transport de materiale lungi și 1 pentru încărcături excepționale) și Seka (2 cisterne). Câte o singură unitate au înmatriculat Eroglu, Juziade, Kalepar, Vega Trailer (pentru transport de vehicule), Indox, OMSP Macola (cisternă ADR), Lider Lowbed (pentru încărcături excepționale), Nooteboom (platformă), Nova (cu podea coborâtă), OKT Trailer (cisternă), Ozgul Treyler (pentru transport de containere), Pacton (cu temperatură controlată) și Tana Shredder (DA99).
La acestea se adaugă 9.836 de remorci noi și 5.671 rulate la prima înmatriculare în România și 11.084 reînmatriculate, față de 8.302, 5.867, respectiv 10.155 în primul semestru din 2023.
Mai puține radieri și exporturi de vehicule rulate decât în 2023, pentru aproape toate categoriile
În primul semestru din 2024 au fost radiate 63.920 de vehicule, dintre care 48.792 au fost dezmembrate și 15.128 au fost exportate, față de 92.146, 66.535, respectiv 25.611 în perioada similară din 2023.
Dintre vehiculele comerciale au fost radiate 5.395 de autoutilitare, față de 8.586 în 2023, 547 de semiremorci/914 în 2023, 254/509 remorci, 211/216 autobuze, 317/189 de autovehicule speciale, 125/149 de microbuze, 87/124 de autospecializate, 43/86 de autotractoare, 41/43 de autospeciale, 24/46 de remorci speciale și 5 semiremorci speciale, față de 10 în primul semestru din 2023. Cu alte cuvinte, au fost mai multe radieri decât în 2023 pentru toate categoriile de vehicule comerciale, cu excepția autovehiculelor speciale.
În ceea ce privește exporturile de vehicule comerciale, este vorba de 2.693 de autoutilitare, față de 4.871 în primul semestru din 2023, 444/808 semiremorci, 196/385 de remorci, 113/90 de autobuze, 63/24 de microbuze, 20/53 de autotractoare, 16/35 de remorci speciale, 5/133 de autovehicule speciale, 5/10 semiremorci speciale, 3/9 autospecializate și 1/2 autospecială. În ceea ce privește exporturile creșteri față de 2023 s-au înregistrat deci în cazul autobuzelor și microbuzelor.