Parte a holdingului Atlassib, compania de transport international Trans Car se afla in prezent intr-o etapa de „recuperare“ a fortelor, dupa ce a cazut intr-o pozitie inferioara de pe un binemeritat loc fruntas in topul transportatorilor autohtoni pe care il ocupa acum sase ani. Si, pentru ca s-a ajuns la concluzia ca pozitia actuala nu este cea reala, iar principalul motiv al caderii este parcul invechit de masini care atrage cheltuieli foarte mari, conducerea companiei a demarat la sfarsitul lui 2013 un plan cincinal de innoire a acestuia, foarte bine pus la punct, cu un ritm de schimbare a 25-30 de masini pe an.
Ca urmare, deja se observa semne de insanatosire, cifra de afaceri raportata la numarul actual de masini crescand unitar de la an la an, ca si numarul de kilometri pe masina sau indicii de exploatare.
Cu toate acestea, profitul companiei este inca in scadere, poate si din cauza ca, asa cum se intampla cu majoritatea transportatorilor, exista curse primite la mana a doua, prin intermediul logisticienilor sau al caselor de expeditii.
Banii incasati pe masinile vechi, acont pentru cele noi
Infiintata in 1993, compania sibiana Trans Car a ajuns, dupa un varf de 250 de masini acum sase ani, sa detina in prezent 150 de Mercedes-Benz si Volvo, ca etapa a unui plan in derulare de innoire a parcului. „Intotdeauna am optat pentru achizitia de unitati noi. Astfel, in perioada 1995-2006 s-a mers pe o singura marca, MB, dupa care Volvo a venit cu oferte de neegalat intre 2006 si 2008“, a punctat Iulian Sandor, executive manager Trans Car, completand: „ultimele achizitii s-au facut in perioada noiembrie 2013-iunie 2014, unitatile din 2000-2004 fiind inlocuite de 28 de masini noi (prelate mega) achizitionate prin credit furnizor (buy-back) prin intermediul Mercedes-Benz Financial Services (MBFS)“. Contractul de buy-back presupune o valoare de vanzare dupa cinci ani deja stabilita, valoarea reziduala (de buy-back) constituind, ca si acum, avansul pentru alte masini noi, intr-un ritm de innoire de 25-30 de unitati/an. „In continuare o sa schimbam masinile din 2004-2006, focusul companiei fiind pe innoirea parcului, nu pe extinderea lui, chiar daca exista cerere suficienta de transport“, a precizat Iulian Sandor, mentionand ca si remorcile sunt achizitionate noi, 90% de la Schmitz. „Schimbam ansambluri complete in regim buy-back. Iar pretul derizoriu al semiremorcilor second-hand cu prelata l-am compensat per total cu cel al dubelor frigorifice, astfel incat sa constituim avansul fara a fi obligati sa afectam cash-flow-ul.“
In opinia lui Iulian Sandor, chiar daca Trans Car a disparut intr-o anumita masura de pe piata in ultimii trei ani, are sanse sa isi revina, desi nu la acelasi numar de camioane sau intre primii transportatori. „In prezent ne situam intre primii 20 de transportatori, insa acesta nu este locul nostru real. Oricum, inca nu putem concura la cifra de afaceri absoluta cu transportatorii consacrati, care existau pe piata acum sase ani, …