AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement

Insolventele – cutremure cu magnitudini din ce in ce mai mari

Dupa un 2012 in care o parte din companiile de constructii din intreaga Europa au disparut din piata din cauza programelor de austeritate si a lipsei investitiilor in locuintele private, in primul trimestru al anului, potrivit unui studiu realizat de Coface Romania, si constructiile din Romania au reprezentat sectorul cel mai afectat de insolvente. Astfel, daca potrivit datelor furnizate de Oficiul National al Registrului Comertului, 6.381 de companii se aflau in primul trimestru in diverse stadii ale procedurii de insolventa, in scadere cu 10% fata de aceeasi perioada a anului anterior, constructiile au raportat ca aproximativ 35,15% din firmele active in domeniu au intrat in aceasta perioada in insolventa.
 

Insa nici marile companii occidentale nu au fost ocolite de acest fenomen. Alpine Bau, cel mai mare constructor din Austria, dupa Strabag, a declansat de curand procedura de insolventa – cea mai mare din istoria postbelica a Austriei – urmand ca si Alpine Holding sa depuna o astfel de cerere. Si, pentru ca eforturile companiei de a-si restructura datoriile in afara justitiei au esuat – pentru evitarea insolventei fiind necesare circa 400 de milioane de euro – Alpine Bau a depus un plan de restructurare prin care diviziile viabile vor continua sa functioneze, urmand sa fie salvate 4.600 din 6.500 de locuri de munca, restul grupului fiind vandut sau inchis. De asemenea, in urmatorii doi ani, grupul va plati creditorilor circa 20% din datorii. In plus, cererea de insolventa pune capat eforturilor bancilor creditoare, in frunte cu Erste Group Bank si UniCredit Bank Austria, care convenisera in martie sa scada cu 30% creantele de 520 milioane de euro pe care le aveau de incasat de la Alpine.
Nu se stie inca in ce mod vor fi afectate si proiectele de infrastructura din Romania in care este implicata compania austriaca, mai ales ca se cunoaste cat de mult sunt amanate platile Statului Roman catre constructorii sai. In Romania, Alpine Bau este implicata in constructia unui tronson din autostrada Nadlac-Arad, contract in valoare de 124 de milioane de euro. De asemenea, in asociere cu FCC Construccion (Spania) – Azvi (Spania) – Straco Grup (Romania), Alpine a obtinut un contract de reabilitare a 30 km de cale ferata in judetul Sibiu, in valoare de 747 de milioane de lei (fara TVA), precum si doua contracte in valoare totala de 334 de milioane de euro (fara TVA) pentru modernizarea infrastructurii feroviare intre Atel (Sibiu) si Coslariu (Alba). Asocierea FCC Construccion – Alpine Bau – Azvi va moderniza si tronsonul de 23,3 km de cale ferata Sighisoara-Atel, valoarea contractului fiind de 207,7 milioane de euro, fara TVA.
Fondul spaniol care detine Alpine (FCC Construccion) lucreaza impreuna cu Astaldi si la constructia tronsonului de metrou Drumul Taberei-Eroilor.
Se pare insa ca 2013 va fi in continuare anul insolventelor mari si foarte mari, mai ales ca foarte multe companii medii si mari care au incercat sa se extinda in anii trecuti intampina in prezent probleme de sustenabilitate a afacerii, in conditiile in care au devenit adevarate „banci comerciale pentru clientii lor“. Iar intr-un astfel de mediu, in 2013 nu va fi important numarul insolventelor, ci magnitudinea companiilor care vor intra in aceasta procedura.

Articole similare