Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Instalarea tahografelor pe vehiculele de 2,5-3,5 t, doar prima dintr-o listă lungă de obligații

Florentina Popteanu, regional sales manager în cadrul Inelo, a vorbit la Conferința Anuală a Transportatorilor Express de Mărfuri din România, organizată de Kefren Expres, despre tot ce aduce obligativitatea ca de la 1 iulie 2026 să fie echipate cu tahograf inteligent și vehiculele de 2,5-3,5 t folosite în transport internațional de marfă și în cabotaj – deci nu în transport național de marfă, nici în transport de persoane cu mașini de 8+1 locuri și nici în transport de marfă între România și o țară nemembră UE.

„Din acel moment firmele vor fi obligate să respecte în totalitate regulamentele europene privind timpii de lucru ai conducătorilor auto, să aibă card de companie pentru descărcarea datelor din tahografe, să le stocheze un an, să se ocupe de formarea continuă a personalului (privind introducerile manuale de date, simbolurile țărilor, utilizarea corectă a cardului, regula ferry/tren ș.a.), să se asigure că șoferii au carduri emise de ARR și să calibreze tahografele o dată la doi ani.“

În plus, începând de la 1 iulie 2026 firmele cu vehicule de peste 2,5 t care fac transport internațional de marfă trebuie să respecte și prevederile Regulamentului 561/2006 care vizează întoarcerea șoferului la fiecare patru săptămâni în țara de origine, interzicerea anumitor perioade de odihnă în cabină și cabotajul. Și să le achite conducătorilor auto, atunci când fac cross trade sau cabotaj, salariul corect pentru timpul de lucru din diverse state UE, și să aibă detașarea înscrisă în portalul IMI (postingdeclaration.eu).

Transportatorii trebuie să se asigure că toți conducătorii auto sunt familiarizați pe deplin cu normele legislative privind timpul de condus și de odihnă, cu atât mai mult cu cât în Registrul European al Companiilor de Transport (ERRU) sunt încărcate toate controalele din țară și din străinătate.

Florentina Popteanu le-a amintit celor prezenți la conferința transportatorilor express de mărfuri că în iulie 2024 ISCTR a achiziționat antene de descărcare de la distanță a datelor din tahograf și s-a aliat astfel cu celelalte autorități de control din UE, așa că acum poate verifica în timp real dacă tahograful montat pe un anumit vehicul este G2V1 sau G2V2, poate primi 26 de informații și alerte din tahografe, transferul de date în calculatorul inspectorului se face în câteva milisecunde și astfel poate face o preselecție, iar dacă este ceva în neregulă cu o mașină ea va fi sigur oprită pentru control. Se vor urmări în timp real încărcările, descărcările, cât timp a petrecut șoferul pe teritoriul fiecărui stat și dacă a fost plătit potrivit cu salariul de acolo. În plus, se știe dacă a fost manipulat tahograful și deja există informații că inclusiv smart tacho 2 este manipulat.

Reprezentanta Inelo avertizează că din 2025 se vor face tot mai multe controale privind IMI și poziționarea vehiculelor, că dacă se descoperă încălcări ale Regulamentului 1071 ele se încarcă în ERRU, fiecare firmă va avea un punctaj și un grad de risc și în plus i se poate suspenda pentru o perioadă licența de transport sau licența managerului, care ar putea fi chiar trimis la reevaluare. „Deci este important nu doar să instalați tahografe, ci și să trimiteți șoferii la cursuri în prealabil și să îi monitorizați atent, deoarece orice încălcare a normelor privind timpii de condus și de odihnă se răsfrânge asupra companiei și fiecare țară are propriile amenzi pentru asta, care sunt mari. În plus, ISCTR va trimite la sediul firmelor descoperite cu abateri o scrisoare de informare că în următoarele 30 de zile le va fi suspendată licența, care trebuie depusă la sediul instituției. Deci ce veți face cu mașinile și mărfurile care sunt în străinătate într-un astfel de moment?“

Florentina Popteanu și-a mai exprimat speranța că tahograful actual de tranziție va fi înlocuit până la 1 iulie 2026 cu forma lui finală, astfel încât să fie disponibile toate funcțiile.

Inelo este prezent pe piață din 2002, se ocupă ce dezvoltarea de software și hardware atât pentru companii de transport, cât și pentru autorități de control și în prezent colaborează cu peste 51 de astfel de instituții din 25 de state, cu ajutorul cărora își actualizează permanent soluțiile – inclusiv softul pentru transportatori, care permite observarea abaterilor șoferilor, pentru a le acorda instruire la nevoie și care se remarcă prin precizie în analiza datelor descărcate din cardul șoferului și din tahograf.

În România, compania colaborează din 2009 cu ARR, din 2013 cu ISCTR, din 2016 cu Institutul Național de Criminalistică din cadrul Ministerului de Justiție și din 2023 cu Poliția Rutieră.

Inelo este membru al organizației Corte din Bruxelles și al Tachograph Forum, are reprezentare directă la Comisia Europeană, și astfel află din timp despre modificările legislative și le implementează în softul de control și în softul dedicat transportatorilor, TachoScan, care folosește același algoritm de calcul al raportului dc contravenții, al pontajelor și al calculului remunerației șoferilor pentru timpul petrecut pe teritoriul altui stat. În plus, Inelo oferă instruire pentru instituțiile de control și sprijin în controalele în trafic, iar în august 2020, imediat după publicarea în Monitorul Oficial a Pachetului Mobilitate, a lansat un modul special de salarizare.

Prin intermediul platformei Tachoscan sunt decontați lunar peste 100.000 de șoferi, iar prin TachoScan Control se fac controale în 25 de țări europene. Din Gbox au fost instalate mai mult de 90.000 de unități, atât soluții de bază, cât și premium dedicate flotelor. Iar OCRK presupune o gamă completă de servicii susținută de tehnologie RPA, Octopus, și 18 experți în legislație europeană.

Sursa foto: Inelo.com

Articole similare

Ad