Cu o direcție asumată pentru logistica imobiliară, care face trecerea la clădiri eficiente energetic și „verzi“ din punct de vedere al materialelor utilizate în construcție, iată că din ce în ce mai mulți retaileri pun accent pe eficiență în tot ceea ce înseamnă producție și lanț de aprovizionare. Cu investiții însemnate în ultimii ani în sustenabilitate, Kaufland România este una dintre aceste companii, iar eforturile sale se reflectă inclusiv în zona operațională, protecția mediului prin intermediul logisticii fiind un deziderat. Am aflat mai multe de la Valer Hancaș, directorul de Comunicare și Corporate Affairs al companiei.
În 2020, pentru al treilea an la rând, Kaufland a obținut titlul de „Cea mai sustenabilă companie din România“, un studiu complex, organizat anual, care analizează nivelul de implicare în sustenabilitate și din punct de vedere al impactului economic, de mediu și social. Această direcție clară se materializează inclusiv din punct de vedere operațional. De exemplu, compania monitorizează anual emisiile de gaze cu efect de seră (GES). Scopul, așa cum punctează Valer Hancaș, este de a avea în permanență „o imagine de ansamblu a dimensiunii impactului pe care îl avem în direcția schimbărilor climatice și ne oferă baza necesară pentru a lua măsuri care să diminueze aceste efecte“. Ultimele cifre prezente în Raportul de Sustenabilitate arată că în urmă cu doi ani retailerul german a generat peste 172.000 t de emisii CO2e. Informațiile, precizează aceeași sursă, nu includ și emisiile GES generate în lanțul de producție sau pe cele din produsele vândute și introduse pe piață.
Rută electrificată pe relația cu Chișinăul
Dacă în 2018 numărul de camioane și vanuri subcontractate, ce reprezintă flota Kaufland, a fost de 708 unități, cu un total anual de 16.034.881 km, în 2019 numărul a scăzut la 665 de vehicule, care au parcurs 16.201.584 km. Transportatorii, precizează Valer Hancaș, sunt aleși pe criterii de performanță, una dintre condiții fiind ca toate vehiculele să respecte standardele Euro 5 sau 6. „Estimăm că în prezent circa 40% din flota ce aparține partenerilor noștri, și care asigură distribuția către magazinele Kaufland din întreaga țară, este compusă din vehicule Euro 6. Probabil că viitorul va fi în totalitate electric. Cu sau fără tranziția prin LNG“, mărturisește oficialul companiei. Direcția către zona electrică a fost luată în urmă cu mai mulți ani, mai precis în 2016, atunci când, alături de Renovatio, Kaufland a pus bazele primei rețele publice de stații de alimentare a vehiculelor electrice, amplasate în parcările magazinelor din peste 30 de orașe la nivel național. Proiectul a fost extins ulterior printr-o investiție proprie, în valoare de peste 150.000 de euro, în puncte noi de alimentare inaugurate, în premieră, pe ruta București-Chișinău, „prima rută ce leagă România de altă țară. Nevoia de infrastructură modernă este esențială pentru a sprijini autonomia în deplasare, mai ales că piața autoturismelor electrice și hibride din România este în continuă expansiune. În 2019, creșterea segmentului de autoturisme electrice a fost de 150,3%, de 2,5 ori mai mult decât în 2018, iar în cazul celor hibride s-a remarcat o creștere de 79,7%, conform ultimului raport al APIA“, detaliază directorul de comunicare.
Energie verde pentru propriile magazine
O infrastructură pentru încărcarea vehiculelor de transport cu propulsie electrică este planificată și pentru toate depozitele Kaufland, însă, momentan, oficialul nu a oferit mai multe detalii. Cel mai mare impact în reducerea amprentei de carbon, mărturisește Valer Hancaș, este scurtarea distanțelor, motiv pentru care compania are în plan extinderea depozitelor logistice. În privința eficienței energetice, aceasta reprezintă o preocupare constantă pentru retailer, atât din punct de vedere economic, cât și al amprentei asupra mediului. „Avem deja în dezvoltare investiții în panouri fotovoltaice pentru a produce energie verde și vom anunța în curând proiecte semnificative în această direcție. Vârful de consum al instalațiilor de răcire în timpul verii coincide cu vârful de producție a panourilor fotovoltaice. Întreaga producție va putea fi consumată ca aport fără stocare prealabilă.“
Politica privind consumul de energie, care se stabilește la nivel de Grup, a fost revizuită și actualizată în 2017, atunci când retailerul a trecut prin procesul de certificare ISO 50001. Fluxurile sunt înregistrate și actualizate constant, pentru a permite planificarea și introducerea măsurilor de optimizare a consumului de energie. „Rezultatele măsurilor de optimizare sunt evaluate și documentate la intervale de timp regulate, iar activitățile planificate pentru îmbunătățirea eficienței energetice sunt actualizate continuu. Respectăm cu strictețe reglementările legislative în vigoare, iar măsurile implementate vizează atât înlocuirea unor tehnologii mai vechi cu echipamente eficiente din punct de vedere energetic, cât și măsuri pentru schimbarea comportamentului la nivelul fiecărui departament și al întregii companii“, completează Valeriu Hancaș.
Mai puțin plastic până în 2025
Parte integrată în întreg lanțul de aprovizionare, sustenabilitatea este abordată chiar și după ce marfa ajunge în magazin. De exemplu, lădițele de la legume-fructe sunt tip Euro Pool – un sistem de ambalaje standardizate și igienizate. Prin folosirea lor, compania elimină risipa și reduce o cantitate de 2.000 t de deșeuri/an, concomitent cu 4 t de emisii de CO2. De asemenea, partenerii sunt un element esențial al modelului de business, iar prioritatea retailerului este să lucreze cu furnizori locali, motiv pentru care politica de achiziții este respectată în întreg lanțul de magazine. „Am listat numeroase produse certificate Fair Trade, dar și cu alte certificate care garantează faptul că produsele respective au fost fabricate responsabil și respectă principiile comerțului echitabil. Suntem membri ai European Supply Chain Initiative și astfel, din proprie inițiativă, ne-am luat angajamentul să implementăm cele «10 Principii ale bunelor practici de business și comerț». Alăturându-ne acestei inițiative, ne-am luat angajamentul să avem practici de business corecte în lanțul de aprovizionare alimentar și să rezolvăm orice potențială dispută într-o manieră corectă și transparentă“, detaliază Valer Hancaș.
La nivel de grup, compania investește anual peste 300 de milioane de euro pentru tehnologii inovatoare, modernizare și expansiune. Există și o strategie denumită „ReSet Plastic“, care cuprinde cinci domenii de acțiune: reducerea cantității de plastic din ambalaje („Reduce“), regândirea designului acestora („Redesign“), reciclarea și eliminarea completă a plasticului („Recycle, Remove“) și inovare și educare în acest domeniu („Research“). Obiectivul strategiei, explică același oficial, este ca până în 2025 utilizarea plasticului să fie redusă cu 20%, iar 100% din ambalajele produselor marcă proprie să fie realizate din materiale care permit un nivel maxim de reciclabilitate.