Pe o piata unde concurenta este acerba si foarte diversificata, Tabita Tour se orienteaza spre servicii de calitate, apreciate de calatori, care fac diferenta in special pe liniile internationale lungi. In ultimii ani, compania a investit in terminale, in autogara noua din Arad si in flota de autocare. Costurile de operare sunt si ele atent tinute sub control, pentru a se putea pastra un nivel competitiv al tarifelor.
Cea mai mare pondere din cifra de afaceri realizata de Tabita Tour in 2015 o detine transportul international de linie (71,34%), care a fost si cea mai profitabila linie de business a operatorului bistritean. Transportul intern prin servicii regulate reprezinta 5,51% din totalul veniturilor, iar 4,55% sunt cursele ocazionale de pasageri. Separat, aproximativ 16% din cifra de afaceri provine din transport de marfa, colectare si distribuire de colete, iar 1,90% sunt alte activitati conexe. Prin analogie cu 2014, veniturile rezultate din activitatea de colectare si distribuire colete a inregistrat o crestere de 40,21%.
Pe parcursul anului trecut, Tabita Tour a investit in principal in imobile, menite sa aduca plusvaloare serviciilor oferite. Este vorba de terminalul de la Arad, unde functioneaza o autogara internationala moderna, cu opt peroane, sala de asteptare pentru calatori, ghisee pentru vanzare bilete, preluare bagaje, colete etc. Tot in aceeasi locatie este operat un depozit pentru marfuri, un service pentru interventii rapide si o spalatorie. Lucrarile vor fi finalizate abia in 2017, iar valoarea totala investitiei – din surse proprii – depaseste 800.000 de euro. Tot in 2015 a fost demarata constructia celei de-a doua cladiri a sediului din Bistrita, unde la etaj sunt birouri si sali de conferinta, iar la parter au fost amenajate peroane acoperite, o sala principala de asteptare pentru pasageri, spatiu de depozitare pentru bagaje, coletarie etc. Valoarea investitiei pentru acest proiect este de peste 500.000 de euro. Separat a continuat campania de innoire a parcului auto, fiind cumparate trei autocare, sapte microbuze, trei autoturisme si trei remorci. „Politica este ca la cursele internationale sa operam autocare noi si foarte bine echipate, atat in ceea ce priveste nivelul de siguranta oferit, cat si confortul pasagerilor. Autocarele mai vechi sunt alocate pentru curse scurte, ocazionale speciale la intern sau pe traseele judetene“, a explicat Ioan Sighiartau, director general Tabita Tour.
Fluctuatia elementelor de cost trebuie tinuta sub control
Pentru optimizarea activitatii s-au obtinut reduceri semnificative la mai multe categorii cu cheltuieli, cum ar fi cele bancare, costurile de combustibilul (prin discounturile obtinute pentru volumele alimentate si fidelitatea fata de furnizori) si costul materialelor consumabile (prin orientarea spre preturi bune si solicitarea a cel putin trei oferte pentru fiecare achizitie).
In ciuda optimizarilor, combustibilul detine cea mai mare pondere din totalul costurilor de transport. Tabita Tour detine baze interne cu statii de incinta, din care alimenteaza flota pe teritoriul national, iar acest sistem urmeaza sa fie extins si la punctele de lucru din Spania, pentru ca aduce o economie de 10-15% comparativ cu statiile publice. Pentru a monitoriza consumul, toate vehiculele din flota sunt doate cu sonde litrometrice si in acest fel se reduce considerabil si posibilitatea de frauda.
Pentru alte categorii de cheltuieli s-au inregistrat insa cresteri: salariile si contributiile sociale aferente au crescut ca urmare a numarului mai mare de angajati, atat pentru a deservi masinile noi achizitionate, cat si pentru completarea echipei tehnice si administrative necesara cresterii volumului de activitate.
Cresterea numarului de masini a dus la cresterea numarului de curse externe si respectiv la cresterea diurnelor alocate pentru deplasarile efectuate.
Au crescut si chiriile achitate pentru peroanele unde stationeaza masinile care efectueaza curse interne si internationale, dar si costurile de cazare pentru repaosul soferilor, la Iasi, Baia Mare, Torino, Verona, Brescia, Barcelona.
Taxele de autostrada si rovigneta au inregistrat o crestere cu 10%, iar costul cu asigurarile a crescut cu 13,48%. Este adevarat ca acest lucru a fost determinat intr-o anumita masura si de cresterea flotei, insa diferenta de pret a fost evidenta in cazul vehiculelor nou inmatriculate, iar reinnoirile facute in vara au fost mai scumpe decat tariful platit pentru aceleasi autocare (fara sa produca daune) cu un an inainte. „Detinem o companie spaniola de transport pasageri, unde avem licentiate peste zece vehicule – autocare si microbuze. Analizam deja costurile totale de transport in Romania versus Spania si vom lua o decizie privind inregistrarea vehiculelor pe viitor“, a explicat directorul Tabita Tour.
Soferii, o resursa importanta si costisitoare
Pastrarea si fidelizarea soferilor este, intr-adevar, o provocare. Acestia beneficiaza de pachete de motivare si de recompensare, astfel ca deocamdata nu au fost situatii in care autocarele sa fie trase pe dreapta din lipsa de soferi. Totusi, cea mai mare fluctuatie de personal este in randul soferilor. Un conducator auto nou este instruit si devine titular dupa minimum sase luni. „Daca luam in calcul costul cu recrutarea, formarea, instruirea noilor soferi si eventualele daune pe care le aduc in primele sase luni ajungem la un cost intre 500 si 1.000 de euro/sofer pe jumatate de an.“
Tabita Tour a implementat un sistem propriu de monitorizare a activitatii conducatorilor auto, 24Routier, prin intermediul caruia se supravegheaza nu doar pozitionarea vehiculului prin GPS, respectarea traseului si stilul de condus al soferului, ci si imbarcarea/debarcarea pasagerilor conform listei (toate biletele se scaneaza la urcare si imbarcarea se face electronic, astfel incat se stiu in timp real toti calatorii care au urcat sau au coborat din vehicul), preluarea coletelor la autocar, emiterea biletelor pentru cei care nu au avut posibilitatea sa isi achizitioneze biletul online sau din agentii etc. Seful de autocar este responsabil sa foloseasca tehnologia si sa comunice cu dispeceratul ori de cate ori este nevoie.
Obiectiv: mentinerea numarului de calatori
Pana in 2015 inclusiv, numarul pasagerilor transportati de Tabita Tour a crescut constant, ajungand la aproximativ 150.000 pe cursele regulate internationale si charter. „In 2016 ne-am confruntat cu concurenta acerba din partea companiilor aeriene, iar obiectivul a fost sa mentinem numarul de calatori transportati la nivelul anului trecut.“
Tabita Tour detine in prezent sase puncte de lucru proprii in Romania plua alte trei in strainatate (Italia, Franta si Spania). Bilete de calatorie sunt vandute frecvent si prin intermediul celor 30 de puncte de lucru din tara ale partenerului Filadelfia SRL, respectiv in 20 de puncte de lucru din Spania, ale partenerului Transpierre SL. Iar acestora li se adauga alti 241 de parteneri. La acest moment, 95% din vanzari se realizeaza prin sistemul clasic si doar 5% online.
Pentru a atrage si a fideliza calatorii, Tabita Tour a introdus pe toate traseele „insotitorul de bord“. Acesta este seful de autocar, care este prezent la bord pe toata durata cursei, asigura imbarcarea/debarcarea pasagerilor, gestioneaza pauzele si ofera suport acestora pentru a folosi toate optionalele autocarului. In acelasi timp, se ofera produse la bord, gratuit si contra cost, alimentare si nealimentare, precum si confort media pe toata durata cursei. Pe teritoriul national toate autocarele au Wi-Fi la bord, iar primele zece locuri, de clasa superioara, se vand cu 10% mai scump decat celelalte.