Blue River a cumpărat primele cinci 5 camioane Scania alimentate cu gaz în 2019 și le folosea mai ales pe rute interne – Ploiești-Timișoara, de 550 km pe un sens, și Ploiești-Vatra Dornei, de 510 km pe un sens – iar între timp a ajuns la 20 de unități (15 Scania și 5 Iveco). De la final de 2021, exploatarea acestora în România a adus cele mai mari pierderi/camion din istoria companiei, astfel că au fost transferate în țări din vestul Europei unde prețul CNG nu prea a crescut față de 2019, deci este încă mult mai mic decât prețul motorinei. Din cauza noului context economic și geopolitic, planurile Blue River, de a ajunge la 30 de camioane pe CNG în doi ani, nu s-au realizat, dar asta nu înseamnă că ele au fost abandonate: firma este în discuții pentru a cumpăra alte cinci camioane pe CNG și privește cu interes și spre vehiculele electrice.
Inițiativa de a face transport folosind camioane mai verzi a venit și ca urmare a cererii unuia dintre cei mai mari clienți Blue River ca pe rutele interne să se treacă la soluții sustenabile – acesta înclinând spre camioane electrice. „Dar la acel moment nici nu putea fi vorba despre un autotractor full electric. Cea mai viabilă soluție era CNG sau LNG. Având în vedere faptul că în România nu aveam nicio stație LNG, am decis să mergem pe CNG și în timp s-a dovedit că am făcut alegerea corectă, deoarece LNG a ajuns la prețuri mult mai mari decât motorina“, explică proprietarul companiei, Alexandru Păun.
Tariful inițial a fost stabilit pe o structură de costuri totale de exploatare primită de la unul dintre producătorii de camioane pe CNG, pe care Blue River a adaptat-o conform datelor obținute în urma prospectării pieței.
Consum cu 10% mai mic pentru camioanele pe CNG comparativ cu cele diesel similare
La momentul primei achiziții, un camion pe CNG costa cu 20% mai mult decât unul diesel aceeași marcă și cu aceeași putere a motorului, iar firma nu a beneficiat de subvenții.
Pentru a vedea beneficiile utilizării modelelor pe gaz, Blue River a făcut un test, așa cum explică Alexandru Păun, pe două trasee identice, cu același tip de marfă, aceeași semiremorcă, același șofer, aceeași perioadă, aceeași putere a motorului și aceeași marcă de autotractor, rezultatul fiind un consum cu 10% mai mic pe traseul unde s-a folosit gaz. „La început singurul avantaj era faptul că le ofeream clienților un transport sustenabil, dar cu timpul am observat că economia de combustibil poate fi chiar de 15%. Un alt beneficiu al utilizării camioanelor pe gaz ar fi faptul că, indiferent de stilul de condus al șoferului, consumul este relativ constant.“
Sarcina utilă a camioanelor pe CNG este comparabilă cu cea a camioanelor diesel, câtă vreme primele sunt doar cu câteva zeci de kilograme mai grele față de cele pe motorină cu aceeași specificație tehnică.
250.000 km/an pentru profitabilitate la același tarif cu mașinile diesel
Inițial Blue River și-a propus să le ofere clienților același tarif ca pentru transportul în camioane diesel și, pentru a reuși să fie și eficiente, vehiculele pe gaz ar fi trebuit să ajungă la un număr foarte mare de kilometri, după cum a calculat Alexandru Păun. Concret, firma a făcut, înainte de a începe proiectul, un plan de afaceri din care rezulta că este nevoie de 250.000 km/an cu un camion pe CNG, „kilometraj pe care l-am și atins în primii doi ani de utilizare și pe care am putea să-l atingem și azi, dar, din cauza prețului ridicat al gazului natural, am decis să trimitem camioanele să lucreze în vestul Europei, unde, în unele țări, CNG are azi un preț asemănător cu cel din 2019 și mult mai mic decât al motorinei“.
Printre țările care încurajează folosirea de bio-CNG se numără Germania, unde prețul este mai mic deoarece este subvenționat – iar camioanele Blue River alimentează de la stațiile unde firma primește preț redus. În plus, în Germania camioanele pe gaz sunt scutite de plata taxei de autostradă, și acesta a fost principalul motiv pentru care firma a ales să facă transport acolo chiar și înainte de scumpirea gazului. În afară de gaz, niciun alt cost nu a crescut diferit față de cum a crescut în cazul camioanelor diesel, iar tarifele au evoluat și ele, în mare parte în funcție de prețul motorinei, „ceea ce ne-a ajutat în țările în care prețul CNG a crescut destul de puțin“.
Achiziția de camioane pe CNG continuă
Pe când erau folosite însă în țară, în noiembrie 2021, camioanele au început să aibă pierderi din ce în ce mai mari, până la plafonarea prețului gazului natural. În decembrie 2021 și ianuarie 2022 Blue River a înregistrat cele mai mari pierderi/camion de la înființarea firmei până acum, și acela a fost momentul în care s-a luat decizia de a trimite toate mașinile pe gaz de la intern în Comunitate.
De aceea, deși planul inițial era să se cumpere 30 de camioane pe CNG în doi ani, el nu a putut fi respectat. Costurile de exploatare nu sunt mult diferite de cele ale unui camion diesel la un parcurs de 800.000 km – „ținând cont și de faptul că la un camion diesel trebuie înlocuită toba catalizator, care este destul de scumpă“ – iar fiabilitatea este și ea comparabilă. Din primul lot de camioane pe CNG cumpărat de Blue River, unele au ajuns la 600.000 km fără a avea nevoie de intervenții importante în service. „Și, deși pare greu de crezut, am reușit să atingem acest kilometraj din octombrie 2019 până azi, cu trei alimentări zilnice, la fiecare 400 km.“
Deși planul inițial nu a fost respectat, firma nu a fost descurajată de noile condiții economice în demersul său de a mai cumpăra camioane pe CNG, astfel că este în discuții pentru a achiziționa încă cinci, cu livrare în decembrie 2023 sau cel târziu în primul trimestru din 2022, mai ales că, pentru cinci dintre vehiculele pe care le are deja, a semnat un nou contract de transport intern.
Interes și pentru camioanele electrice
Blue River se pregătește, în ton cu misiunea sa care include grija pentru un viitor sustenabil, să utilizeze și un camion electric. Și aici însă, așa cum subliniază Alexandru Păun, concluziile legate de eficiență pot fi trase numai după o perioadă de exploatare „deci încă suntem rezervați în a spune dacă soluția electrică este convenabilă, având în vedere prețul piperat al acestor camioane. În plus, în România nu este încurajată achiziția de vehicule ecologice, deoarece se plătesc aceleași taxe și pentru camioanele Euro 6, și pentru cele non-Euro. Or, eu consider că subvenția trebuie să fie în taxele de drum și impozite, dacă vorbim de camioane CNG și LNG, și la achiziție și în taxe de drum și impozite, pentru cele electrice.“
Cel puțin până se va găsi cea mai bună soluție pentru camioane mai puțin poluante, cele cu gaz, în special cu biogaz, vor avea un loc important în tranziția verde, în opinia managerului Blue River. Aceste modele au înregistrat în ultimii ani creșteri considerabile ale înmatriculărilor, stopate însă de scumpirea brutală a gazului.