Consiliul General IRU atrage atentia ca aderarea la termenul limita de 16 iunie 2010 impus de AETR va afecta integritatea sistemului tahografului digital si va pune in pericol investitiile realizate pana in prezent, cu consecinte daunatoare asupra sigurantei rutiere si a comertului international. Consiliul General IRU a adoptat o rezolutie privind acordul AETR CEE-ONU si implementarea tahografului digital, avertizand prin aceasta guvernele ca o aderare grabita la termenele nefunctionale stabilite politic va cauza perturbari grave ale transportului international si va compromite securitatea si siguranta rutiera realizate pana in prezent, punand in pericol, totodata, investitiile importante in sistemul tahografului digital.
Presedintele IRU, Janusz Lacny a declarat ca uniunea sprijina pe deplin introducerea cat mai rapida a tahografelor digitale pentru toate statele AETR, acest dispozitiv de siguranta rutiera fiind crucial pentru monitorizarea timpilor de odihna si de lucru la soferi. Tocmai din acest motiv insa, presedintele IRU este de parere ca implementarea nu ar trebui sa se faca in mod grabit, ci incet, dar sigur. Acesta a mai spus ca emiterea cardurilor intr-un mod mai degraba rapid decat sigur va pune in pericol integritatea tahografului digital in regiunea AETR si, odata cu aceasta, si siguranta rutiera ar putea avea de suferit, ca urmare a potentialului de utilizare frauduloasa a cardului.
Rezolutia IRU subliniaza, de asemenea, preocuparile industriei cu privire la impactul asupra comertului. Se estimeaza ca, pana la mijlocul lui 2010, aproximativ 50.000 de vehicule din state din afara UE ar putea fi echipate cu tahografe digitale. Daca acestea nu mai pot circula legal din cauza cerintelor referitoare la utilizarea cardurilor, comertul realizat pe cai rutiere intre UE, CSI, Turcia si Balcanii de Vest, in valoare de 175,5 miliarde de euro in 2007, ar putea fi serios perturbat.
In conformitate cu Amendamentul 5 la Acordul AETR, toate vehiculele noi puse in circulatie pentru prima data de la AETR trebuie sa fie dotate cu tahograf digital de la 16 iunie 2010. Din acel moment, toate, inclusiv cele care se afla deja in circulatie, trebuie sa fie operate de conducatorii auto cu carduri personalizate pentru fiecare sofer in parte, eliberate de guvernul tarii lor.
Totusi, pentru majoritatea statelor din afara UE AETR, acest lucru nu va fi posibil pentru cel putin inca 12 luni dupa intrarea in vigoare a noii cerinte.
In cele din urma, avand in vedere faptul ca valoarea tahografului digital consta in securitate, Rezolutia IRU insista ca aceasta perioada de ragaz ar trebui extinsa atat cat este necesar pentru ca guvernele sa implementeze sistemul protejand, in acelasi timp, securitatea acestuia.