Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lectia unui an de criza

Criza din 2009 a lovit ca un bumerang majoritatea companiilor de logistica de la noi, lucru ce s-a reflectat si in cifrele de afaceri ale acestora. Volumele au scazut, iar clientii au cerut preturi tot mai mici si au impus conditii tot mai greu de realizat. Aceasta a devenit tendinta pietei si nimeni nu isi mai permitea sa refuze vreun client, astfel ca cea mai mare provocare a fost incercarea logisticienilor de a se plia pe cerintele lor, iar in acelasi timp de a nu iesi de pe piata. Lectia brutala de optimizare la care au fost supusi logisticienii in perioada de criza si-a aratat rezultatele anul trecut, cand cei mai multi au avut parte de o crestere a cifrei de afaceri.

 
Dupa ce criza din 2009 si-a pus amprenta pe cifra de afaceri a majoritatii companiilor de la noi, iata ca anul ce tocmai s-a incheiat a adus cresteri ale acesteia pentru cei mai multi, astfel ca unii au ajuns chiar sa depaseasca cifrele pe care le aveau in 2008.
In continuare cifrele cele mai mari de afaceri anul trecut le-au avut casele de expeditii, aceasta activitate fiind mai profitabila decat celelalte de logistica, lucru ce se explica prin faptul ca tot mai multe companii doresc ca marfa sa le ajunga cat mai repede la clienti. Cum achizitia unei flote proprii ar insemna costuri suplimentare, iar preturile de transport, mai ales pe intern, sunt foarte mici, expeditiile s-au dovedit cele mai profitabile anul trecut. Sunt chiar firme care si-au vandut din camioane, pentru a scapa de cheltuieli, si au angajat tot mai multi operatori din piata. Evident ca de castigat de aici au avut si companiile multinationale cu o retea internationala bine pusa la punct.
Companiile de logistica au avut tot mai putine venituri, in schimb, din activitatea de depozitare. Presiunea chiriei pentru spatiile goale ale companiilor care si-au pierdut din clienti si scaderea volumelor manipulate s-au materializat in scaderea preturilor pentru depozitare.
Sunt si companii care in ultimii ani au inregistrat cresteri masive ale cifrelor de afaceri. Insa acestea se datoreaza unui client mare din portofoliu care si-a crescut masiv volumele. Problema este ca o eventuala prabusire a unui astfel de client ar trage automat dupa sine si partenerii pe care se baza, indiferent la ce nivel au ajuns acestia.

Gigantii din logistica
Pe primul loc in ceea priveste cifra de afaceri este, asa cum era de asteptat, Schenker, cu o impresionanta suma de peste 62 de milioane de euro, care a ajuns la aceasta performanta dupa ce a preluat in 2009 gigantul Romtrans. Fosta companie romaneasca s-a mentinut in top inca din 2008, cand cifra sa de afaceri indica peste 76 milioane de euro, astfel incat putem spune ca Schenker de azi a avut o scadere de aproape 10 milioane de euro, daca facem o comparatie intre 2008 si 2010. Insa, cum Schenker este inregistrata la Ministerul de Finante din octombrie 2009, cifra sa de afaceri din 2009 este una de numai 17 milioane de euro, astfel ca, in comparatie cu 2010, ajungem la o crestere impresionanta de circa 45 de milioane de euro.
Daca pe locul 2 a fost in 2009 Express-Interfracht Romania, in 2010 aici s-a clasat partenerul Dacia, Gefco Romania. Dupa ce in 2009 a inregistrat o scadere a cifrei de afaceri cu un milion de euro, in 2010 logisticianul francez a ajuns la aproape 34 de milioane de euro. Colaborarea dintre cele doua companii incepe din 2008, iar de atunci Gefco a livrat pentru Dacia mai mult de 200.000 de vehicule, adica circa 20% din productia totala pentru piata locala si tarile de export. Anul acesta, reprezentantii companiei de logistica spuneau ca saptamanal trimit de la Mioveni la Constanta sase trenuri cu cate 300 de automobile fiecare, iar alte trenuri similare iau tot mai des drumul catre Germania, Franta sau Belgia. Astfel, chiar daca infrastructura feroviara de la noi pune inca piedica trenurilor de marfa deoarece drumul pana la Constanta dureaza nu mai putin de 10 ore, volumele in continua crestere ale Dacia au toate sansele ca anul acesta sa ajute la o crestere inca si mai mare a cifrei de afaceri a Gefco.
Cu 31 de milioane de euro, DHL Logistics s-a situat anul trecut pe locul trei in topul companiilor de logistica. In 2008, firma inregistra o cifra de afaceri de numai noua milioane de euro, preluarea companiei de curierat Cargus aducandu-i in 2009 o dublare.
Tot in 2009, Kühne&Nagel a avut o scadere a cifrei de afaceri cu aproape sapte milioane de euro. Anul trecut compania a reusit sa isi dubleze aceasta cifra, ajungand, cu peste 27 de milioane de euro, pe locul 4 in TOP Cifra de afaceri. La aceasta crestere a contribuit parteneriatul cu Unilever inceput anul trecut, pentru care opereaza cei 30.000 m2 detinuti de producator in Ploiesti West Park.
Pe locul 5 s-a plasat Express-Interfracht Romania, firma compusa in 2007 din fuziunea dintre Express Romania si Interfracht Romania, care a reusit si anul trecut sa isi scada cifra de afaceri, ajungand la circa 25 de milioane de euro, dupa ce in 2008 inregistra peste 67 de milioane de euro.
In schimb, compania bulgareasca Gopet Romania (locul 6) si-a crescut constant cifra de afaceri, ajungand la 24 de milioane de euro.
FM Romania a avut anul trecut o crestere a cifrei de afaceri cu doua milioane de euro fata de 2009, plasandu-se pe locul 11 in 2010. Compania este prezenta in Romania inca din 2003, cand cifra de afaceri era de 4,5 milioane de euro, iar anul trecut a ajuns la aproape 20 de milioane de euro, inregistrand o crestere constanta.
Dupa o scadere a cifrei de afaceri in 2009, anul trecut a adus pentru cargo-partner (locul 13) o crestere de circa patru milioane de euro. Principalii clienti sunt din domeniul automotive, pentru care compania si-a extins spatiul de depozitare din Timisoara cu inca 6.000 m2.

Tot mai multi se indreapta catre cross-docking
Una din companiile care a simtit de mult tendinta pietei catre cross-docking este Gebrüder Weiss (locul 7), care a reusit anul trecut o crestere a cifrei de afaceri cu circa opt milioane de euro, ajungand la 23 de milioane de euro, dupa ce doi ani la rand s-a mentinut constant la 15 milioane de euro. Desi compania este prezenta in Romania din 1994, aceasta a cunoscut o dezvoltare puternica abia incepand cu 2008. Astfel, in 2009 a investit circa 15 milioane de euro in sediul de langa autostrada Bucuresti-Pitesti, iar anul acesta alte 2,2 milioane de euro au fost investite intr-un nou sediu propriu la Sibiu. Fiecare din aceste sedii cuprinde spatii special dedicate activitatii de cross-docking.
O extindere a activitatii de cross-docking are in vedere si DSV Solutions (locul 8), care in 2010 a inregistrat o usoara crestere a cifrei de afaceri, ajungand la circa 21 milioane de euro.
Astfel, de anul viitor compania va inchiria inca un spatiu de 17.000 m2 langa sediul actual din apropiere de autostrada A1. Acesta va cuprinde o zona dedicata pentru cross-docking, unde cele mai multe volume vor veni de la clientii pe care DSV ii are deja in depozitul actual. Unul din putinii logisticieni care au avut curaj sa investeasca in plina criza circa 25 de milioane de euro intr-un depozit e KLG Europe. Dupa aceasta investitie, compania a inregistrat o usoara scadere a cifrei de afaceri in 2009, ca anul trecut sa revina la 15 milioane de euro, cifra pe care a inregistrat-o si in 2008. Planurile companiei vizeaza o mai mare concentrare pe activitatea de cross-docking, astfel ca anul acesta va incepe constructia unui depozit propriu de 10.000 m2 langa locatia proprie de pe autostrada, din care jumatate va fi dedicata activitatii de cross-docking. Viitorul depozit va necesita o investitie de circa cinci milioane de euro.

Cheltuieli mai mari ca veniturile
Primele trei locuri in topul veniturilor realizate de companiile de logistica sunt ocupate de Schenker, cu peste 63 de milioane de euro, Gefco Romania, cu 34 de milioane,  si DHL Logistics, cu 32 de milioane  de euro.                               
 Primele 20 de companii de  logistica au inregistrat o medie a veniturilor de circa 20 de milioane de euro.
Desi sunt impresionante, cifrele nu ajuta prea mult situatia financiara a acestor firme, de vreme ce cheltuielile lor se ridica la acelasi nivel sau, in unele cazuri, sunt chiar mai mari, fapt ce s-a reflectat si in profiturile acestora. Astfel, lista celor mai profitabile firme nu seamana deloc cu cea a celor care detin cele mai mari cifre de afaceri. Pe primul loc in topul profitabilitatii este Gefco Romania, cu un profit de circa doua milioane de euro, urmat de All Cargo Express si de Ferest Logistics, ambele cu un profit de circa un milion de euro.
Desi a incheiat 2010 cu cea mai mare cifra de afaceri, profitul Schenker a fost zero, ca urmare a investitiei facute pentru achizitia Romtrans. Tot fara profit au ramas si alte companii care au investit puternic in dezvoltare, precum Gebrüder Weiss sau KLG Europe.
Cu un profit de peste un milion de euro si doar opt angajati, Ferest Logistics detine suprematia in ceea ce priveste productivitatea per angajat, urmata de KBS Sped si Aries Logistics. Primele 20 de companii de logistica cu cea mai buna productivitate au o medie de circa 32.000 de euro per angajat.
Tot Schenker detine suprematia si in topul datornicilor, compania avand datorii de circa 50 de milioane de euro. Urmeaza Express Interfracht si OTZ Logistics, ale caror datorii aproape ca se ridica la nivelul cifrei de afaceri de anul trecut, de circa 24 de milioane de euro si, respectiv, aproape 20 de milioane de euro.
In topul datornicilor este si CETA, companie care, de altfel, se afla in insolventa.
Desi functioneaza de anul trecut, firma desprinsa din Delamode, Tibbett Logistics, a incheiat 2010 cu datorii de circa opt milioane de euro, dupa ce a inregistrat o cifra de afaceri de 10 milioane de euro.
Aceleasi companii isi impart primele trei locuri si in topul pierderilor. Diferenta este, insa, ca pe primul loc se afla Express Interfracht, cu peste sapte milioane de euro pierderi, urmata de OTZ Logistics, cu peste cinci milioane de euro pierderi, si Schenker, cu aproape un milion de euro pierderi. Media pierderilor inregistrate de primele 10 companii din acest top anul trecut a fost de circa 1.500.000 de euro.
Schenker se afla si in topul companiilor cu cele mai multe active imobilizare, acestea ridicandu-se la peste 40 de milioane de euro.
Pe locul doi se afla Gebrüder Weiss, cu circa 15 milioane de euro, mare parte din suma fiind justificata de investitiile facute de companie in depozitele proprii.
Urmeaza International Benga Company si CETA, ale caror active ajung la 12 milioane de euro.

Articole similare

Ad