Luna trecută, MAN Truck & Bus a prezentat o gamă completă de camioane pentru domeniul construcțiilor: mai multe modele TGL (7,5-12 t GTW), TGM (12-26 t), TGS (18-51 t) și TGX (18-41 t) au fost disponibile pentru teste de conducere într-o bază militară folosită inițial de armata imperială germană, mai apoi de armata nazistă și ulterior de forțele STASI în apropiere de Berlin. Cu un teren nisipos, solicitant chiar și pentru camioanele cu tracțiune integrală, baza militară din Kallinchen a oferit locul adecvat pentru a pune la încercare noile sisteme de asistență lansate cu noua generație de camioane MAN și diferitele programe de condus disponibile cu transmisia MAN TipMatic, care completează tracțiunea integrală permanentă sau temporară, hidrostatică, pentru un pachet tehnologic capabil să permită exploatarea camioanelor MAN pe orice teren. Producătorul german a folosit prilejul pentru a prezenta și o selecție de caroserii – de la bene basculabile la containere cu hooklift, macara și chiar o autopompa – care pot fi comandate chiar din fabrică.
Gama de construcții MAN începe cu TGL (7,49-12 t greutate totală admisă) cu două axe, dedicat distribuției de materiale de construcții pentru șosea. Acesta este disponibil cu motorul D08, cu 4 cilindri, care dezvoltă o putere maximă de 160-220 CP, sau de 6 cilindri, cu 250 CP. TGL este oferit cu patru cabine noi înguste: cabina compactă CC (îngustă, scurtă, cu înălțime normală) cu două sau trei locuri, TN (o versiune mai lungă cu spațiu pentru un pat în spatele scaunelor), TM (cu înălțime medie), care oferă și mai mult spațiu datorită acoperișului înalt și compartimentelor de depozitare și rafturilor de deasupra parbrizului, și cu cabină de echipaj cu patru uși DN, care, cu scaunul său confortabil pentru patru persoane și două sau trei locuri în față, oferă mult spațiu pentru până la șapte persoane și instrumentele lor de lucru. Mai mult, MAN Individual poate transforma cabina CC cu o extensie de 28 cm, ceea ce creează spațiu în spatele scaunelor, de exemplu, pentru depozitarea uniformelor/sculelor de lucru.
Un camion cu cabină dublă am testat și noi pe drumurile regionale din jurul bazei din Kallinchen, apreciind confortul și ușurința în condus a celui mai mic dintre greii MAN, echipat cu Lane Departure Warning System și EasyStart. Carosat cu o benă basculabilă pe trei părți DEMAC, vehiculul era echipat cu suspensie pneumatică pe axa spate, care îl face ideal pentru transportul pe șosea de materiale de construcții, dar și de produse pentru centrele horticole sau amenajări peisagistice.
Noua serie TGM, cu greutatea sa maximă admisă de 12 până la 26 t, are acum și mai multe variante. Vehiculul cu 2 axe este disponibil cu tracțiune 4×2 sau 4×4, ceea ce îl face o alegere excelentă pentru utilizare în industria construcțiilor sau pentru transport de containere de deșeuri cu hooklift. Vehiculul cu 3 axe cu configurație 6×2-4 sau 6×4 reprezintă o altă opțiune. TGM are aceeași gamă de cabine ca și TGL, fiind acționat de un motor D08 cu 6 cilindri, cu trei niveluri de putere: 250, 290 și 320 CP.
Un TGM cu macara și benă basculabilă am testat și noi pe drumurile forestiere din baza militară, acționarea blocării transaxiale și a diferențialului blocabil fiind completată cu succes de posibilitatea setării unuia dintre programele de conducere specifice pentru offroad ale cutiei de viteze TipMatic. Performance și Efficiency permit o configurare atât pentru conducerea normală (Eficientă din punct de vedere al consumului), cât și dinamică (Performantă). Când programul de conducere Performance este activat (simbolul leului din logoul MAN este roșu), strategia de schimbare a vitezelor este concepută pentru a maximiza potențialul de performanță al camionului prin reducerea timpilor de schimbare a treptelor și schimbarea la turații mai ridicate. MAN TipMatic Performance asigură o accelerație rapidă după viraje, cu pierderi reduse de cuplu în rampe.
Când este activat programul de conducere eficientă (apare în bord capul leului desenat cu verde), strategia de schimbare a vitezelor este concepută pentru confort și consum redus de combustibil. Modul Efficiency permite folosirea EfficientCruise, sistemul de schimb predictiv al treptelor de viteză în funcție de relief. Acesta permite schimbarea într-o treaptă superioară la capătul pantei pentru a reduce turația motorului. Schimbul într-o treaptă inferioară se face înainte de o rampă, iar schimbarea anticipativă în sus la finalul pantei este suprimată astfel încât să fie atinsă o viteză medie maximă. În funcție de situația de conducere, programul de conducere eficientă permite în continuare schimbul manual al treptelor de viteză sau folosirea kick-down.
EfficientCruise permite rularea liberă atât la vale, cât și în linie dreaptă. Totuși, nu include Dynamic Coasting, ci doar EfficientRoll.
Schimbarea modului de conducere se face de la butonul rotativ de pe maneta din dreapta, simplu și ușor de controlat, activarea unui mod sau a altuia fiind vizibilă pe panoul de bord pentru o dublă verificare.
Programele de conducere sunt afișate și cu simboluri și cu text în instrumentarul de bord
Versiunea TGM cu tracțiune integrală, dar și TGS sau TGX, au și opțiunea de a seta programul de conducere Offroad, conceput pentru a conduce vehicule în condiții dificile – șantier, teren moale, pante abrupte în pantă și în rampă – când există o nevoie crescută de tracțiune. Strategia de schimbare a vitezelor este concepută pentru a oferi performanțe optime. Schimbările de treaptă de viteză sunt executate mai repede și la niveluri mai mari ale turației motorului decât în alte programe de conducere, pentru a minimiza întreruperile de tracțiune.
Schimbarea programului de conducere înseamnă doar schimbarea software-ului și astfel poate fi efectuată în orice moment, atât când vehiculul este oprit, cât și în timp ce merge. Pentru vehiculele cu cutii de transfer, programul de conducere Offroad este îmbunătățit cu modul Low Range, care activează mecanic treapta off-road în cutia de transfer, astfel că activarea sa se face numai atunci când vehiculul este oprit. Acest mod oferă performanțe maxime la urcare, indiferent de modul de schimb al vitezelor, cuplu optim pentru conducerea off-road și o eficiență ridicată a frânei de motor în pantă grație turației menținute la un nivel mai mare.
TGS, specialistul pentru construcții
Dar seria MAN care este cel mai adesea asociată cu sectorul construcțiilor și cu segmentul municipal este noul TGS, disponibil cu 2 axe cu o greutate totală admisă de 18, 3 și 4 axe, cu o greutate de 44 t. În funcție de condițiile off-road și de destinația vehiculelor, acestea se pot configura 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 sau 8×4 sau cu tracțiune integrală 4×4, 6×6, 8×6 sau 8×8. De asemenea, în cazul TGS și TGX pot înlocui tracțiunea integrală cu sistemul de tracțiune hidrostatică MAN HydroDrive. Sistemul de cuplare temporară a tracțiunii de pe axa frontală le permite vehiculelor folosite în special pe șosea să aibă o tracțiune sporită pe drumuri neasfaltate, teren alunecos sau drumuri cu urcușuri și coborâșuri. Tracțiunea suplimentară crește siguranța și extinde posibilele aplicații ale vehiculului. În plus, greutatea sistemului de tracțiune hidraulică este mai mică decât tracțiunea integrală mecanică, ceea ce se traduce într-o sarcină utilă sporită și un consum mai redus. În plus, prețul unui astfel de camion este mai mic decât al unui vehicul cu tracțiune integrală permanentă.
Cu MAN HydroDrive®, o pompă hidraulică având flanșă la ieșirea cutiei de viteze generează puterea de acționare pentru roțile din față atunci când este necesar. Liniile hidraulice transferă presiunea la motoarele din butucul roții unde cuplul de antrenare crește până la 14.500 Nm pe axă. Sistemul poate fi activat și în timpul mersului, se dezactivează automat dacă viteza de deplasare depășește 28 km/h și se reactivează dacă viteza scade sub 22 km/h.
MAN HydroDrive® funcționează ca un sistem de blocare interaxială a diferențialului. Cuplul este transmis către axa față doar atunci când roțile din spate alunecă. Sistemul este recomandat atât basculantelor care transportă materiale de balastieră până în șantier, cât și camioanelor care au nevoie de o sarcină utilă deosebit de mare datorită aplicației sau tipului de caroserie.
TGS este disponibil cu două serii de motoare cu șase cilindri: D15 de 9 l (330, 360 și 400 CP) și D26 de 12 l cu puteri maxime de 430, 470 și chiar 510 CP. Cea mai populară variantă de cabină selectată cu MAN TGS este NN. Dar, la fel ca pentru seriile TGL și TGM, utilizatorii pot opta și pentru TN sau TM cu acoperiș înălțat.
MAN a adus la Berlin și un autotractor TGX 4×2 echipat cu sistem HydroDrive, care a reușit să iasă din solul nisipos în care roțile s-au afundat mai mult de jumătate, după cuplarea tracțiunii și câteva manevre înainte-înapoi.
TGX este utilizat mai ales în transportul pe distanțe lungi și în transportul greu, însă sunt și firme din domeniul construcțiilor care doresc să beneficieze de confortul cabinelor largi și spațioase sau care au nevoie de motorizări de 540, 580 sau 640 C, disponibile numai cu D38, care echipează exclusiv seria TGX. Pe lângă clasicele tractoare și șasiu cu semiremorcă 4×2 și 6×2, sunt disponibile și variante 6×4. Cabina lungă și lată vine în trei înălțimi diferite ale acoperișului și, astfel, în trei înălțimi interioare de la 1,58 la 2,07 m.
Funcții mai mult sau mai puțin noi, extrem de utile pe traseu off-road
Pentru a ataca rampele și curbele de pe traseele forestiere și cu sol nisipos din baza militară, jurnaliștii au avut posibilitatea de a pune la treabă funcții noi – cum ar fi Rock-free sau Steering Wheel Brake – sau mai vechi – Paver brake, Easy Start, Easy control etc. – cu o contribuție importantă la creșterea tracțiunii și a aderenței.
Funcția de rulare liberă a cutiei de viteză Rock-free permite plecarea de pe loc mai ușoară atunci când camionul este blocat în zăpadă sau pe o suprafață alunecoasă. Odată funcția activată, șoferul controlează deschiderea și închiderea ambreiajului intuitiv, folosind pedala de accelerație. De fiecare dată când ia piciorul de pe accelerație, ambreiajul este inactivat foarte rapid. Apăsarea din nou a pedalei de accelerație angajează iar ambreiajul. În acest fel șoferul poate menține balansul vehiculului înainte/înapoi până când se generează suficient avânt pentru ca acesta să înainteze singur. MAN TipMatic selectează automat treapta de viteză adecvată pentru a reduce cuplul pe roțile motoare, care împiedică astfel învârtirea roților.
Avantajul acestei funcții îl reprezintă facilitarea ieșirii din noroi sau nisip, când roțile camionului se blochează.
Funcția Paver Brake este folosită pentru a împiedica înaintarea camionului încărcat pe o suprafață ușor în pantă. Pentru ca roțile de la ultima axă să rămână în contact permanent cu solul, se aplică o presiune constantă ușoară în sistemul de frânare, astfel încât vehiculul să fie împins în față, dar să nu ruleze înainte. Pedala de frână poate fi folosită pentru a frâna pe pantele abrupte.
Pentru a face față urcării sau ieșirii din noroi, zăpadă sau teren foarte alunecos, vehiculele cu tracțiune integrală pot comuta pe sistemul de blocare trans-axială sau chiar de blocare a diferențialului, de la un buton rotativ de pe panoul de bord. Gama grea de camioane MAN este echipată cu un sistem de management al blocării cutiei de transfer (VSM). ABS-ul electronic pentru operare off-road permite controlul cutiei de transfer și al blocării diferențialului. Secvența de funcționare este presetată folosind comutatorul rotativ de pe bord – pentru a evita orice operațiune incorectă.
ABS-ul electronic pentru cutia utilizată în operațiunile off-road monitorizează permanent viteza, treapta de viteză angajată, blocajele activate, precum și poziția dinte pe dinte. Sistemul activează blocajele numai dacă modul de condus permite, protejând transmisia față de operarea incorectă a tracțiunii integrale.
Funcția de frânare la urcarea unei rampe – Hill-climbing brake – ajută șoferul să plece de pe loc în rampe, împiedicând camionul să ruleze înapoi. Funcția nu numai că oferă confort șoferului în operare, ci reduce și costurile de mentenanță prin reducerea uzurii ambreiajului și cutiei de viteze.
Odată apăsat acest buton, presiunea de frânare prezentă în cilindrii de frânare ai frânelor de serviciu este menținută până la dezactivarea funcției. La pornirea de pe loc în rampă nu este necesară folosirea frânei de parcare dacă se activează butonul cu simbolul camionului care urcă.
Iar funcția de condus a cutiei de viteze la ralanti – Idle Speed Driving – permite mersul la ralanti fără a se atinge pedala de accelerație. Grație acestei funcții, camionul poate înainta fără a consuma combustibil în trafic aglomerat după plecarea de pe loc, cu ambreiajul închis. Când cuplul motor la ralanti nu e suficient pentru a permite înaintarea (dacă se merge la deal, de exemplu), MAN TipMatic schimbă automat într-o treaptă inferioară. Dacă această acțiune nu e posibilă, sau dacă șoferul apasă pedala de frână, atunci ambreiajul se deschide automat.
Alte funcții importante pentru camioanele specializate sunt EasyStart – care previne rularea înapoi a vehiculului în pante cu grad mai mic de înclinație (fără frână de parcare, vehiculul este menținut în rampă timp de două secunde după ce pedala de frână este eliberată) – și EasyControl, un panou de control amplasat în interiorul ușii șoferului pentru a permite operarea convenabilă chiar și după ieșirea din vehicul. Cele 4 comutatoare disponibile (pentru luminile de urgență, oprirea/pornirea motorului, iluminarea spațiului de încărcare și PTO) sunt ușor accesibile de către șofer de la sol, când ușa este deschisă.
Iar Steering Wheel Brake ajută la înaintarea camionului când ia o curbă pronunțată la dreapta și ambele roți de pe interior spate se înfrânează.
Sistemul de frânare de motor plus PriTarder este foarte eficient pentru greutăți ridicate și teren accidentat.
Gama de construcții MAN a fost completată luna trecută cu noi funcții pentru camioanele pentru distanțe lungi, printre cele mai importante fiind sistemul de camere și monitoare care înlocuiesc oglinzile retrovizoare, alături de noi îmbunătățiri ale sistemului de acționare, cu scopul reducerii și mai mari a consumului de combustibil.