Distribuția de jucării presupune un model logistic ușor modificat, ținând cont de faptul că produsele nu păstrează aceeași sezonalitate ca în cazul unor bunuri din alte industrii, cum ar fi FMCG, și nici nu au o volumetrie identică. Noriel, cel mai mare retailer specializat de jucării din România, le distribuie prin intermediul Noriel Impex, companie de grup, alături de Toys and Games, producătorul de jocuri și puzzle-uri, și Intertoy Zone, divizia de retail. Logistica este realizată prin intermediul unui hub central închiriat în apropierea Bucureștiului.
În hubul central din Dragomirești, compania lucrează cu circa 80 de oameni în zona operațională, ce locuiesc în satele și comunele dimprejurul depozitului, cărora le asigură, pe lângă transportul zilnic la locul de muncă și salariul de bază, tichete de masă plus diferite bonusuri de performanță. „Lucrăm în regim de 12 ore lucrate și 24 de ore libere, de luni până sâmbătă“, spune Bogdan Babiciu, Supply Chain Manager Noriel.
Compania s-a mutat aici în 2019, cu investiții consistente, ce au luat în calcul volume în creștere pe un termen mediu de șapte ani, proiectul noului depozit fiind gândit de reprezentanții companiei de la un capăt la celălalt. Centrul Logistic Noriel livrează comenzile pentru toate cele trei canale ale grupului – online, magazine proprii și comenzi de distribuție – fiecare având specificități diferite. Fluxurile de livrare și recepție, precum și layout-ul depozitului au fost modificate și dezvoltate astfel încât să poată să deservească toate aceste trei canale de livrare. Așa cum explică managerul de logistică, tot acest flux este gândit pentru ca produsele să fie consolidate de-a lungul zonei centrale, practic un spațiu ce ocupă circa o șeptime din suprafața totală a depozitului este lăsat liber între rânduri. „Avem comenzi variate, de la cele cu livrare foarte rapidă (comenzile online) și până cele cu livrare programată (comenzile de distribuție), iar pentru a avea o livrare constantă pe toate canalele folosim fluxuri de picking și livrare diferite. În funcție de specificul fiecărei comenzi, putem aloca numărul necesar de oameni astfel încât să livrăm comanda la timp, arată Bogdan Babiciu. Distribuția către magazinele proprii se face pe paleți cu mașini dotate cu lift și atunci, exceptând cele două vehicule proprii de 7,5 t care nu sunt dotate cu rampă liftabilă, toată marfa pleacă pe paleți sigilați, zilnic ieșind către magazine o medie de 100-150 de paleți, cu cifre aproape duble în perioadele sărbătorilor de iarnă, când volumele cresc exponențial. De altfel, în ultimii ani rețeaua de magazine s-a extins continuu și în prezent numără 83 de magazine.
Pentru a transporta marfa în depozit, angajații Noriel folosesc patru transpalete electrice și același număr de stivuitoare, alimentate tot de la un modul de baterii Li-Ion, toate închiriate de la Toyota Material Handling. Și rafturile sunt operate în regim de leasing, modelul fiind preferat în detrimentul celui de proprietate din considerente ce țin de dezvoltare și eficiență. „Depozitele evoluează, la cel de dinainte am avut rafturi cu o înălțime de 7 m și ele au devenit inutile în depozitul actual care are 12 m înălțime“, afirmă același Bogdan Babiciu. Tot aici, strict pentru online, retailerul a achiziționat un conveior, a cărui capacitate a fost extinsă anul trecut, capacitatea de livrare fiind acum de peste 15.000 de produse/zi.
Diversitatea jucăriilor nu permite un grad ridicat de automatizare
Bogdan Babiciu apreciază că la momentul de față gradul de automatizare a centrului logistic din Dragomirești este unul ridicat ținând cont de specificul mărfii, care are o rotație foarte puternică. Managerul nu exclude posibilitatea achiziționării unor vehicule ghidate automat – AGV – în cazul unor suprafețe mai mari, ce pot face o colectare a mărfurilor pick-uite și o consolidare a lor într-un anumit loc sau un transport către banda conveioare.
90% din comenzi, livrate în 24 de ore
Compania se folosește de modelul „Depozitare haotică“, potrivit căruia orice produs poate fi depozitat în orice locație de picking. Pentru a fi expuse pe diferite canale de vânzare, compania folosește funcții special create în sistemele ERP și WMS. Tot ceea ce înseamnă e-commerce nu are o zonă dedicată, practic produsele sunt disponibile pe toate canalele de vânzare. Fluxurile sunt însă diferențiate în WMS și fiecare comandă este procesată în funcție de canal.
Din discuția cu Bogdan Babiciu am mai aflat că, din momentul în care este recepționat, un produs vândut online este scanat de cel puțin cinci ori. Practic, odată ajunse pe banda de consolidare, jucăriile sunt asociate unor lăzi de consolidare, fiecare cu un cod unic de bare, astfel încât orice produs care intră ulterior pe conveior va fi adăugat în lada corespondentă unei comenzi. „La un moment dat se completează comanda respectivă, la scanarea ultimului produs apare pe scanerul picker-ului mesajul «comandă completă». La verificarea finală, lada este scanată din nou, apare toată comanda, se scanează produsele și apoi se confirmă“, explică Bogdan Babiciu despre cum funcționează pickingul pentru comenzile magazinului online. În plus, în acest flux a fost introdusă și cântărirea produselor pentru ca sistemul să aloce cel mai bun curier. Pentru această parte de livrare finală, compania lucrează momentan cu DPD și FAN Courier, însă în viitorul apropiat este posibil ca pe flux să intervină și alți jucători de pe piață, deoarece Noriel își dorește o creștere a calității livrărilor, iar acest lucru presupune lucrul cu mai multe companii de curierat.
Cele mai multe comenzi, 90%, sunt livrate în 24 de ore, pe site-ul Noriel fiind disponibile circa 30.000 de SKU. Astfel, orice comandă venită până în ora 16:00 pleacă spre unul din cei doi curieri în aceeași zi, cu diferența că în perioada de iarnă, cea mai aglomerată din punct de vedere al vânzărilor, termenul poate crește până la maximum trei zile lucrătoare. În cazul comenzilor online, diversificarea metodelor de livrare presupune și folosirea magazinelor ca puncte de livrare cross-dock, cum se întâmplă, spre exemplu, în cazul sistemului Click&Collect, care a câștigat tot mai mulți clienți în ultimul an, dar și pentru comenzile cu livrare în aceeași zi venite prin intermediul platformelor de livrări expres.
Fluxuri de aprovizionare modificate în sezonul rece
Circa jumătate din volume sunt comercializate iarna, ceea ce înseamnă că pregătirea din timp a sezonului este provocatoare. La momentul vizitei noastre, depozitul avea un grad de umplere între 50 și 60%, iar din septembrie crește foarte mult și trebuie găsite variante de stocare și de livrare rapidă. Ca și în cazul curierilor, discuțiile cu partenerii încep în primăvară, imediat după terminarea sezonului rece din anul respectiv. Pentru ca produsele să ajungă mai repede, mai ales că unele sunt venite din China, fluxurile de aprovizionare sunt modificate. „Pentru marii retaileri termenul de livrare este agreat în funcție de specificitatea fiecărei comenzi. În unele cazuri este posibil să facem operațiuni suplimentare, cum ar fi paletizări, rebaxări sau așezare în standuri. Cele patru porți de intrare/ieșire deservesc partea de recepție a mărfurilor, care are loc zilnic, în timp ce distribuția se realizează prin intermediul celor opt rampe construite la nivel. Paleții cu mărfuri pentru magazine pleacă sigilați cu folie și capac, iar livrarea către magazinele proprii se face cu mașini ale operatorului logistic. La final de an, volumele de marfă intrate în depozit sunt atât de mari, încât cele 12.000 de locații de palet sunt insuficiente și, pentru o perioada limitată, produsele ajung în depozitul operatorului logistic. Există un calendar de livrare săptămânal în ceea ce privește rețeaua proprie, însă în general, de la introducerea comenzii în sistem până la încărcarea în mașina de transfer, timpul de procesare este de o zi lucrătoare. „Pentru magazinele noastre lucrăm cu partenerul logistic, dar livrăm și cu cele două vehicule proprii pentru comenzi urgente sau magazinele din București. Avem recepții și transporturi zilnic, iar din toamnă, pe măsură ce ne apropiem de final de an, volumele cresc foarte mult“, mai spune managerul de logistică al Noriel.