Frisbo, pionierul serviciului de e-fullfilment in Romania, un tip de logistica prin care depozitarea, procesarea si livrarea comenzilor magazinelor online catre clientii finali sunt preluate de platforme specializate, si-a dublat cifra neta de afaceri anul trecut pana la 500.000 de euro, in timp ce pentru 2018 previzioneaza mentinerea unei rate de crestere de 50%, indiferent de conditiile economice, in linie cu dezvoltarea e-commerce. Compania se extinde si in regiune, pe pietele din Bulgaria, unde va intra in primul trimestru al acestui an, si Ungaria, in timp ce pe plan local a reusit sa-si extinda reteaua de depozite printr-o serie de parteneriate cu mai multi logisticieni clasici.
Cu pasi timizi, dar siguri, logistica produselor comandate online incepe sa fie externalizata. Cu o cota mai mica de 5% din piata comertului electronic, care a ajuns anul trecut la 2,8 miliarde de euro, serviciile de e-fullfilment in Romania sunt inca la inceput si putine companii le ofera. Practic, magazinul online alege sa externalizeze unei platforme logistice tot ce inseamna servicii de depozitare, preluare de comenzi, impachetare si livrare, activitatile fiind integrate cu solutii IT in cloud, prin care atat clientul, cat si logisticianul pot urmari in timp real comanda si stocul, pot afla detalii despre livrare sau pot avea acces la diferite rapoarte de activitate. Frisbo, un start-up brasovean infiintat in 2014, foloseste o astfel de solutie, constructie proprie, dupa cum precizeaza Bogdan Colceriu, CEO al companiei, pe care a integrat-o cu sisteme clasice de WMS si ERP. „Peste ele este construita aplicatia noastra, care functioneaza ca interfata cu vanzatorul (magazinul online), adica cu clientul nostru“, explica antreprenorul. Astfel, prin intermediul unui username si al unei parole, magazinul online care vinde prin Frisbo are acces la toate informatiile necesare, de la comenzi, stocuri in timp real, facturi pe care le descarca si tot felul de alte rapoarte, inclusiv incarcare manuala a unor comenzi pe segmentul B2B. „La toate acestea mai sunt legati asa numitii conectori – unul de eMAG, unul de PrestaShop etc. – iar la capatul celalalt se afla curierii. Cumva sunt trei solutii integrate, plus acesti conectori exteriori“, detaliaza Bogdan Colceriu. La randul sau, e-fullfiler-ul vede comanda imediat ce a fost plasata de catre client in marketplace sau in magazinul online, elibereaza factura catre acesta si AWB-ul in numele seller-ului, face pickingul in depozit si preda curierului coletul. „Tu, in calitate de client Frisbo, nu trebuie decat sa te uiti in aplicatie si sa vezi cate pachete ti-au plecat in respectiva zi. Apoi iti descarci facturile generate de noi“, completeaza acesta.